Gå til innhold
Arkivverket

[#67325] Tambur Jon Jonson Voll, 1746-1813, Fiskvik, Skatval


Gjest Aud Inger Skurdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Inger Skurdal

Denne 3. tippoldefaren er en nøtt. Jeg har prøvd å ta utgangspunkt i at min Jon i Stjørdalsboka bind IV, side 385, kalles Jon Jonsen Voll og Voll/Vold er det jo i de fleste bygder. Så langt ikke funn.Har også lurt litt på om det er mulig å 'lese' seg fram til hans første 30 leveår. Han gifta seg til Fiskvik i 1776 med datter på Fiskvik, Marie Johnsdtr f. 1749.Her er de i 1881. LenkeHan er omtalt som tambur, og ble nybygger på Tamburaunet,plass under Fiskvik, da han solgte Fiskvik i 1784. Det finnes jo så mange militære ruller, men jeg har lite kunnskap om dem, og om de kan gi meg pekepinn på hans fødested.P.S Anene til Marias far Jon Olsen Fiskvik, f. 1716, begravet 31.03.1765 er også en nøtt, men med så mange Joen'er går det lett i tull, en får ta en i gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ole Joensen som Astrid har funnet kalles også Wald eller Wold da han ble gift. Høyre side trol. 23/3 og viet 12/4 1787 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-267>LenkeDet kan jo se ut som om det kan ha være Ole Joensen Vold som var forlover da Joen Joensen ble gift 13/7 (trol.19/4) 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Hei og tusen takk. Har prøvd de kirkebøkene, men greide ikke å tyde noe. Dette var flott. Driver å leter i alle mine lånte bygdebøker om jeg kan finne link mellom Ole Joensen og Jon Joensen.Blir så imponert over alt dere er istand til å finne og tyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Har nå finlest gamle Stjørdalsboka og nye Skatvalsboka og finner ikke at Ole Johnsen døpt 21.05.1759 g. m Mali Persdtr døpt 26.12.1756 på Vold g.nr29/1 har noen bror Jon. Guru Olsdtr. 'mannens moder' døpt 08.12.1726 finner jeg også,gift 17.06.1751, men altså ikke link til Joen Joensen.Legger ut endel informasjon fra disse bøkene om dere som er gode på kirkebøker kanskje kan finne nye ledetråder av det.Far til Ole Joensen er Joen Olsen Voll (selvfølgelig:- )f. ? .Hans første kone Lisbet Olsdtr Voll, f. 1713 ble begravet 13.10.1750. Ingen barn notert mellom Ingeborg døpt 17.10.1745 og Ola døpt 03.03.1748. (Joen har 3 sønner som fikk navnet Ola! Alle levde opp.)Joen hadde 4 barn i ekteskapet med Lisbet og 4 barn i ekteskapet med Guru.Hans far Ola Joensen f.1663, begravet 06.08.1747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Joen Joensen behøver jo ikke å være fra Stjørdal. Men ved leting i en nydelig kirkebok fra Stjørdal, fra og med 1745, fant jeg en Joen døpt 10/12 1746 i Hegre hvor faren var Joen lille Lunden, tror i allfall at det står lille Lunden. Høyre side Lenke Håper det finnes bygdebok om denne gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant en troloveles 24/8 1743 Hegre, og viet 19/3 1744 Værnes Joen Joensen Hammerg.... .. som har plads? under ..... .... lille Lund med pigen Siri Persdatter Gedderaas. Dette kan se ut som foreldrene til Joen f. 1746. Håper bare at disse gårdene finnes i Stjørdalbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ble så opptatt av at jeg måtte skrive innlegget for andre gang, det første ble borte da jeg la det inn, at jeg glemte lenka. Den kommer her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden jeg alikevel roter rundt i kirkeboka kan jeg ta med en annen interessant vielse fra samme kirkebok. Øverst høyre side. Trol.4/12 1745 Værnes og viet 18/4 1846 enkem. Joen Olsen Vold.... med pike Giertrud Hansdatter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk Berit for det flotte arbeidet.!!!!Spennende å få tid til å se hva dere kommer opp med.Legger til sidehenvisninger til Gårds- og slektshistorie for Hegra, om noen trenger de samme opplysningene som jeg har fått hjelp til å finne.Har funnet Joen Joensen Lillelunden som gruker av Geiterås i Hegra etter ca 1724 da den var lagt øde og til 1747 (s. 378) da Jon Jonsen ga den opp og kjøpte Rolfseng, nabogård(s. 363). Jon var gift med Sigrid Pedersdtr. Geiterås. Det er oppgitt ett barn Peder f. 1751 d.s.å. men ut fra dåpslenka under (7) går jeg ut fra at det er 'min' Joensen's foreldre. Sigrid er datter av tidligere bruker Peder Gunnarsen Geiterås (Gedderås)på Geiterås (s. 378) som var gift 12.10.1714 med Lusie Olsdtr. f.1680, gravlagt 18.07.1756.Lusie Olsdtr. var fra Trøyte Vestre (s. 266)og der finner jeg hennes foreldre Ola Eriksen Trøyte f. 1617 og enke etter forrige bruker Randi Gunnarsdtr og 3 søsken. Olas far Erik Jonsen nevnes som bruker på Trøyte Østre 1610-1640 og eier av en del av Okkelberg (s. 253). Erik var sannsynligvis sønn til John på Ytre Trøyte.Det ser faktisk ut som anerekka har kommet langt bakover etter all god hjelp, igjen.Ad. lenka i (10) skal jeg titte på den etterhvert. Her må jeg holde hodet kaldt og ikke surre sammen alle mine 'Joen'.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Knut Solem

Hei! Jeg leter etter Ole Pedersen Gietteraas (Geiterås) Han var født i Øvre Stjørdal og var gift med Gunnhild Jonsdatter Okkelberg. Jeg kjenner hennes aner, men er ukjent med Ole sine aner. Paret drev gården Loktu på Frosta, men døde fra 3 små barn. Et av barna var Hågen Olsen Mostad, som er en av mine forfedre. Kan noen hjelpe meg med å finne når Ole Pedersen er født og hans aner? Ole Pedersen Geiterås døde før 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Angående Jon Jonsen og Siri (Sigrid) Pedersdatter. Dette paret flyttet etter hvert til Frosta, trolig etter at Jon solgte Rolfseng i 1766. Han døde på Frosta året etter, og oppgis da å drive en del av Logtun. Skifte etter ham ble holdt 2. august 1766 (innført i Trondheim lagstols skifteprotokoll, ikke hos sorenskriveren). Skiftet viser at han etterlot seg enka Siri Pedersdatter og deres felles barn: Karen (22), Lusie (18), Mali (9), Siri (6) og Gunder (6). De to siste var tvillinger, døpt i Hegra 1. søndag i advent 1760 (Lenke ). Som enke ble Siri gift med Jon Buttulsen, som drev en annen del av Logtun. Hun døde i 1806.Siri hadde en bror Ole (Ola), men etter hva Stjørdalsboka skriver, var han bruker på Hjelseng. Han gjenfinnes i bind 2.1 (s. 308) under gården Hjelseng, hvor han var til sin død i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.