Gå til innhold
Arkivverket

[#67267] Noen manntall og skattelister, -hvor finnes de?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

På DIS-Norge er dette opplyst: Fogdenes manntall, 1664 (Skjervøy) Prestenes manntall, 1663/64 og 1666 (Skjervøy) Fogdenes manntall, 1664 (Trondheim) Koppskatten for Trondheim by, 1645 (Datareg.) Er det noen som har kunnskap om disse foreligger i trykt form eller som en database? I tilfelle hvor? Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

At de er listet opp, betyr ikke nødvendigvis at de eksisterer (dessverre). Manntallene 1663-66 ble for eksempel ikke gjennomført i byene og i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Manntallene fra 1663-66 skal være mikrofilmet. På Riksarkivet har de kopibøker av disse manntallene fra hele landet.Jeg synes det kan være vanskelig å søke i arkivene så jeg har laget en blogg med mange lenker til forskjellige arkiv. Listene er ikke fullstendige, men må sees på som eksempler. Jeg har funnet ganske mange manntall fra forskjellige tidspunkt, mye skifter og en god del soldatruller: http://arkivkilder.blogspot.com/Dette kunne sikkert vært gjort mye bedre, men det er det jeg har fått til så langt.Går en inn på f eks et sorenskriverarkiv kan en se hva en kan finne der av slektshistorisk verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg Trondheim 1645 må være i denne L0504 [s1] Kontribusjonsregnskap 1632-1632, 1645-1646, 1669-1684 1631 - 1684 4A 136 4/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Orginalen til kopskatten 1645 for Trondheim finnes i Riksarkivet, det finnes også håndskrevet i SAT (Privatarkiv 75 Johan Brodahl, bok 17, s. 137-158 Kopskatt 1645).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.