Gå til innhold
Arkivverket

[#67375] Hjelp til å finne Anne Margrete Rist og Enok Andreas Danielsen sine aner


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Jeg trenger hjelp til å finne Anne Margrete Rist og Enok Andreas Danielsens aner. Jeg har veldig lite opplysninger om disse, men det jeg vet er sånn ca når disse er født og gift. Anne Margrete 1815- 1867 og Enok 22 sep 1817-1868 og gift ca 1847. Jeg går ut i fra at disse bodde i Vesterålen eller i Lofoten området. Kan noen hjelpe meg med dette? mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Det som jeg tyder ut av kirkebok så er det vel Jens Rist og Walborg Olsdatter det står som foreldre til Anne Margrete. foreldrene til Enok er vel da som jeg tyder det slik: Daniel Andersen og Ane Michelsdatter. Takk skal du ha for hjelpa Bjørg. Jeg tror det kanskje finnes slektsbøker på disse.Men om disse finnes på biblioteket i Trondheim vet jeg ikke. Mulig noen vet noe om det? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei!Mener jeg har funnet noen av anene til Anne Margrethes mor Walborg Olsdatter. I følge skifter for Salten (CD)er hun født ca. 1773 på Sandnes i Gildeskål, død før 1824. Bosatt på Sand/Svartsund i Loften, det opplyses at hun er gift med Jens Rist. Det nevnes i skiftet at hun heter Walborg Pedersdatter, men det er sannsynligvis feil. Hennes foreldre er: Dorthea Olsdatter d.før 1824 og Ole Olsen d. før 1795, begge Sandnes, Gildeskål.Ole Olsen sine foreldre: Ingeborg Andersdatter f. 1714, d. før 1801 og Ole Frantzen, f.før 1718 d. før 1771. Begge Ertenvåg i Gildeskål.Ole Frantzen sine foreldre: Frantz Olsen, f. etter 1640 og Mallena Nielsdatter d. før 1718, Ertenvåg.Ingeborg Andersdatter sine foreldre: Anders Colbanusen( 1672-1717) og Aaselle Pedersdatter, Indre Kjelling-Gildeskål.Anders sine foreldre: Colbanus Nielsen og Anne Olsdatter fra Sandvik, Sandhornøy i Gildeskål.Det kan naturligvis være noen feil her. Det er lite som er sjekket opp mot kirkebøker, også fordi det er få bevarte KB fra området. Arvid Støver( CD) er også brukt som kilde, men det kan være en del feil hos han.Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Anne Margrethes mormors mor er sannsynligvis Walborg Sørensdatter fra Strand i Beiarn, d før 1786. Hun var (også) gift med en Ole Frantzen, d. før 1787.Grete:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Takk skal du ha Grete. vil kanskje regne med at det kanskje er vanskelig å finne ut så mye mer av dette.Det som er av kirkebøker på den tiden klarer jeg ikke å tyde.Jeg vil tro at Jens Rist antagelig er født rundt samme tid som Walborg.Finnes det data på Daniel Andersen og Ane Michelsdatter og noe bakover der?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei!Ved nettsøk på Anne Margrethe Røberg Rist( jfr. KB lenke) fant jeg følgende på Harald Bjellvåg sine slekstsider 'Slekten Bjellvåg'.Jens Laurentius Rist (1775-1848) Drev som gjestgiver i Svartsund - Rafsund/gardbruker i Sand - Hadsel.gm. Valborg Helene Olesdatter Thomasen. Jeg mener da at foreldrene, og siste etternavn hun oppføres med, er 'feil', jfr. innlegg 7.Jens Rist sine foreldre: Ole Rist. Var handelsmann/drev gjestgiveri på Aa i Lofoten. Mor: Anne Margrethe Nielsdatter Røberg. Hennes foreldre: Niels Røberg og Dorothea Bjørnsdatter Ursin. Alt hentet fra Harald Bjellvåg.Tror kanskje hennes( Dorothea) sine foreldre er Bjørn Michelsen Ursin ca. 1681- d- 1742 gm. Maren Danielsdatter Hveding. Bjørn sine foreldre blir da Birgithe Olsdatter og Daniel Jensen Hveding, Buksnes i Lofoten. Mer om forfedrene kan du f.eks finne på Erik Berntsen sine slektssider.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.