Gå til innhold
Arkivverket

[#67254] Nils Thoresen til USA i 1875


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Jeg har hatt en del innlegg om andre personer i slekta som reiste til Iowa, USA.Trenger hjelp til denne:I US Census fra 1900 finner jeg:Name: Nels Thoreson Home in 1900: Twelve Mile Lake, Emmet, Iowa Birth Date: Nov 1855 Birthplace: Norway Immigration Year: 1875Senere kaller han seg Nels M. Thorson, blir gift i Iowa i 1880 med Johanna N. Thorson trolig født 15. januar 1862.- Død 1889. Nels ble senere gift med Olava f.januar 1864.Det jeg prøver å finne er hvor han kom fra i Norge. Noe som ikke slekta i USA kan fortelle meg. Jeg har heller ikke et sikkert treff på han i Census 1880.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1895 er han bosatt i Palo Alto co. i Iowa i Lost Ireland twp.Nels M. Thorsen 39 NorwayClara Thorsen 31 NorwayJosephene Thorsen 13 IllinoisThalmer Thorsen 11 Story CO IOmer Thorsen 2 Palo Alto COSimon Thorsen 1 Palo Alto CO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1900 bor de (som du selv sa i innlegg 1) i Emmet co.Før 1910 er nok Nils M. Thorsen død. Kona Lena er da enke i Emmet co. Twelwe Mile Lake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Paw Paw township i De Kalb co. i Illinois i 1880 finner vi 24 år gamle Nels Thorsen som leieboer i en husholdning der 17 år gamle Jennie Jacobson er tjenestejente.Dette KAN jo passe.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at du leiter etter hans norske opphav. Min tanke var om mulig å finne ut hvor han døde og så en dødsdato for så om mulig kunne finne eksakt fødselsdato. No luck yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils M. Thorsen. Betyr Nils Maaland Thorsen.Han er født på Skifteshaugen under Maaland i Årdal i Hjelmeland 17. nov 1855. Rogaland fylke, Årdal i Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 8 (1842-1861), Fødte og døpte 1856, side 61. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1602&idx_id=1602&uid=ny&idx_side=-63>LenkeHer i 1865: Lenke----------Her er det en hel del....LenkeBertel er visst nok en bror.Født her: Rogaland fylke, Årdal i Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 8 (1842-1861), Fødte og døpte 1850, side 38. LenkeTjenestegutt her i 1865: Lenke ---- Se forresten her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Fantastisk arbeid, Jon! I denne saken burde du hatt nattillegg!Du har fått med det aller meste av de opplysninger jeg hadde håpet å få svar på.Kom du over flere opplysninger om Johanna (Jeny), første kone til Nels? Slekta i USA hadde navnet Johanna J. på henne, og hun døde under det navnet 20. september 1889 i Lost Island IAMvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.