Gå til innhold
Arkivverket

[#67366] To Hegelund hos Absalon Pedersøn Beyer; Christen og Ivar. Hvem var de?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hos Absalon Pedersøn Beyer finner jeg flg:12. august 1564:'Paa thenne dag førde Jørgen Grøn Jacob Bagge thil Køben- haffn, som var kong Ericks Ammiral paa Mageløs. Drog ieg vd med M. Dauid Cellius Christiern HEGELUND at beskue Jacob bagge oc her Arffuid Trolle, oc en Borgemester aff Stockholm. Skud paa Mageløs: ij kartoger, fire tre korter kartoger. viij halffue Cartoger, xvj felslanger iij nødslanger. xiiij tre quarter slanger. xx halue slanger xviij dubbelt falkuner. lx falkuner xiiij falkeneter. iiij iern scherbrecker. paa Baaden xxiiij falkoner.'12. september 1564:'Døde Christiern HEGELUND natten for denne dag.'18. september 1564:'Christern HEGELUND begrauen i Vor Fröe kirke i Københaffn.'21. desember 1571:'Kom Ifuer HEGELUND Vincentz Juels tienere hiem Willom Jonsson med bryggesporten var obenbarit for hordøme han bedreff med en echtequinne som nyligen giorde sit brøllup.'Hvem var disse to?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tror jeg har funnet Ivar Hegelund her:Bror av biskop og poet Peder Jensen Hegelund i Ribe, dvs sønn av Jens Christensen Hegelund og Marine Pedersdatter. Ivar Jensen Hegelund, Fetaljeskriver på Københavns Slot fra 1568. I tjeneste hos Vincents Jensen Juel. Han døde i Ribe i 1599.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

APB drar fra Bergen 18. juli 1864 til Kbh:21.7. Bømlohavn.22.7. Karmsund.27.7. Skagen.30.7. Hirtesund, som kan være ved Hitshals.31.7. Helsingør.1.8. Kbh. samme dag døde fru Anne, Mons Gyldenstjernes, og ble gravlagt 7.8.12.8. se innlegg (1)så hadde APB en mengde gjøremål i og rundt Kbh de nærmeste ukene.9.9. Kom Chr Trondsen og Knut Stensen til Kbh fra Trh.15.9. Herredag på Fredriksborg og Christen Hegelund døde altså samme natt, natt til 16.9.29.-30-9- En fryktelig storm herjet i Kbh og rundt.1.10. APB starter på hjemturen.Han forteller ellers om at mange i denne perioden døde av pestelentze, både i Kbh og i Helsingør.1.11. Sarpsborg.14.11. Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

I mine notater om Hegelund, har jeg notert: 'Før 1597 har Slotsskriveren haft en 'Fetaljeskriver' under sig; saaledes IVER JENSEN HEGELUND, (Broder til Bispen Peter J. H.), som 1569 var Fetaljeskriver paa Københavns Slot, men 1576 blev afsat og kom i Blaataarn for nogle 'Vanskeligheders' Skyld i Regnskaberne. Han døde i Ribe 1599. Kinch II, 151.' Iver/Ivar Jensen Hegelund må vel trolig være født rundt 1545.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.