Gå til innhold
Arkivverket

[#67372] Tydehjelp 1790 i Stamnes i Alstahaug


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Lange

Kan siste ordet nederst venstre side være Angel? Ved å se i min.bok for Hadsel for denne perioden, ser det ut til at der er en prest som heter Angell. Kan dette ha noen sammenheng? En attest kanskje? Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen. Ja kanskje det er Bitterstad i Hadsel det skal være. Står det 1789 eller et annet år? Var også inne på om det kunne stå 1759, og at dette kanskje var brudgommens fødselsår. Bruden er antageligvis fra Stamnes i Alstahaug ut fra andre opplysninger. Så eventuelt attest må være for brudgommen tror jeg. Dessverre har jeg ikke greid å finne ut når brudgommen skulle være født, men han dør mellom 1790 og 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Olsen

Det som står etter navnene på Zacharias og Else ved trolovelsen må vel være: 'bøxlet d: 16de Julij 1789 12 mark i Bitterstad i Hassels 4ding af Hl. Angel.' Det ser altså ut til at han før han kom til Alstahaug hadde bykslet et gårdsbruk i Hadsel for å slå seg ned der. Det er vel rimelig å anta at han hadde røtter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret, men de flyttet jo raskt til Stamnes i Alstahaug da. Jeg har prøvd å se etter Zacharias som konfirmant fra 1763 og utover til 1784, men finner han ikke. Nå er ikke kirkebøkene der spesielt gode å lese da, og jeg fant i det heletatt ingen konfirmanter på enkelte år(blant annet for 1766 og 1767). Siden ikke prestens noteringer angående alder ved dødsfall alltid er riktige så jeg også etter han som døpt i perioden 1754-58, men fant ikke noe. Kirkebøkene for Hadsel er forøvrig noe av det verste jeg har sett når det gjelder muligheter til å tyde det som står der, så han kan godt være der uten at jeg finner han. Foreløbig har jeg gitt opp å finne ut noe om han i Hadsel.Else Olsdatter er forøvrig sannsynligvis døpt i Stamnes i Alstahaug 3.p.paascat 1759 med far Ole Hansen Reines. Hun skulle jo ha en søster Dordi Olsdatter født ca 1754, og i den alfabetiske listen bak kirkebøkene for Alstahaug 1737-67 og 1738-68(ført som annen liste) er det kun hun som ble født i 1759 som har samme far som en Dordi, Dorthe osv født i perioden 1748-1760. Foreløbig er det full stopp ved Ole Hansen Reines, så informasjon om hvem som var hans kone og anene videre er skulle jeg gjerne likt å vite mer om. Merker meg forøvrig at Dorthe Christensdatter Reines var fadder til Dordi født 1755 og Else født 1759, og hun har mange søsken. Så kanskje var det noen av hennes søsken som var gift med Ole Hansen Reines( i et skifte var det en søster av henne som var gift med Ole Olsen Reines, men det skulle kanskje stå Ole Hansen Reines?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.