Gå til innhold
Arkivverket

[#67364] adressebøker


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg har scannet noen av disse bøkene for Oppland, fra ca 1935 til ca 1956. Hvis du søker i landsomfattende bibliotekdatabaser burde du få oversikt over hva som er utgitt. Hva er du ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Tore Hansen

Trondheim folkebibliotek har digitalisert adressebøker foreløpig for årene 1888-1925. Har noen andre bibliotek planer om det samme??mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

I Adresseboken for Finmark 1943, annonserer Bryde for 9 utgivelser dette året, nemlig Østfold, Vestfold med Drammen, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland med Bergen, Sogn og Fjordane med Bergen, Nordland, Troms og Finmark. I innledningen (1943) nevnes at dette er utgave nummer 11. Kan ikke tro at dette var årvisse utgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Stavanger bibliotek har i sin lokalsamling adressebøker fra Stavanger/Rogaland. De første startet 1898 og siden ble de gitt ut omtrent annet hver år i hvertfall fram til 1969. Dessverre er ikke bøkene til utlån. Både Stavanger Byarkiv og Statsarkivet i Stavanger har en del av årgangene. Heller ikke de er til utlån. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan folk som ble ført inn i bøkene ble valgt ut. Jeg tror at det går på inntekt og formue, men hvor stor inntekt /formue måtte en ha for å komme i bøkene. Bøkene er heller ikke rett oppdatert. Jeg opplevde en kjenning som sa at far bodde ikke der i 1942. Da han og mor giftet seg i 1934 flyttet de rett inn i en leilighet hvor de bodde i mange år. Årsaken var nok da som nå, folk meldte ikke flytting til folkeregisteret. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.