Gå til innhold
Arkivverket

[#67295] Jon Simensen f. ca 1729 i Tolga, skoleholder og klokker i Os 1801.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jon Simensen i 1801:LenkeJeg har alt det som står om ham i Osboka under Gruva, bind 1 side 51. Det jeg trenger er følgelig hans opprinnelse.Jon Simensen ble konfirmert i Tolga Dom Cantate 1746 17 år gammel.Fadder på eldste sønn Esten f. 1754 (av 1. ekteskap med Sigrid Estensdatter) er Morten Simensen som jeg har antatt må være Jon Simensens bror. I 1801 er Morten 78 år og bonde og gårdbeboer på gård 34 i Tolgens hovedsogn, gift med Berit Larsdatter 70, og datter Berit 29.På FS fant jeg følgende lagt inn som foreldre til Jon Simensen, født ca 1729 Hulbekdalen Tolga: Simen Mortensen f. ca 1680 Undset Øvre Rendal og Magnild Jonsdatter født i Jämtland. Dette må naturligvis tas med en klype salt. (Jon Simensens barn nr 2 i 1. ekteskap het Magnild).Videre fant jeg senest idag følgende skifte hos Jan Erik Aas, datert Tolgen 5/4-1752:Magdalena Jonsd. Tolga hytte levende live enke e/Simen Mortensen:Mannens barn fra 1. ekteskap:Anders Simensen 35, Morten Simensen 30, Guren Simensd. g. m/Ole Estensen Bakman.Barn med enkem: Jon Simensen 25.Er det noen som har kjennskap til disse personene nevnt ovenfor? Har bygdebok for Tolga noen infomasjon om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid. Nå kan jeg gjøre litt gjengjeld. Om Jon Simensen står det i Tolgaboka: Jon f. 1729. Han hadde særs gode evner for boka og ble av presten Schjelderup undervist videre, ble lærer og klokker i Os. G.m. Sigrid Estensdatter Grue og er stamfar til Grue-slekten i Dalsbygda. Hans far var Simen Mortensen, f.ca. 1680, smelter ved Tolgen hytte i begynnelsen av 1700. Hans første boplass var ei jordkoie ved Hulbækken. Han var først g.m. Ane Andersdatter og 2.gang med Magnhild Jonsdatter fra Sverige. Simen Mortensen skal være kommet fra Rendalen. Han kan da ha hatt navnet Simen Undset.Husker ikke e-post adr. din ellers kunne jeg ha oversendt detsom står i Tolgaboka til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ja, jeg har disse i min database, men det er lite nytt her, og med alle forbehold, da jeg har sjekket få originalkilder: Eystein Eggen i bygdeboka for Tolga antyder at Simen Mortensen kan komme fra Rugsveen i Øvre Rendal, men finner ham ikke nevnt i Bulls bygdebok for Ø R. Den første kona hette An(n)e Andersdt (Jamt/Jemt?) og den andre Magnhild/Magli/Magdalena Jonsdt fra Särna(?). Den siste var eier av Tolgensbakken østre i 1763, står det i Tolgaboka..Samme sted nevnes enda ei datter, Eli, gm Ole Olsen Sæter i Vingelen, men hverken skiftet fra 1752 eller den nye bygdeboka for Vingelen støtter denne teorien/opplysninga.Ellers har bygdeboka for Tolga litt løst og fast om gard og brukere, så den anbefales for spesielt interesserte - sjøl om en del feil/mangler er påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til Arve og Marie. Da vet jeg at noe informasjon finnes i bygdeboka, var litt spent på det. Takk for tilbudet, Arve, men jeg tar meg nok helst en tur på biblioteket her i byen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Astrid. I boka 'Tolgen' av Ivar Sæter fra 1908 stå noe om Hulbækdal.' Den første bosidder hed Simen og var antagelig fra Gudbrandsdalen. Det siges at han boede i en jordhytte fra først af. En av sønnerne omkom ved et ulykkestilfælde i en kulmile, sønnen Morten flyttet til og ble første bruker på Mortensgaarden, mens sønnen Anders ble hjemme. Han døde og enken, Olava fra Henriksgaard, blev gift paany med Lars Gammelstuen fra Vingelen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Takk for informasjonen. Det synes åpenbart å være ulike teorier om Simens opprinnelse. Jeg har lett i kirkeboka idag for å finne når Simen Mortensen døde, men fant ham ikke. Men jeg kan konstatere at det finnes omtrent ingen Morten/Mortens i prestegjeldet. En Ingebrit Mortensøn døde i 1738 70 år og hans kone Ingeborre i 1736 57 år. Og det var da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.