Gå til innhold
Arkivverket

[#67303] Tydehjelp - vielse i Årstad kirke 1879


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Frantz Oscar Berg f 1840 i Gøteborg og Severine Michelsdatter gifter seg i Årstad kirke i 1879, nr 18 her: Lenke Hva står videre bortover i kolonnene? Jeg klarer bare å lese navnene på fedrene til brudeparet. Takker for hjelp her!Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han var Kobberslagersvend, Verksarbeider, bosatt Solheim. Jeg tror det skal staa 1849 i rubrikken for fødselsaar. Han var konfirmert i 1866, og la fram konfirmasjonsattest datert 31/12 78. Faren hans var Favneskjaerer.Hun kom fra Øn i Indre Dale, og var datter av ungkarl Michael Gjertsen.Forlovere W. Andersen og Nils Anvedsen Solheim.Lysingsdatoene var 22. juni 29. juni og 6. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk begge! Jeg fant Severine og familien i Gaular bygdebok. Hun ble jo født utenfor ekteskap, moren var bare 16 år, men mor og far giftet seg året etter. Severine var første av 15 barn. Moren døde rett etter dette.takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror nesten yrket (3) skal være 'Formskjærer'. Disse drev bl.a. med utskjæringer av inventar i kirker osv., men noen var også i virksomhet ved forskjellige jernverk mm.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk Else! Dette hørtes riktig ut når jeg vet at Frantz var kobberslager og jobbet på verft; han fulgte nok i farens spor. Ordet favne, brukt som jobbtittel, har jeg ikke funnet heller, så ditt forslag høres veldig logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.