Gå til innhold
Arkivverket

[#67296] Drapet på Madame Hegelund i Trondhjem i 1827.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Forfedrene mine som stammer fra Soknes var litt 'sprelske' av seg, men dersom innføringene i kirkebøkene stemmer, så er jeg bærer av et antakelig så godt som uforandret y-kromosom etter Gollaugs bror, Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mitt innlegg her er jo helt på jordet i forhold til debattens opprinnelse, men det var mest en opplysning til Anne (innlegg 99/100). Dersom hun skulle være interessert i en nærmere gransking av sin tipp-tipp, Peder Soknes, så skal jeg da være bærer av hans Y-kromosom, og vil helt sikkert med tid og stunder (dersom jeg får levedager), foreta en DNA-undersøkelse av min linje far-til-sønn.Grunnen til at jeg ikke har gjort noe slikt ennå, er at både pater- og mater-linja ligger fjellstøtt i Trøndelag, og da regner jeg med at det kanskje ikke vil dukke opp noe usedvanlig. Men hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

105: Tipper det er hans foreldre som fremdeles bor i Klæbu som Communicanter her, nederst til høyre: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A01 (1741-1749), Kronologisk liste 1747, side 8. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her døper Corporal Heggelund sin (ant. første) sønn Anders (midt på v. side):Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A01 (1741-1749), Kronologisk liste 1749, side 14. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og her døper Fridrich Heggelund enda en datter, Anne i Klæbu: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A02 (1749-1782), Kronologisk liste 1753, side 5. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og her ble Fridrich Hegelunds kone introdusert like etter, Dom XIV p. Trinit (nederst til v. på høyre side): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A02 (1749-1782), Kronologisk liste 1753, side 5. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Sannelig døper Heggelund et drengebarn Anders også Dom 11 p. Trinit. 1751 i Klæbu (venstre side, 2. spalte litt under midten): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A02 (1749-1782), Kronologisk liste 1750-1752, side 3. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

111: Og her ble Fridrich Hegelunds kone introdusert like etter, Dom 22 p. Trinit 1751 (høyre side, 2. spalte nest nederst):Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A02 (1749-1782), Kronologisk liste 1750-1752, side 3. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dermed har vi reg. ca. 9 barn på korp. Friedrich Christian Rasmussen Heggelund f. ca. 1723 g.m. Karen Andersdatter.Ser vi på fadderne for de tre kjente blant fire tidligst fødte, alle døpt i Klæbu, er det de samme som går igjen:1. Anders døpt Dom 18 p. Trinit. 1748, Klæbu, faddere: Ingebor Birklie, Malene (Rasmusdatter?) Grindstad, Rolf Birklie, Tor Tejer (Tejen?), Lars (Haftorssøn) Grindstad2. Anders døpt Dom 11 p. Trinit. 1751, Klæbu, faddere: Ingeborg og Siri Birchlien, Rolf Næsse, Jon Efteu?3. Anne døpt Dom. Rogate 1753, faddere: Gunhild Bertum, Ranni Torven, Malene Grindstad, Jacob Birchlien, Bærsvend Briskum? Mange av disse er også faddere i andre dåpshandlinger, og ut ifra Magdeles navn (en Rasmusdatter) kan hun kanskje være en søster av Fredrik, og Grindstadene dermed faddere fra farssidenDermed vil jeg på samme vis tippe at Karen Andersdatter, hvis hun var fra samme område, kanskje kan være en Birchlien.Hva sier Klæbuboka om disse slektene?Får komme tilbake til samme øvelse vedr. barna døpt i Domkirken, som også kan være slektninger dersom de går igjen fra tidligere. Fadderne fra Bakke kirke er vel naboer.Eldstemann Rasmus dåp f. ca. 1743-49 får vi lete videre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Klæbuboka s. 302, Grendstad: Jon Havtorson f. 1713 [på Grendstad] d. 1792. G. 1745 m Malena Rasmusdt. f. 1714 d. 1795, 5 barns. 322, Bjørkli: Rolv Nilsen f. 1701, d. 1762. Bygslar Bjørkli 1731. G 1 m Ingeborg Jonsdt. d. 1756, 4 barn.s.332, Nes: Rolv Henriksen f. 1724, d. 1814. Bygslar garden i 1754, I 1801 er han hm. under Nes, G1 i 1754 m Marit Pedersdt. Eidstu f. 1729, d. 1766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Klæbuboka s. 286, Brøttem (Annes faddere) : Bersven Ingebrigtsen f. 1734 d. 1804. Bygslar Brøttem i 1771. g.m. Kjersti Ellingsdt. Heggdal frå Strinda f. 1742 d. 1803. 10 barn. Gunnild Brøttem som også er fadder til Anne, er Bersvens mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Klæbuboka s. 262, Eidstu: Jon Pedersen f. 1715, d. 1764. Bygslar øvre Eidstu i 1743. G.m. Marit Pedersdt. Fjermstad [storuglen] f. 1716 d. 1786, 4 barn 3 som døde små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Ranni Torven f. 1729, d. 1807, datter av Lars Einarsen Torven f. på Brøttem 1697 d. 1756 Torven. - Klæbuboka s. 208, Torven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg har gått gjennom alle gårdene i Klæbuboka og har ikke funnet Fridrich Christian nevnt noe sted. Men de har jo åpenbart bodd der allikevel. Fadderne indikerer i hvilket område vil jeg tro.På Lilleuglen (Hvor Rasmus Heggelund bodde) er det Sven J. Brun som bor 1748-1774 og det er da tingsted for Klæbu og Tiller på gården. Han var vel kjøpmann? Etter ham kommer igjen en kaptein, Wilhelm von Dagenbolt.Kaptein Didrik Hammer flytter fra Lilleuglen til gården Haugum i 1748. Han var barnløs men hadde flere ugifte døtre hos seg.Gården Torven eies av Prost Lemvig 1699 - 1741, og enken selger til Lars Einarsen Brøttem som har bodd der med familien siden 1724. I 1758 overtar Sven J. Brun og han driver gården som underbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jon Tejen (ikke Tor) som er fadder til den første Anders, er Jon Larsen g.m. Ane Larsdt. Han dreiv ølsal åt selbyggene når dei om sumrane for over 'Selbu Vandet' fogdreknskap 1745. Teigen var før 1830 plass under Grendstad. Plassen låg serleg godt til for trafikken frå og til Selbu over Ståggån og er nemnt som skyss-skifte alt i 1753 osv.. Klæbuboka s. 307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.