Gå til innhold
Arkivverket

[#67324] Heidal, Dovre


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

På Leirflaten under Bjølstad i Heidalbor denne familien:Hans Thordsen Leirflaten f.1850, g 1874 m Marit Erlandsdtr Killimyre f.1835 Dovre Barn: 1. Thord Hansen f.1875 2. Edvart Hansen f.1876, Dovre, gm Oline Isumlien f. 5 barn 3. Guri Simensdtr f.1860, datter til Marit u/e med Simen Olsen Toftemo f.1835 Dovre. I Bygdebok for Dovre 2, s.235 er Marit Ellandsdtr f.1835, g 1863 m Hans Syverson Brennhaug som finnes igjen på Vigerustlykkja i bind 3 s.263. Bør jeg konkludere med at jeg har rotet noe aldeles forferdelig, eller finnes det andre forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg forsøkte å finne et eventuelt dødsfall til Hans Syverson, men kom da over en innførsel til en Marit Erlandsdatter Aspeholen, død 1872, 35 år gammel.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9234&idx_id=9234&uid=ny&idx_side=-141>LenkeHer er der fler personer det må ryddes litt opp i, tror jeg.Har funnet innførslen av vielsen til Hans og Marit og her står hun som 'pige' og ikke 'enke'.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg forsøkte å finne et eventuelt dødsfall til Hans Syverson, men kom da over en innførsel til en Marit Erlandsdatter Aspeholen, død 1872, 35 år gammel.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9234&idx_id=9234&uid=ny&idx_side=-141>LenkeHer er der fler personer det må ryddes litt opp i, tror jeg.Har funnet innførslen av vielsen til Hans og Marit og her står hun som 'pige' og ikke 'enke'.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Legg merke til at det står Marit Erlandsdatter Vorkind, ikke Killimyre. Faren er Erland Olsen Vorkind.Men du kjenner plassene bedre enn meg og kan kanskje forklare det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Legg merke til at det står Marit Erlandsdatter Vorkind, ikke Killimyre. Faren er Erland Olsen Vorkind.Men du kjenner plassene bedre enn meg og kan kanskje forklare det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Meningen var å hjelpe, men her lager jeg vist mer rot.......-og så er der fler med navnet Marit Erlandsdatter. Hun som døde i 1872 var gift med Erland Paulsen.I 1865 er Marits datter Guri å finne hos sine besteforeldre på Myrhaug:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

OkJeg har funnet innførslen ved vielsen til Hans Syverson og Mari (!) Erlandsdatter i 1863 (Vielse nr.4) :Permanent sidelenke: LenkeFaren er Erland Olsen Vorkind - så det ser ut til å være samme dame likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Kai, Innflyttingslista sier klart at kona til Hans Torsen Leirflaten er Marit Erlandsdtr. Vorkinn f. 24.12.1835 av foreldrene Erland Olsen og Kari Pedersdatter. Konfirmert 27.10.1850. Hensikten med innflyttingen er 'for at giftes', og hun oppholder seg på 'Pladsen Leerflaten el. Bjølstadeie i Hedalen'. Etter mitt skjønn kan det ikke dokumenteres klarere: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6075&idx_id=6075&uid=ny&idx_side=-315>LenkeKonfirmasjonen hennes: Lenke Men det er noe rart med dåpen hennes; hun blir innført som født 23.11.1835 og døpt 06.12.1835:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som nevnt i innlegg (9) bodde Marits datter Guri hos besteforeldrene på Myrhaug i 1865, mens Marit selv antagelig var tjenestepike på øvre Lindsø under samme telling: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Bra innspill Aud, men jeg har et lite forbehold.Alderen til Marit ved folketellingen 1865 er oppgitt til 32 år, dvs. født omkring 1833. Det stemmer da ikke med vaksinasjonen ??-og brudens far ser ut til å være den samme ved begge vielser - hvordan forklare det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg holder meg fortsatt til vaksinasjonsdatoen. Da Mari Erlandsdtr. Vorkinn ble gift 26.04.1863 med Hans Syversen Brendstugu, står det at hun ble vaksinert 14.05.1829: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8910&idx_id=8910&uid=ny&idx_side=-317>LenkeVed konfirmasjonen hennes står det at hun ble vaksinert 21.05.1829: LenkeDessverre finnes ikke vaksinasjonslista for dette året, men jeg vil tro èn uke feil på dato beror på feilskrift av presten.Mari står oppført med far Erland Olsen ved vielsen, og med foreldrene Erland Olsen og Anne Eriksdtr. ved konfirmasjonen. Vi kan derfor slutte at Mari ble født 10.05.1829 av foreldrene inderster Erland Vorkinn og Anne Eriksdtr.: LenkeErland Olsen Tostensgård og Anne Eriksdtr. Killie ble viet i Dovre den 15.11.1824: LenkeBygdabok for Dovre, bind 3, side 95 under Tostingard skriver om Elland Olsen f. 09.03.1802 at han ble g. 1824 med Anne Eriksdtr. fra Ulsgard Killi, og at disse to bodde ei tid på Vorkinn før de bosatte seg i Kveen (29a).Dette rimer med at Mari Erlandsdtr. er hjemfestet til Kveen ved konfirmasjonen.Kveen lå under Nystugu Killi, og i bygdaboka, bind 2, side 239 under Kveen 29a finner vi igjen Erland Olsen og Anne Eriksdtr. med barna Brit f. 1825, Anne f. 1826, Mari f. 1829, Ole f. 1832, Guri f. 1835 og Erland f. 1838.Om Mari f. 1829 står det at hun ble gift med Hans Syversen fra Brennstugu (44/5) og ble brukere på nedre Hågålie (21/12)Vi finner familien i 1865 hos bestefaren til Hans: LenkeI 1900 var Hans enkemann, og bodde da i Hagelien: LenkeKona Mari Erlandsdtr. døde i Hagelien den 15.05.1900, og der står det at hun var født 1829:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er altså bygdaboka som har skapt forvirring rundt disse Mari/Marit Erlandsdøtre ved feilaktig å koble Mari Erlandsdtr. Kveens ektemann og barn til Marit Erlandsdtr. Myrhaug.Forvirringen blir heller ikke mindre av at begges fedre brukte Vorkinn som 'etternavn'.Ang. den Marit Erlandsdtr. Killi du viser til i innlegg (16) så skjønner jeg ikke helt hvor hun kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det var utelukkende for å kommentere et tidligere innlegg om en Marit med samme etternavn/bosted - for forhåpentligvis å få noe på plass.Ellers har du laget et glimrende sammendrag!!Hele historien understreker også tydelig at man trenger å sjekke info fra bygdebøker opp mot konkrete data - og håpe at presten har skrevet rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.