Gå til innhold
Arkivverket

[#67278] Hvor er vielsen til Julius og Marit Dalelv?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Dette er en avledning av tema 67262.Julius skal være født i Hadsel og jeg har funnet en kandidat. Imidlertid hadde det vært fint å finne vielsen til Julius og Marit, begge etterhvert med etternavn Dalelv. Hustruens opphav kjenner jeg ikke. Begge flyttet til Vågselv, S&F da deres sønn Lars født 1913 (ikke funnet dåpen hans heller.....). Julius døde der i 1933 og Marit reiste tilbake til Hadsel, hvor hun døde 1962.Legger ved funn fra Norske Gravminner.

bilete6523.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Stemmer det, Egil og jeg har funnet en kandidat som er født i Hadsel 25.09.1885, altså en dag feil.Nr. 14: LenkeI tillegg har han der et mellomnavn og dette foreldreparrets navne går heller ikke igjen hos barna til Julius, noe som jo ofte var vanlig. Små ting som ikke akkurat bekrefter at han er den jeg leter etter. Det er mest sannsynlig rett person, men jeg savner en bekreftelse og det håper jeg å finne ved vielsen.Eli Dorthea er den eneste av de 4 som jeg med sikkerhet har funnet dåpen til. Hun er døpt i Selje. Legger ved bildeutsnitt.Kanskje noen kjenner til den familien og kan lede oss videre den veien.

bilete6524.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Lurer litt på denne Eli Dortea. Er ho søstra til Lars? Litt rart med namna på foreldra.Julius blir gravlagd i Sør-Vågsøy i 1933. Skulle då og tru at han budde i Sør-Vågsøy. Leiter etter konfirmasjonen til Lars i Sør-Vågsøy 1927-29, men finn han ikkje. Dei andre sokna (Selje og Nord-Vågsøy) manglar det kirkebok for konf. desse åra, så han kan sjølvsagt være der.I alle fall kan det då tyde på at familien ikkje budde i Sør-Vågsøy før ca. 1930. Kor sikker er du på at dei flytta til Vågsøy i 1913?Forstår deg slik at det er ekteskapet til Julius du er mest interessert i. Ikkje heilt lett å finne, så lenge vi ikkje veit kor dei blei gift. Har du identiteten på dei andre barna til Julius, så kanskje vi kan klare å finne fødselen deira med litt flaks, og då finne ut kor Julius blei gift.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeisannKunne det vært en ide å legge inn en forespørsel på Arkivforum og spørre om det er mulig å få gjort et oppslag på Lars Dalelvs dødsinnførsel i kirkeboken 1968? Der står det sikkert hvor han er født. Hvis boken er innlevert da, hvis ikke kan man ringe prestekontoret å høre om et oppslag. Og da kan du være et skritt videre til å finne eventuell vielse.Jeg synes også det er litt snålt med foreldrenavna til denne Eli Dortea. Her er dåpen i kirkeboken og disse foreldrene passer dårlig på alder i hvert fall. Lenke Hun kan jo være inngiftet i familien for eksempel.Vet du hvor Marit er født? Kan de ha blitt viet på hennes hjemsted eventuelt.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Dersom vi tar utgangspunkt i at Marit budde i Nordland i 1900, så er det berre to Marit der som var fødde i 1887 (Kan vel være litt unøyaktig desse årstala, men vi får prøve). Den eine; Marit Olsen er fødd i Vågan, og bur i Vågan 1900. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f01865>Lenke Den andre; Marit Flaa, er fødd i Rennebu, og bur i Vefsen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Beklager :-(Eli Dorthea var hustru til Lars og han kom til S&F som ung mann.Etter sigende skal Lars være født i Tromsdalen og ha en søster ved navn Klara og en bror Per. Årstall ukjent.Vi vet heller ikke hva Marits pikenavn var. Så dette Dalelv-navnet kompliserer tingene! Mye enklere når patronymikon ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Egil, jeg har tenkt litt på denne Marit.Hun kan jo også komme fra Troms og her finner jeg 7 stykker i 1900.Jeg tror jeg vil se etter vielsen de stedene:Tromsø 1Bardu 1Målselv 2Sørreisa 2Kvænangen 1Tromsø har jeg allerede sjekket og der finner jeg ikke noe.En annen ting, som begrenser mulighetene er at Hadsel mangler kirkebøker for perioden 1908-1913 og det er akkurat på den tiden en vielse kan ha funnet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg sjekka like godt fødslane til dei alternativa i Nordland. Dersom fødselsdatoen til Marit som er oppgitt på gravsteinen er riktig 19.11.87, så er ho ikkje fødd i Rennebu eller Vågan (forutsatt at eg ikkje har oversett eit eller anna).mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenDet skal ikke være så lett dette:-)Jeg finner 8 personer på Dis-gravminner med etternavn Dalelv. Blant disse er selvfølgelig Julius og Marit.http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fyEr usikker på om jeg får til lenken. Men jeg lurer på om dette er brødre av Lars: Per Jan f. 26/9 1923 og er begravd 1975 i Tromsø. Thor f. 20/9 1919 og begravd 1935 i Hadsel. Bjørn f. 16/2 1917 og begravd 1995 i Molde. Alle med Dalelv til etternavn.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Saken er løst.Lars er født på LADEMOEN !! Permanent sidelenke: LenkeIkke rart at han var vanskelig å finne. Her er også bekreftelsen på at Julius er personen som vi nevnte i innlegg 2 og 3.Takker for hjelpen. Nå greier eg resten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.