Gå til innhold
Arkivverket

[#67248] Tipptippoldefar Jon Jonsen, 1776-1824, Åsen


Gjest Aud Inger Skurdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Inger Skurdal

'...drukna i Haugatjønna, da han skulle redde hesten sin..' Bygdebok for Åsen side 198.Jeg og andre har forsøkt å finne anene til Jon, og kom i dag over denne Joen, da jeg søkte på kona Karen Hansdtr. HeggeLenkePå samme gård,Hegge nr 2375, er Joen Joensen,46 år, husmann med jord, på Storsve, gift, barn.Har prøvd å finne evt. begravelse for kona Gunille Pedersdtr, 47, år, sannsynlig (om dette er rette karen) død 1801, ha jeg har ekteskap på han og Karen i 1801.Jeg har fått så mye hjelp tidligere av dere med erfaring, så kanskje noen finner ut om denne antagelsen min er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hvis det er denne vielsen 27/2 1801 du mener, er denne Joen Joensen Hegge ungkar Lenke På Hegge er det jo en ungkar Joen Joensen 25 år gammel nr 2326.Kausjonister er Ole Joensen Hegge og Jørgen Pedersen Hegge. Joen Joensen er i tjeneste hos Ole Joensen og Karen Hansdt er i tjeneste hos Jørgen Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Beklager, i min iver har jeg nok tulla litt. Joen Joensen på tellinga 46, år kan ikke være min Jon, f.1776.Får vel fortsette å lete, men gode tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det finnes en Jon født 1776, kirkeboka side 271, som var sønn av Jon Skatvoldsgjerdet.Han var født 1731 som sønn av Jon Skatvoldsmyren og kona Ingeborg(kirkebok side 525).Skatvoldsmyren og Skatvoldsgjerdet brukes om hverandre.Også Skatvoldstrøen brukes om denne plassen.Jon Skatvoldsmyren er sønn av Jon Skatvoldsmyren og Gurru.Disse to er født ca. 1670/80.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk, det var et flott innspill Odd Arne. Jeg har nettopp fått alle bygdebøker for Åsen, Stjørdal, Skatval, Hegra og Lånke på hjemmelån:-))))Det gjelder å holde tunga rett i munnen her, for jeg har mange uoppklarte Joen'er på anelista min. Legger ut nytt tema om en av de andre som også har stoppa opp for meg.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Sitat Stjørdalsboka Bind IV, side 582: 'Skatvalssvea. Svedjan. Jon g. med Guru Pedersdtr. (1678-1760) Barn: (3) av dem Jon f. 1721. Guru g. II Mikkel Person, sønn Jon' Det samme står i nye Skatvalsboka, bind II, side 83.Du oppgir f. 1731 på din kilde.Har jeg funnet rette plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Disse bøkene kan være noe upresis når det gjelder årstall.Det er heller ikke alltid at alle barn er nevnt.Denne Jon jeg nevner finner jeg i kirkeboka side 525.Det kan jo hende at den Jon nevnt i boka døde ung og at en ny Jon ble døpt 10 år senere.Svedjan er nok den samme som kalles myren, gjerdet og trøen etter det jeg kan forstå.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aud Inger Skurdal

Takk for all god hjelp.Nå skulle jeg gjerne hatt hjelp til å finne Joen Skatvoldsgjerdet's kone (4).Jeg går ut fra at de ble trolovet i peioden 1770-1774,da de iflg Skatvalsboka bind 2, side 85 fikk første barn Berte døpt, 05.06.1774.Jeg er nok ikke god nok på å lese gammel skrift og håper noen kan ta seg tid til å hjelpe litt.LenkePå forhånd takkmvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner en Jon Jonsen Holmvigen her trolovet 18.10.1773 med Elen Joensdatter. Det er også en Jon Jonsen Hilan som ble trolovet 27.11.1772 med Ane Larsdatter, men disse finner jeg i bygdeboka med et annet barn enn Berte født 1774. Så disse kan det ikke være. Her er lenke til Jon gift 18.10.1773:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16371&idx_id=16371&uid=ny&idx_side=-378>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk, så langt, kan stole på dere her inne, kommer alltid nye forslag.:-)Har de fleste bygdebøkene for området på hjemmelån, så nå får jeg fortsette med letinga.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare moro å kunne hjelpe, og jeg har selv slitt en del med de samme kirkebøkene(jeg har noen som ble gift i 1769 der i Stjørdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om jeg må svare her en gang til for å kunne legge ut lenke til debatt på Slektsforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.