Gå til innhold
Arkivverket

[#67332] Hvem er kvinnene Solgaard som kom til Kvæfjord på slutten av 1700-tallet?


Gjest Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Strand

På 1780-tallet kom pikene Ane Maria Solgaard og Olava Olsdatter Solgaard til Kvæfjord i Troms hvor de stiftet familier. Etternavnet til pikene har vært skrevet noe forskjellig og andre aktuelle skriveformer kan være Soelgaard, Sohlgaard, Soolgaard. Det er sannsynlig at de var søstre.I ”familyseach” er det opplyst at de var født på gården Strand i Kvæfjord, noe som er heller usannsynlig. Dette fordi de ikke er funnet døpt her. Begge skal være født rundt 1760. Kildene viser at det var på gården Strand de bosatte seg da de kom til Kvæfjord. Olava flyttet imidlertid fra Strand etter en tid. Etter hvert benyttet Olava patronymet Olsdatter som tyder på at faren het noe med Ole, Ola eller kanskje Olav.Det er en kilde som viser at Ane Maria tjenestegjorde hos gjestgiver Jakob Moss på Langnes før hun kom til Kvæfjord. Dette er sannsynligvis i nærheten av Sortland.Hvis det er noen som har mer opplysninger om disse kvinnenes opprinnelse, er jeg svært interessert i dette. Noen kilder:Ane Maria i familysearch: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700123208660&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeAne føder et uekte barn: LenkeAne blir gift: LenkeAne i Folketellingen 1801: Folketellingen 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Litt av ei nøtt! Finner bare en Solgård i ft. 1801 (liten plass i Tune) men ingen i Ryghs Gådnavne.Et vilt innfall, kanskje, men kan de være Parelius?Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Tja, hva mener du med Parelius Per?Jeg tror ikke nødvendigvis navnet Solgaard henviser til et norsk gårdsnavn. Her er det mulig det kan være danske aner med i bildet. Det var andre personer som hadde det samme slektsnavnet i Norge på 1700-tallet. Forhåpentligvis vil det være mulig å knytte kvæfjordingene til noen av disse?Jeg tar imot alle innfall med takk.Mvh Pål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Har gjennomgått konfirmantlistene for Kvæfjord 1770-1783. Fant flere Ana Maria'er men ingen Olava. De har trolig kommet til Strand i voksen alder, du har vel ikke noe nærmere tidspunkt? Har du gjort undersøkelser i Sortland?Parelius = (gård) som ligger vendt mot solen, solgård, solli, kanskje jentene var 'norsksinnede'? (Vel, det var bare et _innfall_.)Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

I Lassens samlinger nevnes Anna Maria Solgaard, død i Vaterland 1812. Gift med Skoleholder Johan Verner Vold.Datteren Jonette Angrette Sophie Vold født ca 1810. Ellers kan du se tema 41682. De bor i Soon, Hølen, Drøbak og Chr.ania. Den nevnte Jacob Moss, kom han fra Moss så er den geografiske sammenhengen åpenbar.Gården Solgaard lå rett utenfor Moss og i en eller annen sammenheng mener jeg at byens søppelfylling ble lagt der.Jeg har mange sider kopier fra Lassen, men det er en krevende håndskrift å tyde. se på nevnte tema, så skal jeg prøve å finne mer i det jeg har. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Dette var interessante opplysninger Kåre. Det er godt mulig at Ane Maria Solgaard kan ha flyttet østafjells igjen. Hun ble enke og hadde status som det i Folketellingen 1801. Jeg kan heller ikke finne henne i Kvæfjord etter 1801.I følge folketellingen 1801 og ”Familysearch” skal Ane Maria være født i 1759. Hvis hun fikk en datter i 1810, altså Jonette, Angrette Sophie Vold, ville hun da vært 51 år. Dette kan være biologisk mulig. Det er også en mulighet for at de oppgitte årstallene er unøyaktige.Jeg tror du er inn på sporet av noe interessant Kåre, og ønsker svært gjerne at du leter mer i kildene.Og så til dine spørsmål Per: I Kvæfjord bygdebok refereres det til en sak på tingen i Kvæfjord 23/10 1788 om at Anna Solgård tjente hos Hans Moss på Langnes i 1783. (Bd. 1, s. 317). Som jeg viste i mitt første innlegg, fødte hun et uekte barn på gården Strand i Kvæfjord 1786. Dette tyder på at hun kom til Kvæfjord mellom disse to tidspunktene.Den tidligste kilden om Olava Solgaard er fødselen til hennes sønn Jæsper i 1788. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=86315>Lenke. Olava ble imidlertid boende i Kvæfjorden til sin døde i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

I folketellinga 1801 for gården Alsvåg, Langenæss sogn, Øxnæss Prestegjeld, Nordland: Gjestgiver og jægteskipper, jordbrugende Andreas Christian Maass 31 år, gift med Anne Elisabet Pareli 32 årKan dette være noe?Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Da gikk det plutselig opp for meg hva du mente med Parelius, Per. Interessant, da har du klart å stedfeste Langnes hvor Ane Maria og sannsynligvis Olav Solgaard oppholdt seg før de kom til Kvæfjord.Mange takk Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Mås-, Maas-slekta skal være ei nordlandsk slekt med opprinnelse visstnok på Helgeland. Det har vært flere spørsmål om den tidligere her på Brukerforumet (søk på tema Maas).Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Den Ane Maria jeg oppga er ikke den rette.Hun ble begravd 14.11. 1811 34 aar og 5 uger gl. hun hadde også Juliane som mellomnavn.Det ble 25.10.1811 begravet en Anna Jacobea Solgaard 63 aar gl, også i xiania altså to med svært like navn på ca 14 dager. Kanskje kirkeboka kan gi et svar, dersom Lassen har forbyttet. Det finnes en Olea Olsdatter som har en søster som heter Ane Maria. Foreldrene er Anne Søfrensdatter Solgaard og Ole Nyquærn.Problemet her er at det ikke refereres til noe årstall, men på bakgrunn av det barnet hun føder utenfor ekteskap, har jeg erfart at de tok opp morens etternavn når de skulle gjemme seg bort på en annen kant av landet.Dette navnet sto sikkert i presteattesten de måtte ha med seg som pass. Olea ble gift med Mathias Munk i Fredrikstad.Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Det er en godt mulig at navn kan ha godt i arv, og at det derfor kan være en slektsforbindelse mellom disse personene. Her blir jo også navnene til barna til Ane Maria og Olava interessant. Kanskje er det mulig å finne igjen disse navnene hos andre ”Solgaarder”.Her er i alle fall de barna jeg har funnet i Kvæfjord:Ane Marias barn: 1. Niels f. 1796 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=86214>Lenke 2. Peder Benjamin f. 1787 Lenke 3. Inger Carolina f. 1789 Lenke 4. Jert Andreas f. 1791 Lenke 5. Jært Andreas f. 1793 Lenke 6. Torløv f. 1797 Lenke 7. Petternille Maria f. 1800 LenkeOlavas barn: 1. Ingebor Anna f. 1788 Lenke 2. Ole Christian f. 1790 Lenke 3. Lars Nikolai f. 1792 Lenke 4. Giertrud f. 1796 Lenke 5. Ane Cathrine 1798 Lenke 6. Carolius 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Jeg har nå undersøkt kirkeboken i Øksnes. Jeg fant både Ane Maria og Olava oppført som faddere ved barnedåper her i 1783 og 1784. Slektsnavnet hadde formen 'Soelgård' for begge. Vi har med det fått bekreftet at begge oppholdt seg i Øksnes før de dro til Kvæfjord.Spørsmålet nå er hvor det kan letes videre? Jeg vet ikke om du Kåre har funnet noe mer spennende i Lassens samlinger? Det er også en gåte hvor Ane Maria ble av etter 1801? Jeg finner henne altså ikke registrert som død i Kvæfjord?Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Et lite innspill om Anne Marie og Olava Solgaard i Kvæfjord1. Anne Marie Solgaard, født 1759 på ukjent fødested, død ett 1801, bosted 1786 - 1801 på Strand, Kvæfjord. Bodde på Strand i Kvæfjord under folketellingen 1801. Forhold til ikke gift 1786 Andreas Lochert, født ca 1755 på Liland, Sortland. Barn: 2 i. Nils Andreassen, født 26 feb 1786 på Strand, Kvæfjord, døpt 5 mar 1785 i Kvæfjord kirke, død 7 mai 1786 på Strand, Kvæfjord, gravlagt 14 mai 1786 på Rå gravsted, Kvæfjord. Hun giftet seg (2) 6 nov 1786 i Kvæfjord kirke, med Peder Pedersen, født 1759 på Strand, Kvæfjord, (sønn av Peder Benjaminsen og Ingeborg Andersdtr) døpt 8 mai 1759 i Kvæfjord kirke, død 1800 på Strand, Kvæfjord, gravlagt 20 apr 1800 på Rå gravsted, Kvæfjord, bosted på Strand, Kvæfjord. Barn: 3 ii. Peder Benjamin Pedersen født 24 aug 1787 på Strand, Kvæfjord, død 1 mai 1837 på Voktor, Kvæfjord 4 iii. Inger Karoline Pedersdtr født 21 aug 1789, død 24 apr 1859 på Haug, Kvæfjord 5 iv. Jert Andreas Pedersen, født 23 sep 1793 på Strand, Kvæfjord, døpt 29 sep 1793 i Kvæfjord kirke. Han giftet seg ca 1820, med Maren Marie Pedersdtr, født ca 1795 i ukjent fødested. 6 v. Torlev Pedersen født 25 jun 1797, død 11 apr 1854 i Gåre, Kvæfjord 7 vi. Pernille Maria Pedersdtr, født 13 feb 1800 på Strand, Kvæfjord, døpt 23 mar 1800 i Kvæfjord kirke. 1. Olava Solgaard, født 1765 på ukjent fødested, død 12 jun 1821 på Strand, Kvæfjord. Hun giftet seg 17 mai 1789 i Kvæfjord kirke, med Jesper Olsen, født 1765 i Trønderlag, (sønn av Ole Jespersen og NN) død apr 1806 på Moelv, Kvæfjord, gravlagt 27 apr 1806 på Rå gravsted, Kvæfjord, bosted på Moelv, Kvæfjord, yrke Vandrende inderst. Barn: 2 i. Ingeborg Anna Jespersen, født 24 jun 1788 på Strand, Kvæfjord, døpt 6 jul 1788 i Kvæfjord kirke. 3 ii. Ole Kristian Jespersen født 31 aug 1790, død 24 des 1860 i Sandvik, Kvæfjord 4 iii. Lars Nikolai Jespesen, født 1 jun 1792 på Husby indre, Kvæfjord, døpt 24 jun 1792 i Kvæfjord kirke. 5 iv. Gjertrud Jespersdtr, født 29 jan 1796 på Moelv, Kvæfjord, døpt 28 feb 1796 i Kvæfjord kirke, død mai 1811 på Moelv, Kvæfjord, gravlagt 10 mai 1811 på Rå gravsted, Kvæfjord. 6 v. Anne Katrina Jespersdtr, født 2 mar 1798 på Moelv, Kvæfjord, døpt 5 apr 1798 i Kvæfjord kirke. 7 vi. Torleif Jespesen, født 1799 på Moelv, Kvæfjord. 8 vii. Karolus Jespersen, født 24 jun 1800 på Moelv, Kvæfjord, døpt 27 jul 1800 i Kvæfjord kirke, død aug 1811 på Moelv, Kvæfjord, gravlagt 25 aug 1811 på Rå gravsted, Kvæfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Pål! Kanskje er vi på samme gren i Solgaard- familien.Jeg begynte med dette i 1972,og det meste jeg har er notater i løsblad.Det er noen interessante sammenhenger i barnas navn, dersom det er min familie, Begynner vi med Jens Nielsen Solgaard f.1738 d 6.mai 1803. Ane Maries første het Niels. De barna jeg kjenner til er Ole Solgaard undertoldbetjent f ca 1767. død i Holmestrand 21.11 1826.Olavas sønn Ole kan være kalt opp. Jens sitt andre barn Elen Maria f.1774 hadde datteren Petronelle f. 1798( er min tipp tipp oldemor) Jacob S. f ca 1775 lensmann i langesund.De to søstrene kan godt passe.Alle var fra Holmestrand,en betydelig sjøfartsby, med hvalfangst og handel på Russland.Min Oldefar seilte på familiens båter.Denne familien kom oprinnelig fra Son med Jens som den første. Han var gift to ganger 1. Elen Thoresdatter, 2. Anne Blickfeldt.Kanskje Ane Maria ble sendt nordpå for å føde? Jeg må lete i notatene etter mer. Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Dette begynner å dufte av at gjennombrudd Kåre. Så bra! Jeg venter i spenning på hva mer du finner.Det er riktig som du sier at det var mye kommunkasjon mellom byene i sørpå og kysten av Nord-Norge i disse tider. Har f.eks. registrert mange fra Trondheim og Bergen som kom til kysten av Nord-Norge før 1800-tallet.Inger Caroline som er datteren til Ane Maria er for øvrig min 2 X tipp-oldermor.Også takk til deg Torleif Berg som har kommet med ytterligere opplysninger om etterkommerne. Er du selv etterkommer etter noen av disse?Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Til Pål Strand innlegg 16:Jeg er ikke etterkommer av noen av disse jentene. Jeg er kun en hobbyforsker på slekter i Kvæfjord.Jeg har registrert 10 generasjoner med 1410 etterkommere etter Anne Marie og Olava Solgaard her i Kvæfjord. Jeg ønsker ikke å legge disse åpent ut her på forumet, men dersom du kan legge din e-postadresse her kan jeg sende det hele eller deler av dette til deg.Mvh Torleif Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Jeg ønsker gjerne å få tilgang til dine opplysninger om slekt i Kvæfjord Torleif. Jeg har mye slekt i Kvæfjord da min mor er herfra. Min epostadresse er: pastrand@hotmail.comHilsen Pål Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Schrøder Havstad

Til (15)Sidan det er spørsmål etter namnet Solgaard, og ein Ole Solgaard blir nemnt, vil eg bare peike på at namnet Ole Solgaard, tilsynelatande umotivert, dukkar opp i ei sidegrein til slekta mi:Eldste sonen til skipsbyggmester Andreas Nicolaisen Schrøder, f. 1780, gm ei Gunhild Andersdtr. heiter Ole SOLGAARD Andreassen. Han blei f. 2. aug. 1808 i Kristiansand eller Oddernes og døde i Lillesand eller Vestre Moland i 1863. Yrke: skipstømmermann.Dersom namnet Ole Solgaard ikkje er eit tilfeldig oppkallingsnamn etter ein vyrd person utanfor slekta, må han etter alt å dømme ha fått det frå morssida. Hos han fungerer Solgaard nærmast som eit fornamn, evt. mellomnamn. Ingen av dei tre batna hans blei døpt med Solgaard-namnet. Barnebarn kjenner eg ikkje.Helsing Johannes S.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Takk for din opplysning Johannes. Navnene passer jo godt inn i navnetradisjonen. Kanskje kan Kåre være i stand til å sette dine opplysninger i en større sammenheng. Jeg har registrert at Solgaard er benyttet som en del av fornavn andre plasser også. Mener å kunne registrere at dette er personer som er nært tilknyttet personer som har navnet Solgaard til etternavn.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Schrøder Havstad

Eg ser at også i DIS-Danmarks debattforum 'Aneefterlysning' er det ein tråd der namnet Solgården/Solgaard blir etterspurt og drøfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.