Gå til innhold
Arkivverket

[#67280] Peder ingvald Øien f 1885, Talvik, Finnmark


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

Hei.Leter etter min oldefar. Det står desverre ikke noe navn i dåpsregistreringen til bestemor. Det står bare at far var født i 1885.(nederste registrering) Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke), Ministerialbok nr. 604A23 (1908-1916), Fødte og døpte 1913, side 129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3079&idx_id=3079&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI følge mine tanter (og bygdebok for melhus) så skal faren hete Peder Øien (selv om det i konfirmasjonsregistreringen står Martin Øien,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Godkveld hr. RofstadHar sjekket ut stor-Trondenes midtveis mellom Talvikog Trondhjem. Ingen Martin--Ingvald--Peder Øien her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

He he...da stryker vi trondenes fra lista... :-) godt med alt som er sjekka ut...:-)Har (utifra andre funn) konkludert med at Oldemor var glad i sjømenn (ho jobba på båt selv også) så han kan jo komme fra hvorsomhelst...:-)a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Sviger-familien min var visstnok også GLAD i sjøfolk. Detser jeg på antall uekte barn .Visesanger Knut Magne Myrland fra Harstad som jeg harjobbet for hadde en sang .. Mødre la ikkje unganveks opp tell å bli sjøfolk , la dem heller bli doktøreller ekspeditør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

:-)mye det samme her også... 4 Barn med 4 Menn... har navn på de 3 andre fedrene... og, overaskende nok... alle sjømenn... og det står Matros i konfirmasjonsregistreringa, så det er vel en hvis fare at denne Peder er det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei igjen Anders - se denne Lenke tvillinggutter født i 1885 - og med nok fornavn til å kunne velge etter behov.. Jeg vet jo hvor vanskelig det har vært å finne din oldefar, navnet har jo vært en gedigen nøtt. Men kanskje dette kan være den rette Martin? Har du fått fatt i mannskapslister? Det er vel bare det som endelig kan bekrefte rette person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I Trondhjems Adressebok for 1909-1910 finnes en Peter Øien, fyrbøder, med adresse Leistadsgd. 2. Han har også samme adresse i 1911-1912 og 1913. I 1914 på samme adresse med da som fabr.arb.Kan dette være en kandidat?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei gretehar ennå ikke lykkes med mannskapslister, sliter litt med å finne ut hvor jeg kan finne sånne...ringte litt rundt til slekta, for å finne ut hva bestemor selv hadde sagt noe om hvem faren var. Og bestemor hadde sagt at faren het Peder Øien... (så hvor denne Martin kommer fra er ikke godt å si...)når de3t gjelder linken du sendte, så heter den ene Peder og den andre Martin... fantastisk... :-) er faktisk potensielle kandidater...er nesten så jeg hører stemmen til tv-serien forviklingar... 'fortsatt forvirret, ikke etter denne episoden av... osv...' :-)anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei igjen Randi...Vet ikke hvor vanlig sjonglering med Peder / Peter var... men hvis det var vanlig, så er det helt klart en kandidat... Oldemor jobba jo på dampskip... helt klart en kandidat... det sporet skal følges opp.. :-)som du sikkert skjønner så famler jeg 'litt' i blinde her... så kast alt som kan virke potensielt i min retning..a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

anbefaler deg å ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim når det gjelder mannskapslister - sannsynligheten er vel stor at din oldemor jobbet på Hurtigruten, og jeg mener disse listene er på statsarkivet. Statsarkivet vet kanskje om andre alternative muligheter viss ikke de er rette instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg vet ikke om den Peter Øien jeg henviste til i adressebøkene for Trondheim er aktuell kandidat til Hansines far. I 1916 bor det en Petter Øien i Sodemanns gt. og er maskinist, ingen Peter/Petter i Leistadsgd.Petter Øien bor fortsatt i Sodemanns gt. i 1920 og i 1922 får han og kona Lovise f. Henriksen en datter. Ved kirkebokinnførselen oppgis navnet til Peter Martinus Øien, f. 1878, D/S maskinist (utenriks). Se døpte nr. 25: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C06 (1920-1937), Fødte og døpte 1922, side 60. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2728&idx_id=2728&uid=ny&idx_side=-61>Lenke Permanent bildelenke: LenkeLitt på siden av det du spør om: Se også på dåp nr. 26, der har du en kusine til Hansine, din bestemor. Hilma Amalie Schjelvan var søster til din oldemor Magda. Her har du søstrene Schjelvan i 1925:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...da tror jeg jeg har kokt det ned til to sterke kandidater... den ene er finnmarkingen, riktig navn og fødselsår, kan ha kommet ned til trondheim for å få seg jobb på båt, den andre er denne peter,Lenke, anser han som mest sansynlig, men de ha i såfall bommet noen år på fødselsår... på den andre siden, det står ikke noe navn i dåpslistingen, bare årstall, så det er ikke sikkert vi skal legge alt for mye vekt på det...vel... skulle dere snuble over noe så rop ut... skulle gjerne ha kommet meg til dora ved anledning, men det ser vanskelig ut...anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Send en forespørsel til statsarkivet.trondheim@arkivverket.noUten bekreftelse på navn på matrosen, vil alt annet bare bli gjetning, og navnet er jo bare basert på antakelser. Kirkebøkene sier 1885 og Martin Øien - dette må først bli bekreftet/avkreftet via mannskapslister før det fokuseres på Peder og andre eventualiteter. Jeg har en bekjent som var i din situasjon, hun kontaktet SAT og fikk overveldene svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Harjo

I Vardø bodde en Peder Ingvald Øyen. I bind 2 av bøkene Vardø Grensepost og fiskevær av Randi Rønning Balsvik s. 259 er det bilde av en Peder Øien. Under bildet er følgende tekst: sitat: 'Peder Øien (1885-1972). Gikk underoffiserskolen på Nyborg i 1914 hvor dette bildet er tatt. Ansatt på Vardøhus Festning i 1918 som korporal og var der sammenhengende til 1940. Til 650 års jubileet for kirke og borg i 1959 ble han innkalt til tjeneste, forfremmet til sersjant og dimitert' sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

takk for opplysningen Astrid...da er det vel lite sansynlig at han skulle ha blitt far i Trondheim i 1913... nok en potensiell kandidat kan strykes fra lista.. :-) anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Bjørn Eriksen

Hei!Jeg ville bare gi deg litt mer opplysning om denne tvillingen Peder Ingvald Øien f. 1885. I tilfelle!!Han ble gift og bodde Vardø, hadde 6 barn, første ble født 03.08.1919. Hans bestefar var født i Trondheim og han hadde 3 brødre som også var født i Trondheim, så familien har nok hatt kontakter i Trondheim. Oldeforeldrene kom fra Tolga i Østerdalen.Hvis du finner bevis for at han skulle være din oldefar, så har jeg mye jeg kan bidra med. Øien har vært og er en stor slekt i Finnmark.Odd Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei Odd Bjørn!da må jeg si at han faktisk har meldt seg på som kandidat igjen... :-)du har ikke noen formening hva denne Peder jobbet med?? vet at min Oldemor hadde en svakhet for sjømenn (ho hadde 4 barn, med 4 forskjellige fedre... de 3 andre var sjømenn... dessuten jobba ho som 'dampskibspige')men siden kirkeboka sier at far er født i '85, og siden bestemor selv sa at faren het Peder Øien, så er det ikke veldig mange kandidater.. :-)mvh anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Bjørn Eriksen

Hei Anders!Det er også det jeg mener, det er ikke så mange kandidater.Jeg vet ikke hva han jobbet med, men jeg kan gi deg følgende opplysning.Peder`s første barn Maud Johanne Øien, født 03.08.1919, hun er bosatt i Vardø og gift Mathisen. Hun har skrevet en slektsbok om Øienfamilien med tittel 'Etterkommere etter Edvard og Anne Abel Margrethe Øien' Eget forlag 1994. Boken har 84 sider. Disse var Peder`s besteforeldre.Nå er jo hun passert 90år, jeg kjenner henne ikke, og vet heller ikke om hun lever i dag. Det går jo an å undersøke, hun vet sikkert en del om sin far. I telefonkatalogen tlf.78987824.Odd Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Din oldefar har ganske sikkert betalt bidrag for sin datter født i 1913. Du vil finne bidrags- og oppfostringssaker i amtets arkiv (på Statsarkivet i Trondheim), og der bør din oldefars navn og andre detaljer fremgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei igjenEtterlysningen din gir mange muligheter for kandidater og steder, men først må du nok få bekreftet/avkreftet de fakta som allerede er her: Hansine sin dåp sier far er født 1885. Hennes konfirmasjon sier Martin Øien. Dette må du på et eller annet vis få svar på. Hansine står også innført som konfirmant Martinsdatter f. Øien. Het adopsjonsfamilie Martinsen? Din bestemor (og bygdebok) sier at navnet skal være Peder. Martin kan hete Martin Peder f eks. Kirkebøker kan ha skrivefeil, også bygdebøker. Hvis Hansine ble adoptert, så kan du få opplysninger om adopsjonen her: Lenke Vokste hun opp som fosterbarn så vil det nok på Statsarkivet i Trondheim finnes lister over økonomisk støtte, bidragsak osv - ring dit, eller send mail. Hansine ble vaksinert 17 mars 1917. Disse listene er nok også på Statsarkivet i Trondheim - så her kan du sjekke hva som ble oppgitt av familiære forhold til barnet. En annen mulighet er adressebøker for Trondheim 1910-1915 - viss slike bøker finnes. Igjen, prøv Statsarkivet for alle dine spørsmål. Håper virkelig du skyter en innertier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen Grete. har snakket med tantene mine, og begge sa at mora hadde sagt at faren het peder, så pr nå er jeg mest skeptisk til Martin fra konfirmasjons listinga, jeg har sendt mail og forhort meg om det finnes noe bidragspapirer etc. og forhåpentligvis vil det gi noen svar. tiden vil vise... skal i allefall ikke gi meg...og så er det jo hyggelig at så mange hjelper meg med å tipse om nye steder å lete... mvh anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.