Gå til innhold
Arkivverket

[#67379] Nils Eriksen, Hestun


Gjest Kitty Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kitty Olsen

Jeg viser til innlegg nr 10965 vedr. Lars Jacobsen, dok nr 11 der Agnar Johansen tar opp spørsmål ang Hans Larsen og Karen Salamonsdatters barn Karen. Denne Karen ble gift med Nils Eriksen 28.12.1732. Er det noen som kjenner til hvor Nils Eriksen kom fra. Nils og Karens eldste sønn Gjert er min ane. Takknemmelig for svar.Mvh Kitty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Vielsen deres i Tjötta i 1732: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16569&idx_id=16569&uid=ny&idx_side=-159>LenkeGierts daap i 1734: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Tjøtta i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1734, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe faar en sönn Erich i 1736: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Tjøtta i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1736, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKanskje fadderne til barna kan gi deg en pekepinn til farens opphav. Jeg ser ikke at der er noen med Erik som patronymikon ved förste öyekast da. Men du har vel sikkert funnet flere barn?Legger ved lenke til det andre temaet, det vil gjöre det lettere for de som kan hjelpe deg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ivar Jørgen Amdal

Det er et skiftet i 1714 etter Erik Olsen Hestøy som viser at Nils Eriksen Hestun kan være sønnen hans. Skiftet viser at hustruen til Erik Olsen var Synneve Nilsdatter og de hadde foruten sønnen Nils, barna Ole, Rasmus og Berite. I folketellingen for Tjøtta 1701 finner vi Erik Olsen bosatt på Skålvær med sønnene Ole og Nils henholdsvis 4 og 2 år. Faren var 48 år. Rasmus er sikkert født etter 1701. I Ft 1701 ble ikke kvinnene talt. Det ser ut til at i familien hadde flyttet fra Skålvær til Hestøy mellom 1701 og 1714. Det er bare noen få km. mellom disse øyene. Det styrker også teorien om at Erik Olsen er faren til Nils når 2 av barna til Nils Eriksen og Karen Hansdtr. har de samme navna som foreldrene til Nils.Barna mine har bl.a. Gjert Nilsen Hestun som ane og Gjert blir fortsatt brukt i familien. Jeg har derfor int. å få kommentarer til om at Erik Olsen er faren til Nils Eriksen Hestun og om det er noen som kan gi spor hvor Gjert- navnet kommer fra. Ved gjennomgang av vielsen for Nils og Karen og fadrene til barna deres fant jeg Kirsten Gjertsdtr Hestun en gang. Kan dette vær et spor ?Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.