Gå til innhold
Arkivverket

[#67369] Søren Eriksen Bjørklund u/Malerød i Brunlanes født ca 1742. Hvor kommer han fra


Gjest Liv Kongsvold Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hvem er Søren Eriksen sønn av ? Søren Eriksen født ca 1742. Bosted Bjørkelund u/Malerod i Kjose i Brunlanes død 10.02.1840 98 år gammel gift med Margrethe Torgrimsdtr 04.09.1789. Forlovere ; Truls Brynhildsen Søndre Hielten og Søren Christensen Benzrød Ved vielsen står det at han er fra Bentsrød.De fikk disse barna. Alle barna er født i Bjørkelund u/Malerød i Kjose i BrunlanesErik Sørensen født 1790 dåp 24.06.1790Faddere; Ellen Eriksdtr Laurvik, Torbiør Torgrimsdtr Mallerød, Krogen, Søren Christensen Bentsrød,Christoffer Persen Mallerød, Ole Sørensen Solum.Dordi Sørensdtr født 1793 dåp 24.02.1793Faddere : Torbiør Torgrimsdtr Larvik, Karen Olsdtr Hobeck, Christen Sørensen ibid, Ole Olsen Brekke, Lars Nielsen PaulerJon Sørensen født 1794 dåp 16.11.1794Faddere : Live Torgrimsdtr Langestrand, Ragne Torgrimsdtr Næs, Anders Knudsen ibid , Torgrim Olsen Eidanger ; Anders Jacobsen LangestrandJon Sørensen født 1796 dåp 30.04.1797Faddere : Oline Nilsdtr. Ragne Torgrimsdtr Krogen Anders Hansen Mallerød, Abraham Sørensen Ødegarden, Anders Gundersen Backe.Kristen Sørensen født 1801 dåp 22.02.1801Faddere : Oline Nilsdtr Pauler ,Sara Jørgensdtr Bierkelund, Niels Olsen Berven ??? Anders Gunnersen Bache, Anders Hansen SolumKristen Sørensen fodt 1803 dåp 13.05.1803Faddere : Mari Jonsdtr, Kirstine Amundsdtr. Lars... Backe, Jacob Larsen , Christen ChristoffersenKristen Sørensen født 1807 dåp 09.01.1808Faddere : Eli Gullicsdtr Dammyra, Sara Sørensdtr Biønnøe, Hans Larsen Sletholt, Amund Jacobsen ibid, Søren Abrahamsen Øgarden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Søren var nok en god del yngre enn som så. I FT1801 oppgis han å være 42 år, altså f. ca. 1759. Enka Anne Hansdatter (72) som bodde hos ham, oppgis å være hans mor: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hei Jeg har sett at det står at Anne Hansdtr er hans mor. Jeg har prøvd å finne en Erik som er gift med Anne Hansdtr både i Brunlanes, Eidanger og Hedrum. Har også sett på døde, men ikke funnet noen som passer. Heller ikke fadderne eller forloverne synes jeg man kan lese noe ut at. Det er riktignok en Ellen Eriksdatter som er fadder til det første barnet. Henne har jeg ikke funnet. Jeg trodde kanskje Søren Eriksen var fra Eidanger, for Torgrim Jonsen døper et barn i Oklungen i Eidanger og da bodde sikkert Margrethe der også. Dette var før de kom til Kjose Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei! viser bare til tidligere innlegg i aktuell sak, men vet at det ikke er noe direkte svar på ditt spørsmål.LenkeDette er også min familie. Jeg har hele slektsprogrammet mitt på en annen pc, og husker ikke i farta om jeg har kommet noe lenger enn det du vet, men jeg skal sjekke det ut etter jobb og komme tilbake med mer informasjon hvis jeg harMvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg mente at jeg hadde vært med på å diskutere disse folkene før! Det blir spennende å se om Sissel har funnet noen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei! Jeg var optimist i det lengste, men ser at jeg også har stoppet opp ved de opplysningene som kommer fram i FT 1801, altså at Anne Hansdatter er Søren Eriksens mor. Så vi må vel lete mer alle mann da.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hei. Takk for at du prøvde. Jeg er ikke helt sikker på om Anne Hansdtr, er Søren Eriksens mor. Jeg har vært borte i slikt før som jeg hang meg opp i og da stemte det ikke. Jeg lurer også på hvorfor de har døpt pikebarnet Dordi. Kan det være Søren Eriksens mor som heter dette? Vi har jo Erik og Jon som er oppkalt etter fedrene. Kristen er tydligvis og et viktig navn for dem, for dem er det jo 3 stk av. Dette er noen tanker som jeg har gjort meg.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her er Søren Erichsen fadder til Ole Hansens sønn Christoffer. Her er også nevnt en Anders Hansen. Kan disse ha noe med Anne Hansdatter å gjøre tro?LenkeSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hei SisselHar vært inne og sett på dåpen som du fant. Dette kan jo være en mulighet. Jeg har også sjekket FT 1801 og da bor Ole Hansen 43 år med sin kone og 4 barn på Jordet. Han er skomaker. De har barna : Christoffer 9 år, Anders 5 år Mallene 3 år og Ellen 2 år.Ha sjekket kirkebøkene for de andre barna. Anders er døpt 03.03.1792. Da bor de på Jordet og fadderene er : Mari Svendsdtr Tronsrød, Per Svendsen, Anders Andersen Jorde, Søren Christensen Tronsrød Mallene er døpt 26.05.1795 Da bor de på Jordet. Faddere: Mari Tolvsdtr Pøtten, Ane Andersdtr Giorde, Hans Hansen ibid, Peder Bentsen Hagen, Cornelius Jacobsen. Ellen Helene er døpt 21.09.1798 Da bor de på Holmen Faddere Kisti Larsdtr Hagen, Sidsel Maria Trulsdtr Bergene, Jacob Petersen Stokkhoug eller Stokkskouv, Isak Svendsen Giorde, Svend Abrahamsen ibid. Her er det ingen kjente navn så vidt jeg kan se.Jeg fant forresten en Erik Jørgensen gift med Mari Hansdtr på Nordre Omsland i Kjose. De døper en datter Kari 31.03.1794. Der er Anne Hansdtr en av fadderene. Kan dette være en kandidat ?Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen!har ikke noe nærmere svar på gåten Søren Erichsen, men ser at han også er fadder i 1781, til Søren Christensen Bentsrøds sønn. Det betyr vel at han har vært bofast på Bentsrød siden daPermanent sidelenke: LenkeHer går jo også noen av de andre faddernavnene igjen.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hei. Har sjekket opp Erik Jørgensen på Omsland, men han var for ung. Tenkte at det muligens kunne være en forbindelse der.Har idag sjekket Brunlanes døde 1772-1801 for å se om jeg kunne finne en Erik i passende alder som kunne være hans far. Den eneste Erik jeg fant var Erich Christensen Fulevig død 03.11.1789. Der sto det ingen alder.Dette er ikke lett. Hvor kan vi begynne å lete nå?Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har søkt etter en Erik gift med Anne Hansdatter i ekstraskatten 1762 for Brunlanes, Stavern, Hedrum og Larvik uten resultat. Jeg har en fornemmelse av at Søren Eriksen var en innflytter, men spørsmålet om hans opphav er egentlig helt åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hei KristianTakk for at du prøvde.Jeg skal gå gjennom presteattester for Eidanger i dag. De begynner ikke før 1791, så det er litt sent. Er jeg heldig finner jeg kanskje Anne Hansdtr. der. Det er verd et forsøk. Har en fornemmelse om at han kan være fra Eidanger.Det var jo også en del innflytting fra Numedal så her det det mange muligheter.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei!Sitter med bygdeboka foran meg og tenkte bare å sitere denne for Bjørkelund - Bjerkelund under Malerød: Søren Eriksen f.ca. 1759 d. 1840. Husmann 1791-1840. Festebrev ble først utstedt i 1796, men han brukte plassen fra 1791. ...G.m. Margrete Torgrimsdtr., f.ca. 1762 d. 1850. Barn:Erik f 1790 d 1874, 2. Dordi f. 1793, 3. Jon f. 1794 d. 1796, 4. Jon f. 1796, 5. Kristen f. 1801, 6. Kristen f. 1803, 7. Kristen f. 1808.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

HeiBygdeboka har jeg, så dette har jeg sett, men takk allikevel.Har gått gjennom presteattestene for Eidanger, der var det ikke noe å finne. Har sjekket konfirmerte i Eidanger fra 1764 til 1790 og for Gjerpen 1755-1790 for å se om det var en Søren Eriksen der, men det var det ikke.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen! Dette er ikke lett. Selv om det ikke finnes noen Erich / Anne Hansdatter i ekstraskatten, kan Søren Erichsen muligens være døpt i Larvik, Langestrand eller Stavern? Jeg er litt travel for tida og har ikke tatt meg tid til å sjekke eventuelle kirkebøker der.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden tellinga ble avholdt 1. februar, blir den oppgitte alderen i praksis den alderen som personene skulle oppnå i 1801 (bortsett fra for dem som var født i januar). Så sant man har vært nøyaktig, da!Bygselseddelen inneholder dessverre ikke noen slektsopplysninger, men det står om vilkårene Søren Eriksen fikk bruke plassen på. Det kan jo være interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

HeiTakk til alle som har kommet med innspill i tema Søren Eriksen.Vi har dessverre ikke kommet til noen løsning. Det virker som litt av en nøtt. jeg har sjekket døpte i Lardal 1755-1767 uten resultat. I kirkebøker for Eidanger fant jeg 1762 Erich Larsens kone introdusert, men vi mangler kirkebøker for døpte i denne perioden. Erich Larsen har jeg ikke funnet igjen hverken før eller etter. Dette er status fra meg så langt.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.