Gå til innhold
Arkivverket

[#67298] Omstreifer Anders. S. Vang. Hvem er foreldrene?


Gjest Aud irene Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud irene Olsen

Hvem er forelddrene til Anders. S. Vang ? Jeg finner ikke noe dåp på han.? I folketellingen for 1900 i Trondheim er det oppgjit at Anders S Vang er født 12 / 04 - 1827 i Horig. Når hans datter blir døpt i 1876 er han 42 år. Da må han hvere født i 1834 ??? Datteren er Cecilie Hendrikke døpt 04 / 06 - 1876 i Børsa Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud irene Olsen

Barna er : 1. ? 2. ? 3. Marie(a) Magdalena F. 03 / 03 - 1871 Orkdal Døpt 19 / 03 - 1871 Orkdal Konfimert 29 / 08 - 1886 Tr. Heim Domkirke. 4. Abraham F. 08 / 02 - 1874. Døpt 01 / 03 - 1874 Børsa Kirke 5. Cecilie Hendrikke F 22 / 05 - 1876 Rognes. Konfimert 05 / 04 - 1891 Horg. 6 9 år senere : Gjert Severin F. 28 / 10 - 1885 Døpt 15 / 11 - 1885 Bynese / Buvik Konfimert 30 / 09 - 1900 i Ila Kirke Tr. Heim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er ikke enkelt. Finner ham ikke døpt i Horg 1827-36. En Anders Siversen Løberg født 24/9-1834 har jeg sjekket ut via bygdeboka. Jeg har to av fire bind, mangler det hvor Røskaft står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud irene Olsen

Ok Astri Ryen. Jeg Har bygdebok nr.4. i Horg der er ikke Anders s Vang nevnt. Kan Anders s Vang være en sønn av brødrene Vang fra Inerøya ? Fantefortegnelsen 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Om det kan vera til noko hjelp i den vidare leitinga, er det grunn til å rekna med at Anders var bror til den omreisande gjørtleren Sivert Olaus Sivertsen Vang som reiste saman med Fredrikke Eliasdatter Wiig. Dei døypte dottera Bergitte Eline i 1865 i Levanger (barnet var født i Overhalla). Det er god grunn til å rekna desse to brørne som søner av den eine Vang-broren, Sivert Vang, som er nemnd som nr 592 i teljinga frå 1845, og som skal ha hatt fleire born med Svart-Elen. Dersom denne Sivert Vang bar same farsnamnet som broren broren Bernt, var han ein Sivert Andersen. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er ingen tvil om at Anders Sivertsen - også kalt 'Stor-Anders' og 'Lang-Anders', var bror til Sivert Olaus og Andrea Gjertine, selv om jeg ikke kjenner til når han var født eller døpt. Jeg har heller ikke flere barn på Sivert Andersen Vang enn disse tre. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg ser på den tidlegare strengen 44328 at broren Bernt sin fødsel ikkje er kome med. Til det kan eg nemna at han var født 6. februar og døypt 20. mars 1806 i Trondheim (domkyrkja). Dette gir seks sysken etter den nemnde strengen: Sivert (9/1801), Elen Jonetta (7/1801), Svend (5/1801), Johannes (3/1801), Kristian (født 1801) og Bernt (født 1806). Her er det plass til fleire mellom 1801 og 1806. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aud irene Olsen

Hei alle sammen. Jonny Mydland Hvordan vet du at Anders Sivertsen Vang ble kalt stor-Anders og lang-Anders ? Har du lest det noen plass? Anders Sivertsen Vang og Ingeborg Anna Evensdatter har jeg 5 barn på som jeg har nevt før her. Jeg mangler et eller flere barn på de.Datteren : Anna Elise Andersdatter f. 1868 får en datter Maria f 16/01 - 1900. Døpt 16/ 07 - 1900 i Ila Kirke Tr.Heim Ministerialbok 1896-1932 barn nr. 35 jeg får ikke til å lese barnefarens navn, Hva står det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud irene Olsen

Takk Anne Tonby. Anders Sivertsen Vang Og Ingeborg Anna Evensdatteren har datteren Marie Magdalena, Konfimert 28/08- 1886 i Trondheim Domkirke Jeg finner henne ikke Igjen, vor ble hun av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Opplysningen om at Anders ble kalt 'Lange-Anders' og 'Stor-Anders' er nok fra Omstreifermisjonens arkiver. Marie Magdalena f.3-3-1871 i Tiller sogn av Klæbu, dpt.19-3-1871 i Orkdal, blir gift borgerlig 28-3-1894 i Guldalen med Anton Kristian Johansen Lysgård -'Lange- Anton / Dobbeltfanten', f.1865. Han var av det reisende Lysgård-folket, og de fikk 5 barn. Jeg kjenner imidlertid ikke til om disse 5 barna har etterkommere igjen. Når det gjelder Anna Eline Andersdatter Vang (Giseth), f.30-3-1868 i Hitteren, ”Hjemmedøbt af Peer Rasmussen af Hitteren”, dpt.19-4-1868 i Hevne, konf.1883 i Frosta, så døde hun på Trondhjems sygehus 5-6-1902. Hans Eriksen Steen var andre mannen hun reiste med, og hun fikk 3 barn med ham som jeg ikke kjenner videre til. Denne Steen-slekten er for øvrig også en 'halv-reisende' slekt fra Vågå, og også faren til Hans reiste på malerarbeid. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud irene Olsen

Takk Jonny. Jeg finner bare et barn på Maria Magdalena Og Anton Kristian det er August Andreas Magnus f. 17/12 - 1893,Døpt 04/01 - 1894 på Melhus. Hva er navnet på de 4 andre barna ?Anna Elise og Hans Eriksen har jeg 2 barn på og det er Hilmar og Marie. Hva er navnet på det 3 barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Aud irene Olsen

Hei igjen jeg prøver på nytt. Jeg mangler navnet på to av barna til Marie Magdalena og Anton kristian lyagaard. De jeg har er : August Andreas magnus f.1893, Anna karoline f. 1894 Holtålen og Gjert Severin f 1900 på Høilandet eller Hålonda. Hvor skal jeg se ? Maria Magdalena døde 16 / 03 - 1902 Melhus / Flå. Hvor ble barna av ? Levde disse barna opp ? Er det mulig å finne etter kommere etter dem ? Anton kristian blir senere gift med Anna Emilie og de får 5 barn. De første er tvillinger f 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.