Gå til innhold
Arkivverket

[#67315] Oppslag i Bygebok og Ættesoge for Jondal i gamal og ny tid, gården Brattabø


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til et oppslag i nevnte bok på gården Brattabø. Berge Larsson Brattabø skal være født ca 1636. Han ble vel også nevnt som Brattabøkongen. Jeg er interessert i opplysninger rundt hans familie og eventuelt opphav. Når døde han, hvem var han gift med, og hvor mange barn hadde han?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Birger Larsson (ca 1636-1713) g.1 gang ca 1660 med Brita Didriksdatter Handagard br 1 (ca 1642-93)g.2.1693 med Eli Johannesdatter (ca 1633-før 1713) fra Åkre br.2 Varaldsøy.12 barn nevnt, men det kan være flere.Kalt Brattabøkongen. Etterlot seg et bo på 1131 riksdaler, i tillegg kommer gårder som barna forlengst hadde fått.Ref. Jondal kommune. Gards-og slektssoge bind I ved Gaute Losnegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Karin for rask respons på mitt spørsmål. Vet man noe sikkert om Berge/Birgers opphav? Jeg har så langt funnet 8 barn. Lautitz, Brita, Ola, Jørund, Herborg, Guro, Magdalena og Ivar.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ja, han er sønn av Lars Birgerson (ca 1600-59)Brattabø og ukjent kone, dvs det er antatt at hun enten heter Gudrun eller Guri Samsonsdatter eller Larsdatter. Samme ref.som sist. Det er to Guroer, 1 f. 1660 g.m. Greip Vigleikson Reiseter i Ull. og 1 f. 1678 g. Ola Knutson Eikeland i Fusa. I tillegg er det Marita og Sigrid og Helge. Dessuten er det vist til at O.Olafson mener det er to døtre til , ei Helga og ei Guri.Lars Birgerson var sønn av Birger Halldorson Vik i Jondal.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nok en stor takk til deg Karin. Bare et lite spørsmål til slutt. Var alle barna fra første ekteskap med Brita, eller fikk han også barn med Eli?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hvis jeg forstår det riktig var alle barna fra første ekteskap med Brita Didriksdatter, og det stemmer med oppgitte fødselsår på barna.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Rune,Odd Handegårds 'Vår Felles Slektshistorie' har mye om Berge Larsen Brattabø, 'Brattabøkongen', og hans slekt:Jeg tar her bare med det aller første som står om han når jeg søker på navnet hans: 'Heine Andersson Øyre gm Gyrid Sjursdatter Øyerhavn, hadde datteren Magdalene som var gift med Didrik Ivarson Handagard, trolig (?) også av Slede/ Dall-ætta. Deres datter Brita var gift med Berge Larsson Brattabø, Jondal.' (Fra Kap 1 Losna-ætten)Så får jeg videre over 10 treff på han.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Naa har du nok sikkert funnet det som Odd Handegaard har skrevet om han.Jeg vet ikke om han hadde barn med sin andre kone, men jeg har notert 1é barn med hans förste kone: Lenke larssonNaa spörs det om denne lenken virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, den virket ikke og over skulle det staa 12 barn!# Marié vers 1662 avec Brita Didriksdtr Handegård 1642-1693 * Guro Bergesdtr D.E. Brattebø ca 1660-1696 * Brita Bergesdtr Brattebø 1663-1737 * Lars Bergesson Brattebø 1666-1728 * Ola Bergesson Brattebø 1667-1747 * Jorunn / Giørund Bergesdtr Giørund Bergesdtr 1668-1731 * Herborg Bergesdtr Brattebø 1674 * Marita Bergesdtr Brattebø ca 1675-1695* Sigrid Bergesdtr Brattebø 1676-1676 * Helge Bergesson Brattebø 1677 * Guro Bergesdtr D.Y. Brattebø 1680-1765 * Magdela Bergesdtr Brattebø ca 1684 * Ivar Bergesson Brattebø 1685-1772 Marié vers 1693 avec Eli Johannesdtr Øyerhavn †/1713NOTE: Det er skrevet mye om han. Det ble reist en bauta over han ved et stort slektsevne på Brattabø i 1949.Arveskifte ble holdt 16 juni 1713.Handegårds VFS, kapittel 12: «Brattabøkongen» Berge Larsson Brattabø over tok gården etter at faren døde i 1659. Berge var født i 1636 og døde i 1713. Han må ha vært en særpreget høvdingskikkelse som ruvet i samtida. Det vi ser alle de legender som går om ham. Stortingsmann Johannes J. Aga (1814-98) har i sine slektstavler 2) gitt denne karakteristikk av ham: «Han var rig og storslagen.» I sagnene som lever om ham går han un der navnet «Brattabøkongen». De vi ser ham som en både storslagen, driftig og rettlinjet mann. Han drev stor trelasthandel med skottene, hadde eget fartøy og sagbruk. Han har nok også vært en ættestolt bondehøvding. Sagnet sier at han var tilbudt, men ville ikke ha noe adelskap fra Danmark, da han mente han allerede var av god nok gammel norsk adel. En variant av denne historien er gjenfortalt av Knut L. Måge: «Velkjend er historien om då han var i Kjøbenhavn, og kongen baud han adelskap, og han gav dette stolte svaret: «Eg bryr meg ikkje om annan adelskap enn den fridomen eg har heime på garden min» Det er dramatisk effekt i soga, og ho er nytta i litteraturen mange gonger». Brattabøkongen brukte en variant av Losna- ættas middelalder våpen både i seglet sitt og som bumerke.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.