Gå til innhold
Arkivverket

[#67382] Zacharias Zachariassen f 17? fra Bitterstad i Hadsel


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om noen kan slå opp under Bitterstad i Hadsel i bygdebok hvis det finnes. Jeg forsker for en mann, og har kommet til Zacharias Zachariassen som ble trolovet i Stamnes i Alstahaug 1.p.trinit.1790, og der ser det ut som om han hadde attest av 12. og 16.07.1789 fra Bitterstad i Hadsel:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17100&idx_id=17100&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at en mulig bror av Zacharias var Paul Zachariassen som var fadder på Zacharias sin bror Zacharias ved dåpen 21.p.trinit.1790 i Stamnes i Alstahaug. Paul var 50 år ved folketellingen 1801, og da gift med Kirsten Maria Nilsdatter som var 55 år. De hadde sønnen Christopher 18 år, og datteren Berit Maria 16 år. Christopher ble ikke døpt i Stamnes 1782-1784, og kan ha blitt født i Hadsel(??). Da Paul døde i 1813(gravlagt 2. juledag 1813), er han oppgitt å være 55 år. Altså var den mulige broren av Zacharias født ca 1751-1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Årsaken til at jeg tror at attesten gjelder Zacharias Zachariassen er at jeg tror at Else Olsdatter ble døpt i 1759 med far Ole Hansen Reines. Ifølge Frode Holthes hjemmeside var Else Olsdatter søster av Dordi Olsdatter født ca 1754, som var gift med Anders Pedersen Giedersfjorden i Herøy(ca 1738-1809). Jeg finner en Dordi Olsdatter med far Ole Hansen Reines døpt Festo Novi anni(01.01.1755). Ved folketellingen 1801 kan jeg se kun en Else Olsdatter som passer til å være mor til Zacharias, og hun var i tjeneste i Valla i Alstahaug og 42 år. I kirkebøkene for Alstahaug 1737-67 og 1737-68 er det navneoversikt bak hver enkelt kirkebok(beskrevet som annen liste). Jeg kan ikke se noen Zacharias Zachariassen der. Han kan jo til nød være født etter 1767 da. Finner heller ingen Paul eller Povel Zachariassen i annen liste bak de nevnte kirkebøker som døpt, men han trenger jo ikke å være bror av Zacharias.Jeg så dødsfallet etter Zacharias Zachariassen 13.p.trinit.1798, men var ikke 100 % sikker på om dette var den Zacharias jeg var ute etter. Det er jo også merkelig at Else Olsdatter og Zacharias kun fikk ett barn, og derfor trodde jeg kanskje han var død før(jeg har studert kirkeboka for Stamnes ganske inngående for 1790-tallet, men barn kan jo ha blitt døpt i andre kirker i nærheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tenkte jo på å legge ut flere lenker jeg også, og det er bra du hjelper til med det. Får visst ikke lagt ut flere enn en lenke i ett innlegg. Forsøkte jo det i første innlegg. Synd at det ikke finnes bygdebøker for Hadsel. Tusen takk for at du prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå blir det mange innlegg fra meg her, men hvor er Bitterstad ført i kirkebøkene som er utlagt? Er de ført under Hadsel hovedsogn, eller under Sortland? Håper jo det siste da, siden kirkebok for Hadsel hovedsogn starter på 1754(Zacharias ble jo født ca 1749 hvis det er han som døde i 1798).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Bitterstad ligger under hovedsognet. Eneste mulighet er da er finne hans konfirmasjon hvis han er fra Hadsel og bor der da. Han er ikke nevnt i innrulleringsmanntallet i 1769 for Vesterålen og Lofoten (Vågan mangler). Er han nevnt i samme manntall for Helgeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du går inn på Digitalpensjonatet og Børje Jonsens nettsider, vil du finne en del excelfiler som gjelder Hadsel, blant annet konfirmerte i Hadsel 1754-1811. Filene er sortert på fornavn, etternavn og oppholdssted. Her fant jeg en Aasell Zachariasdatter Bitterstad som ble konfirmert XX Trinitatis 1777. Hun er også den eneste med farsnavn Zachariasdatter som bor på Bitterstad blant konfirmantene på samme gård. Denne jenta kan være født omkring 1762 eller før, for det var vel ikke helt uvanlig at konfirmantene var 15 år pluss.I 1801 finner jeg denne damen i Øksnes, gift for 2. gang, 42 år gammel (f.ca. 1759) LenkeMen jeg vet jo ikke om denne Aasell er identisk men hun som ble konfirmert i Hadsel og om hun har noe med Zacharias Zachariassen å gjøre.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Jeg kommer meg inn på sidene til Børje Jonsson og på det som har med navn og slekt å gjøre, men når jeg trykker på linkene der inne får jeg bare denne feilmeldingen: Generell feil, generell inn-utfeil. Dette har jeg også hatt tidligere i forsøk på å komme inn på forskjellig på sidene hans, så jeg har vel mer og mindre gitt opp alle mulighene som ligger på den siden. Så jeg får nok lete i kirkebok for Hadsel etter Zacharias, mulig søster Aasel og mulig bror Paul Zachariassen. Hverken Zacharias eller mulig bror Paul er å inne på innrulleringsmanntallet for Helgeland 1769, og jeg har heller ikke til nå funnet dem i skifter av Svein Edvardsen(for Alstahaug har jeg skiftene frem til 1810 selv, og har lånt 1811-1845 og 1846-1880 på bibliotek)-de er nok ikke aktuelle i den siste boka uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.