Gå til innhold
Arkivverket

[#67381] Gården Hellesylte i Norddal - er det det samme som stedet Hellesylt i dag?


Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

På gården Hellesylte i Norddal har jeg funnet en del aner, Niels Hellesylt, gift med Synneve Jensdatter. Fødsler og konfirmasjoner - bekrefter barn: Jon Nielsen Helsylt f. ca 1732 – 33 Synneve Nielsdatter Helsylt f. ca 1735 – 36 Anne Nielsdatter Helsylt f. 1742 Brite Nielsdatter Helsylt f. 1744 Iver Nielsen Helsylt f. 1746 Marta Nielsdatter Helsylt f. 1747 - død 1748 Marte Nielsdatter Helsylt f. 1750 Ønsker hjelp stedslokalisering og gjerne opplysninger om enkeltpersoner .......... Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Berit, tusen takk for innleggene! Det har vært tidkrevende det jeg har funnet ut om disse personene, og du verden, så flott det er å få litt hjelp! Gård nr. 33 er interessant, ja, den vil jeg se nærmere på.Ekstraskatten 1762, Niels Hellesylt var gift med Synneve og begge står her. Utrolig! Men Synneve står bare som K(kvinne) ikke kone eller hustru. Likevel, det står 2 i husholdet til Niels, men så står de oppført i hushold 1 og 2. Jeg klarer ikke å tolke dette helt. Betyr det at de bor i to ulike hushold? I så fall er de neppe gift med hverandre. Eller tolker jeg nå feil?Må se litt mer på om det er den riktige Jon som er på Frøse i 1762. Nei, Jon var gift med Randi Colbensdatter i 1755 (Norddal), og i 1762 bodde de på Møchelbust i Norddal. (Kirkebok for Skodje) Jeg har ikke klart å finne fødsel på deres sønn Niels. Jeg finner deres gitermål i Norddal 1755, og fødsel på deres sønn Colben i 1758 (tror jeg det var), men for Niels er det verre å finne fødsel.Morsomt med ordforklaring på ordet Hellesylt / Helsylt!dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror at Niels og Synneve er gift. De står oppført som nr.1 og 2, og husholdet totalt består av 2 personer. Det står ikke kone eller hustru på noen. Det er bare angitt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg tror du har rett. I kirkeboka finnes Niels Hellsylt som om han var den eneste i verden som hette Niels! Men, og det er jo litt morsomt, jeg finner ingen andre som hette Niels og bodde akkurat på Hellesylt. (Jeg har aldri funnet hans mellomnavn som ville antydet fornavn på hans far. Så han var nok kjent som nettopp Niels Hellsylt.Årstallet 1762, når sønnen Jon (konf. i 1749 - Norddal) - det er oppgitt Jon Nielsen Hellesylt, ikke navn på foreldre eller noe sånt, kun navneliste - giftet seg i 1755, er han født ca. 1732/33. De fleste var 16-17 år ved konf. - det går også fram av k.boka. Jon forlovet seg på Møchelbust - k.boka for Ørskog. Det tok lang tid før jeg forsto at han og forloveden faktisk reiste til hans hjemsted og giftet seg der, før de må ha reist tilbake og i alle fall fått sønnen Colben mens de bodde på M.. Man skal i mange k.bøker før 'puslespillbitene passer sammen.'Årstallet 1762 - Foreldrene var sannsynligvis gift rundt 1732, noe som tilsier at de var født 1710 /-. Jon var eldste barn det jeg har kommet til. Synd at jeg ikke kan finne disse opplysningene i noen kirkebok og få dem bekreftet. Men det er jo faktisk en slags bekreftelse på Niels og Synneve det du har funnet! Mange slags takk for hjelpa så langt! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Kan det være 'din' Ragni Colbeinsdatter som døpes her i Ørskog i 1733? Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A01 (1720-1743), Kronologisk liste 1733, side 354-355. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Kirsti og Berit, Jeg ble veldig optimistisk med det samme, men 1733 er nok for sent for 'min' Randi Colbensdatter. Ja, Hun hette Randi, men av og til kalt Ragni eller Ranni i k.b. I 1733/32 ble hennes sønn født, så hun må være født ca. 20 år tidligere. Det var ellers et godt forsøk - takk for det!Ivar Pedersen - gift med Synneve Arnesdatter - Nei, det vil seg ikke å få 'puslespillbitene' til å stemme. 'Min' Iver skal være bror til Jon Nielsen Hellesylt, Jon f,. ca 1732/33 - Iver f. ca. 1746.Iver kan derfor ikke ha vært gift i 1701.Det er likevel morsomt at dere har forsøkt å finne dem!Må på jobb i morra og kan ikke sitte videre utover natta, så på 'gjenskriv' i morra. Nå må jeg ta natt. Er spent på om noen har funnet noe glupt til i morra!Randi Colbensdatter var fra Stranden - het det i vielsen!Jeg har ikke kunnet finne hennes foreldre.Jeg har sagt det før - dette har jeg brukt lang tid på for å komme dit jeg er med opplysningre pr. idag.Har ellers sagt meg villig til å delta i registrering - 1875-folketellinga - som dugnad. Det må jeg nok konsentrere meg om ei stund, skal det bli noe resultat. Men jeg selv vil dra nytte av det, og alle de som nå har hjulpet meg, kan kanskje få noe igjen! Tusen takk for aLLE INNSPILL! Om noen kommer med noe videre, er det kjærkomment, enten det kan stemme eller ei, det er morsomt å få respons uansett!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Kirsti og Berit, Jeg ble veldig optimistisk med det samme, men 1733 er nok for sent for 'min' Randi Colbensdatter. Ja, Hun hette Randi, men av og til kalt Ragni eller Ranni i k.b. I 1733/32 ble hennes sønn født, så hun må være født ca. 20 år tidligere. Det var ellers et godt forsøk - takk for det!Ivar Pedersen - gift med Synneve Arnesdatter - Nei, det vil seg ikke å få 'puslespillbitene' til å stemme. 'Min' Iver skal være bror til Jon Nielsen Hellesylt, Jon f,. ca 1732/33 - Iver f. ca. 1746.Iver kan derfor ikke ha vært gift i 1701.Det er likevel morsomt at dere har forsøkt å finne dem!Må på jobb i morra og kan ikke sitte videre utover natta, så på 'gjenskriv' i morra. Nå må jeg ta natt. Er spent på om noen har funnet noe glupt til i morra!Randi Colbensdatter var fra Stranden - het det i vielsen!Jeg har ikke kunnet finne hennes foreldre.Jeg har sagt det før - dette har jeg brukt lang tid på for å komme dit jeg er med opplysningre pr. idag.Har ellers sagt meg villig til å delta i registrering - 1875-folketellinga - som dugnad. Det må jeg nok konsentrere meg om ei stund, skal det bli noe resultat. Men jeg selv vil dra nytte av det, og alle de som nå har hjulpet meg, kan kanskje få noe igjen! Tusen takk for aLLE INNSPILL! Om noen kommer med noe videre, er det kjærkomment, enten det kan stemme eller ei, det er morsomt å få respons uansett!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Kirsti og Berit, Jeg ble veldig optimistisk med det samme, men 1733 er nok for sent for 'min' Randi Colbensdatter. Ja, Hun hette Randi, men av og til kalt Ragni eller Ranni i k.b. I 1733/32 ble hennes sønn født, så hun må være født ca. 20 år tidligere. Det var ellers et godt forsøk - takk for det!Ivar Pedersen - gift med Synneve Arnesdatter - Nei, det vil seg ikke å få 'puslespillbitene' til å stemme. 'Min' Iver skal være bror til Jon Nielsen Hellesylt, Jon f,. ca 1732/33 - Iver f. ca. 1746.Iver kan derfor ikke ha vært gift i 1701.Det er likevel morsomt at dere har forsøkt å finne dem!Må på jobb i morra og kan ikke sitte videre utover natta, så på 'gjenskriv' i morra. Nå må jeg ta natt. Er spent på om noen har funnet noe glupt til i morra!Randi Colbensdatter var fra Stranden - het det i vielsen!Jeg har ikke kunnet finne hennes foreldre.Jeg har sagt det før - dette har jeg brukt lang tid på for å komme dit jeg er med opplysningre pr. idag.Har ellers sagt meg villig til å delta i registrering - 1875-folketellinga - som dugnad. Det må jeg nok konsentrere meg om ei stund, skal det bli noe resultat. Men jeg selv vil dra nytte av det, og alle de som nå har hjulpet meg, kan kanskje få noe igjen! Tusen takk for aLLE INNSPILL! Om noen kommer med noe videre, er det kjærkomment, enten det kan stemme eller ei, det er morsomt å få respons uansett!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Skjønner ikke hvordan / hvorfor innlegget kom ikke bare to, men tre ganger. I slike stunder skulle man ønske å kunne ta bort minst to av de tre.DAgrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Personene du nevner finnes under Knutbruket bnr.2 s.358 i Synnulven og Geiranger II av P.A.Lillebø. Knutbruket ligger under Hellesylt, gnr.91. Nils Jonsson kom muligens fra Korsbrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Dagrun.Det er noe forvirrende med årstall her.Jon Nilsen Hellesylt gifter seg med Randi/Ragni Colbeinsdatter i Norddal i 1755. Hun er fra Stranden.I 1757 får de en sønn Colbein i på Møchelbust, det er vel her i Ørskog? Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A02 (1743-1773), Kronologisk liste 1757, side 911-912. Permanent sidelenke: Lenke Øverst til høyre Er dette riktig Colbein?Jon skal være født ca 1732/33. Er Randi så mye eldre enn Jon at hun får et barn i 1733?Eller snakker vi om to forskjellige Randi her? Hvem er født i 1733 som Randi er mor til?På denne tid lå Stranda under Ørskog prestegjeld. Standa(og Stordal) ble skilt ut fra Ørskog i 1759.Det hadde vært fint å få disse bitene på plass, dersom det er flere med samme navn er det jo lett å blande dem sammen.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Nils Jonsson og kona Synnøve har følgende barn: 1. Jon, konf. 1749, g.m. Randi Kolbeinsd. Fausa 2. Synneve, konf.1753 3. Ingeleiv, f.1739 4. Anna, f.1742 5. Brit, f.1744, d.1764 6. Ivar, f.1746 7. Marte, f.1747 8. Marte, f.1750 Ref.: Synnulven og Geiranger II av P.A.Lillebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Er det denne Nils du har lett etter dåpen til? 28 okt 1759 Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Stranda, Ministerialbok nr. 520A01 (1759-1801), Fødte og døpte 1759-1760, side 2-3. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved dåpen i forrige inlegg er Gammel Colbeinsen fadder. Det er rimelig å anta at han er Randis bror.Faren til Ragni i innlegg 8 er Colbein Gammelsen.Her er Gammel Colbeinsen konfirmert i 1754, 17 år. (nest nederste linje) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A02 (1743-1773), Kronologisk liste 1754, side 833-834. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15984&idx_id=15984&uid=ny&idx_side=-137>Lenke. Bosted er Framfause, og Randi var fra Fause (innlegg 16)Dette må være Gammels dåp (høyre side) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A01 (1720-1743), Kronologisk liste 1736, side 404-405. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Vigselen mellom Colbein Gammelsen og Marte Pedersdatter. Høyre side, nesten nederst. Hun er fra Fause. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A01 (1720-1743), Kronologisk liste 1734, side 372-373. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei alle på debatten, jeg har vært opptatt med forsøk på det jeg fortalte i nest siste innlegg - får se hvordan det går videre! Men jeg måtte innom debatten! Jeg er overveldet av dine kunnskaper Kai M. Kveum, om gården. Og jeg går ut fra at 'Synnulven og Geiranger II' (av P.A.Lillebø ) er ei Bygdebok. Kjempefint å få slike opplysninger.Og til Kirsti fra Ålesund - Hei Kirsti, vi er jo naboer -siden jeg er fra Molde. Du har helt rett med Colben Gammelsen, (Tenk å hete noe sånt - en hette Peder Corporal og så var der en Peder Sergeant - hva slags navn fikk folk???)Jeg kjenner tårene under brilleglassene når du fremviser fødselen til Niels! Den har jeg lett mye og lenge etter, men ikke tenkt at den var å finne i Stranden!Jeg vil bare så gjerne si 'hjertens takk' !De andre opplysningene er naturligvis også viktige, og jeg tar det med i min egen 'slektsfortelling'. Men Niels var bindeleddet / slekt i rett opp -ned linje / i dette,og derfor var det et meget vesentlig funn. Jeg hadde bare funnet konf. hans tidligere (1749).Jeg bare måtte.... inn på debatten i kveld og se litt på om det var kommet noe nytt, og det var det faktisk.Jeg kan ikke gjøre annet enn å si tusen takk til dere for god hjelp!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei alle på debatten, jeg har vært opptatt med forsøk på det jeg fortalte i nest siste innlegg - får se hvordan det går videre! Men jeg måtte innom debatten! Jeg er overveldet av dine kunnskaper Kai M. Kveum, om gården. Og jeg går ut fra at 'Synnulven og Geiranger II' (av P.A.Lillebø ) er ei Bygdebok. Kjempefint å få slike opplysninger.Og til Kirsti fra Ålesund - Hei Kirsti, vi er jo naboer -siden jeg er fra Molde. Du har helt rett med Colben Gammelsen, (Tenk å hete noe sånt - en hette Peder Corporal og så var der en Peder Sergeant - hva slags navn fikk folk???)Jeg kjenner tårene under brilleglassene når du fremviser fødselen til Niels! Den har jeg lett mye og lenge etter, men ikke tenkt at den var å finne i Stranden!Jeg vil bare så gjerne si 'hjertens takk' !De andre opplysningene er naturligvis også viktige, og jeg tar det med i min egen 'slektsfortelling'. Men Niels var bindeleddet / slekt i rett opp -ned linje / i dette,og derfor var det et meget vesentlig funn. Jeg hadde bare funnet konf. hans tidligere (1749).Jeg bare måtte.... inn på debatten i kveld og se litt på om det var kommet noe nytt, og det var det faktisk.Jeg kan ikke gjøre annet enn å si tusen takk til dere for god hjelp!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei alle på debatten, jeg har vært opptatt med forsøk på det jeg fortalte i nest siste innlegg - får se hvordan det går videre! Men jeg måtte innom debatten! Jeg er overveldet av dine kunnskaper Kai M. Kveum, om gården. Og jeg går ut fra at 'Synnulven og Geiranger II' (av P.A.Lillebø ) er ei Bygdebok. Kjempefint å få slike opplysninger.Og til Kirsti fra Ålesund - Hei Kirsti, vi er jo naboer -siden jeg er fra Molde. Du har helt rett med Colben Gammelsen, (Tenk å hete noe sånt - en hette Peder Corporal og så var der en Peder Sergeant - hva slags navn fikk folk???)Jeg kjenner tårene under brilleglassene når du fremviser fødselen til Niels! Den har jeg lett mye og lenge etter, men ikke tenkt at den var å finne i Stranden!Jeg vil bare så gjerne si 'hjertens takk' !De andre opplysningene er naturligvis også viktige, og jeg tar det med i min egen 'slektsfortelling'. Men Niels var bindeleddet / slekt i rett opp -ned linje / i dette,og derfor var det et meget vesentlig funn. Jeg hadde bare funnet konf. hans tidligere (1749).Jeg bare måtte.... inn på debatten i kveld og se litt på om det var kommet noe nytt, og det var det faktisk.Jeg kan ikke gjøre annet enn å si tusen takk til dere for god hjelp!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei alle på debatten, jeg har vært opptatt med forsøk på det jeg fortalte i nest siste innlegg - får se hvordan det går videre! Men jeg måtte innom debatten! Jeg er overveldet av dine kunnskaper Kai M. Kveum, om gården. Og jeg går ut fra at 'Synnulven og Geiranger II' (av P.A.Lillebø ) er ei Bygdebok. Kjempefint å få slike opplysninger.Og til Kirsti fra Ålesund - Hei Kirsti, vi er jo naboer -siden jeg er fra Molde. Du har helt rett med Colben Gammelsen, (Tenk å hete noe sånt - en hette Peder Corporal og så var der en Peder Sergeant - hva slags navn fikk folk???)Jeg kjenner tårene under brilleglassene når du fremviser fødselen til Niels! Den har jeg lett mye og lenge etter, men ikke tenkt at den var å finne i Stranden!Jeg vil bare så gjerne si 'hjertens takk' !De andre opplysningene er naturligvis også viktige, og jeg tar det med i min egen 'slektsfortelling'. Men Niels var bindeleddet / slekt i rett opp -ned linje / i dette,og derfor var det et meget vesentlig funn. Jeg hadde bare funnet konf. hans tidligere (1749).Jeg bare måtte.... inn på debatten i kveld og se litt på om det var kommet noe nytt, og det var det faktisk.Jeg kan ikke gjøre annet enn å si tusen takk til dere for god hjelp!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei alle på debatten, jeg har vært opptatt med forsøk på det jeg fortalte i nest siste innlegg - får se hvordan det går videre! Men jeg måtte innom debatten! Jeg er overveldet av dine kunnskaper Kai M. Kveum, om gården. Og jeg går ut fra at 'Synnulven og Geiranger II' (av P.A.Lillebø ) er ei Bygdebok. Kjempefint å få slike opplysninger.Og til Kirsti fra Ålesund - Hei Kirsti, vi er jo naboer -siden jeg er fra Molde. Du har helt rett med Colben Gammelsen, (Tenk å hete noe sånt - en hette Peder Corporal og så var der en Peder Sergeant - hva slags navn fikk folk???)Jeg kjenner tårene under brilleglassene når du fremviser fødselen til Niels! Den har jeg lett mye og lenge etter, men ikke tenkt at den var å finne i Stranden!Jeg vil bare så gjerne si 'hjertens takk' !De andre opplysningene er naturligvis også viktige, og jeg tar det med i min egen 'slektsfortelling'. Men Niels var bindeleddet / slekt i rett opp -ned linje / i dette,og derfor var det et meget vesentlig funn. Jeg hadde bare funnet konf. hans tidligere (1749).Jeg bare måtte.... inn på debatten i kveld og se litt på om det var kommet noe nytt, og det var det faktisk.Jeg kan ikke gjøre annet enn å si tusen takk til dere for god hjelp!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg ser samme innlegg kom fler eganger, men det må man bare bla seg bare gjennom.Jeg vet ikke hvorfor det blir sånn - ikke så viktig heller! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.