Gå til innhold
Arkivverket

[#67272] Sivert f. 1840, karmøy


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg har det meste om Sivert f. 1840 fram til i dag. Han var lærer på Førland i Tysvær og slo seg ned der, men jeg er usikker på om jeg har funnet hans rette familie på Karmøy? Her er det jeg har funnet:16 Nils Olsen f. 1801,på Stølen, Stangeland, son til Ola Nilsen f.1766.d.1826-mor Eli Pedersdtr. f.ca.1778 1824 g.m. Inger Sjursdtr. f.1801, dtr. av Sjur Klengen ca.1776-d.1822, Kirsti Ånensdtr. F.1773 d.1838 på Stangeland brn. 15 barn: :i Elen Karin Nilsdtr. F.1825 :ii Sivert Mathias Nilssen f. 1828 d.s.å. :iii Dorte Oline Nilssen f.1829, g.m.Ånen Josefsen på Stangeland bnr.7 :iv Nils Nilssen f.1833 , g.m. Begga Pedersdtr. 1843 fra Skjold. Nils og Begga bodde hos Nils foreldre i 1875 ble han kalt jordarbeider og los, sjauer, i 1865, i 1865 fisker. Datteren Inger f.1879. var skredder i Sandes . Sønnen Nils f.1883 ble kalt skyssgutt i 1900. De var 6 barn tilsammen . :v Inger Gurine f.1835 8) :vi Sivert f. 1840 gift med Karen Serine Olsdtr.Førland :vii Knut Olai f.1845 Lærer , Høines fra 1872- 1921, kjøpte bruket brn.1 på auksjon, g. med Anne Malene Ådnesdtr. f.1844 på Høines. dtr. av Ådne og Anna Dorte Malene på Høines bnr.1. Barn: :a) Nils Ingvald,Knutsen f.1874 : b) Ådne Knutsen f.1876-d.1878 : c) Inger Gurine Knutsdtr. f.1878 d.å.e. : d) Inger Gurine Knutsdtr.f.1880 g.1903 m. Tolleiv Tobiassen på Høines bnr.3 :e) Arnt Olaus Knutsen f.1882 :f) Konrad Mandius Knutsen f.1884 :g) Olaus Knutsen f.1888 :h) Jørgen Olaus Knutsen f.1891 17 Inger Sjursdtr. f.1801, dtr. av Sjur Klengen f. ca.1776-d.1822, Kirsti Ånensdtr. F.1773 d.1838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hvis du med Sivert f 1840 mener Sivert Nilsen Stangeland som var gift med Karen Serine Olsdotter f 1855, så var foreldrene til Sivert; Nils Salomon Hertzberg Sjovatsen og Elen Karine Pedersdotter ( ref Bygdebok for Stangeland side 463). Jeg har en del informasjon om etterkommerne etter Siverts datter; Anne Marte Stangeland f 1886 om det er av interesse. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Takk for svar. Jeg har vært ute og gått tur så jeg har ikke set svara før nå. til Anna, nei det kan ikke være han, jeg vet at han er født 1840 på Stangeland og ble vel gift i Tysvær, siden kona kom derfra. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvem føreldrene er. En av brødrene hans skulle være en knut som også var lærer i nærheten av Skudesnes. Jeg vet at de også skulle være i slekt med Høines folka. men ettersom Hans Gangstø sier er jeg på ville veier. Jeg var sent ute til å få snakke med datter til Anne Marthe som bodde i heimehuset, hun hadde nok visst noe. det hadde vært fint om jeg hadde fått noe om etterslekta hennes, jeg har navna og årstalla på barna hennes , men ikke broder og den generasjonen. Hadde vært flott om jeg kunne få det. Kona de vet hvor du kan få tak i meg. Hils henne og takk skal du ha, er litt forvirra når det gjelder Sjovatsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til Hans. Var og kikka i notatene mine, du mener datteren? Sivert var jo gift første gang med en Anne Marthe Larsdatter også fra Førland, dem vet jeg lite om. Sivert hadde også sønn(er) som reiste til Amerika ,også barnebarn fra 1. ekteskap. De vet jeg ingenting om. så jeg vil gjerne ha alle opplysningene du måtte ha. takk Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Her er gifter Sivert seg med Anna Marthe Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1705&idx_id=1705&uid=ny&idx_side=-113>Lenke Permanent bildelenke: Lenke, nr 13,far til Sivert er Niels Olsen. 1870 døper de Inger Laurense nr 54 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke. i 1886 døper Sivert og Karen Serine, Anna Marta nr 12 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Kanskje jeg har feil foreldre her. Har ikke Kopervikboken for hånden akkurat nå, men skal sjekke mine notater litt nærmere. Imidlertid ser det ut for at vi har samme Sivert. Jeg har som sagt en del om etterkommerne etter hans datter Anne Marta og sender deg gjerne disse. Send meg en epost på hagangst@online.no. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

takk til dere alle. Nå er jeg rimelig sikker på at jeg har de rette foreldrene. Det var godt ellers hadde jeg måtte skrive alt på ny. Det er flott Anne og johan Arthur, jeg har vært litt usikker. Det har også vært noen rykter om at den berømte Torfæus har hatt en innblanding i tidligere tider her. Har prøv å finne noe. Er det i hele tatt mulig Å finne det? Vet at en av anene delte/pakta noe av garden til Torfæus, men finner ikke noe mer. TIl Hans, ja takk jeg tar gjerne kontakt. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.