Gå til innhold
Arkivverket

[#67345] Møller Zachariassen/Karen Maria Pedersdr. f.ca 1782-90, Stamnes i Alstahaug


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Zacharias Zachariassen og Karen Maria Pedersdatter i forbindelse med slektsforskning for en jeg forsker for.Møller Zachariassen ble døpt i Stamnes 21.p.trinit.1790, med foreldre Zacharias Zachariassen og Else Olsdatter. Else Olsdatter skal ifølge Frode Holthe ha en søster som heter Dordi Olsdatter født ca 1754. Jeg finner en Else Olsdatter ved folketellingen 1801 som er 42 år og tjeneste i Valla i Alstahaug i 1801(altså født ca 1759). Jeg finner en Else Olsdatter døpt i 1759 med Ole Hansen Reines som far. Hun har en søster Dordi døpt Festo novi anni 1755. Er dette riktig Else Olsdatter? Når det gjelder Zacharias Zacahriassen så har jeg kun navnet, og jeg finner Zacharias og Else Olsdatter trolovet 1. ma trinit. 1790, og både da og ved giftermålet 10.ma trinit.1790 ser det ut til at begge bodde i Hellsvik. I oversikten over døpte bak kirkebøkene 1737-67 og 1737-68 for Alstahaug er det ingen med det navnet.Så til Karen Maria Pedersdatter som skulle være født ca 1782, og hun ble gift med Møller Zachariassen i Stamnes kirke 14.p.trinit.1821:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16579&idx_id=16579&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er muligens Karen Maria(eller bare Karen) med foreldre i 1801, men hun er jo også vel ung i 1801 til å skulle være født ca 1782:LenkeDet er mulig jeg burde ha satset på Peder Hansen og Abel Nilsdatter her som Karens foreldre ut fra broren Nils sin tilknytning til gården Bjørn(som må være Dønbjørn??), men sprik i opplysningene om alder både på Karen og broren Nils, opplysningen fra Frode Holthe om at hun skal hete Karen Maria og usikkerhet om at Dønbjørn i Herøy er det samme som Bjørn på Dønna gjør meg usikker. Håper noen vet noe mer sikkert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tar også med lenke til den Else Olsdatter som var i tjeneste i 1801 i Stamnes og 42 år:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011820&gardpostnr=120&personpostnr=2938&merk=2938#ovre>Lenke Forsøker meg også med lenke til den Else Olsdatter som ble døpt 3.tia paascat 1759:Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen for å få lagt ut lenke, men det ser ut som om Zacharias Zachariassen var fra Bitterstad i Hadsel. Resten vil jeg fremdeles ha svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det er nok riktig at Dordi og Else var søsken. Bekreftelse på det finner man i folketellingen 1801 da Møller bor hos henne Lenke Else har du i innlegg 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen i håp om at noen vet noe mer om far til Else Olsdatter som ble døpt 3.påskedag 1759 og søsteren Dorthe som ble døpt Festo epiphan(06.01)1759. Deres far er oppgitt å være Ole Hansen Reines, men han er ikke å finne som gift i Alstahaug 1750-55, og jeg finner heller ikke spor etter han etter 1759(ingen flere barn, ikke nevnt i skifter osv.) Hvem var Ole Hansen Reines gift med?Det er en Ole Olsen fra Reines som 05.10.1755 ble gift med Karen Christensdatter Reines, men det var skifte på henne i 1758. Selv om Else Olsdatter var døpt 3.påskedag 1759, så kan hun jo være født i 1758. Da er det jo en liten mulighet for at foreldrene kan være Ole Olsen Reines og Karen Christensdatter. Det er jo merkelig hvis presten har skrevet feil etternavn på faren Ole både i 1755 og 1759 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.