Gå til innhold
Arkivverket

[#67261] Peder Andersen f. 1856 i Haus - jernbanearbeider


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Jeg leter etter mer info om denne mannen som ble født på gården Kleveland, Osterøy, i 1856. Han ble konfirmert i 1871 i Haus. I 1875 er han tjenestedreng på Romslo, og i 1882 får han et uekte barn, Karen, med pigen Kari Jensdatter på Ask, Askøy. I kirkeboken der er han innført som jernbanearbeider, og jeg tenker med en gang på at han kanskje arbeidet på Bergensbanen. I 1900 er han gift i Kristiansund, men bosatt i Narvik og da tenker jeg selvsagt at han kan ha jobbet på Ofotbanen. Er det noen der ute som kan bistå meg i litt 'kjøtt på beina' om denne mannen? Fikk barnefedre på denne tiden noe slags pålegg om underholdsbidrag til sitt barn? Evt. hvor kan jeg finne noe om dette?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNår det gjelder jernbanearbeidere, så var det to typer.Hvis han var ansatt i NSB, så finnes det et arkiv med opplysninger på Norsk Jernbanemuseum, og du kan få hjelp ved å henvende deg hit http://www.norsk-jernbanemuseum.no/Men jeg vet av egen erfaring at mange som arbeidet på feks Bergen-Voss så var disse ansatt hos en entreprenør, og da vil ikke disse være i arkivet her på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for svar. Jernbanemuseet har ham ikke regitrert hos seg. En entreprenør...... er det i det hele tatt mulig å finne noe rundt hans arbeid på jernbanene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har i hvert fall ikke klart å finne ut noe om noen som var ansatt utenfor NSB. De var vel ofte omreisende dagarbeidere, og jeg vet ikke om de i det hele tatt ble registrert noe annet sted enn i arbeidsgivers lønningslister, og disse finnes vel neppe i dag. Uansett ville vel heller ikke disse gitt noen annen opplysning enn noen tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.