Gå til innhold
Arkivverket

[#67384] Utvandret fra Norge til USA


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg er på jakt etter to slektninger som utvandret til USA, den ene i 1873, den andre i 1927. Her er historiene om dem: 1) Charlotte Bockelie (født 24.9.1859) utvandret til USA med sin mor Sibille (Sibylla) Torgersen (født 1829), gift Bockelie etter at hennes far døde. De reiste med 'St. Olav' fra Christiania 23.mai via Kristiansand og Bergen og ankom New York 16. juni 1873. Fra New York skulle de videre til Chicago. Charlotte var da 14 år og moren 44 år. Sannsynligvis har de hatt venner eller familie i USA, men deres videre skjebne er ukjent. Jeg har registrert både utreise fra Norge og ankomst USA, men deretter er alle spor borte.2)Rolf Henrik Bochelie, født 30.11.1930 i Oslo. Etter farens død reiste han og hans mor Signe Marie Nordstrøm (f. 30.6.1888) enke etter Niels Bochelie, med Stavangerfjord til New York 13.9.1927. De bodde en tid hos en norsk familie, Rakel Hansen i 24 Brookdale Avenue, Verona New Jersey. Senere skal de visstnok ha flyttet til Bronx i New York. Jeg har funnet spor etter dem fra 1938 til og med sommeren 1940 da de bodde i 40-60 Elbertsen Elm, Havenmyr i Queens i New York, men etter dette har jeg ingen spor etter dem.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut mer om disse personene eller gi meg råd om hvordan jeg skal søke videre? På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finner en Charlotte, gift Larsen, og en Sibylla (Isachsen ?) som begge synes ha riktig alder, i Cook county, Illinois, i US census for 1910. Immigrasjonsår er angitt til 1872 som også er nær det du oppgir.1910 United States Federal CensusName: Charlotte Larsen Age in 1910: 50 Estimated Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Syble Mother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: John Home in 1910: Oak Park, Cook, IllinoisMarital Status: Married Race: White Gender: FemaleYear of Immigration: 1872Household Members: Name Age John Larsen 59 Charlotte Larsen 50 Syble Isebrsen 81 Olah L Larsen 30 James Barbier 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og dette er kansje Sibylla i census for 19001900 United States Federal CensusName: Belle A Isaacson Home in 1900: Moline Ward 6, Rock Island, Illinois Age: 70 Birth Date: Dec 1830 (skal antagelig være 1829)Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: FemaleImmigration Year: 1873Relationship to head-of-house: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMother: number of living children: 1 Mother: How many children: 1Spouse's Name: Olif Marriage Year: 1878 Marital Status: Married Years Married: 22Residence : Moline City, Rock Island, IllinoisHousehold Members: Name Age Olif Isaacson 62 Belle A Isaacson 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

U.S. WW2 Army Enlistment Records 1938-1946:Name: Rolf H Bochelie Birth Year: 1910 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Norway or Spitsbergen State of Residence: New York County or City: QueensEnlistment Date: 31 May 1943 Enlistment State: New York Enlistment City: New York City Branch: No branch assignment Branch Code: No branch assignment Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeLitt artig dette med 'Norway or Spitsbergen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Ralf H Bochelie Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Age: 19 Estimated Birth Year: abt 1911 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Race: WhiteHousehold Members: Name Age Josef L Hartmann 20 Stuart W Robins 25 Gugar Mykland 32 Herbertus Field 22 Lloyd L Cole 30 Charles L Lundgren 18 Fred J Peterson 21 Selwyn Gravely 28 Joseph Gravely 23 Frederich Esher 22 Elton Abramson 25 George Marrison 31 Wilbur N Creswell 22 Robert E McKay 22 Martin C Schueneman 26 Everett Smith 31 Julian W Danis 20 Howard G Parsons 22 William H Sinift 22 Raymond E Cole 27 Luis Martinez 24 Peter Burba 27 James G Torrens 23 Bruce G Bond 23 Kevok Y Gin 27 Frederick R Bristow 39 Elbert F Newins 23 Lloyd D Oxley 26 Harold M Jalonack 34 William Hastings 23 Loren L Butler 32 Erwin O Gerhardt 27 Arnold Mayhack 28 Royal W Hansan 24 James Z Hart 21 Robert B Morgenroth 24 Walter W Price 22 Caleb Coles 22 John S Hejinian 25 Hugo O Honkonen 20 Edward L Coffey 24 George J Gill 20 Kenneth A Hill 21 Perry Fine 21 Henry O Saarinen 24 Ralf H Bochelie 19 William P White 22 Harry B Rose 22 Walter T Long 27 Albert W Robinson 30 George L Towne 24 Peter M Watson 21 William A Benner 24 Walter M Stewart 25 Norman H Rayle 24 James B McKim 25 Curtis A Hurley 22 Charles F Buck 20 Edmund A Cattrell 26 Fred A Carr 21 James W Tait 40 Harold B Shippen 28 Harold F Davis 18 Jean W Stehelin 22 Byron B Dutcher 19 Anthoni B Pavenks 31 Howard Priest 23 Arthur Olsen 29 William H Cox 19 Minden F Tontonella 28 Vaughn Buckley 26 George R Bennett 22 Frank J Sculls 20 George Coles 26 Frederick W Harris 37 Eric E Hogherg 25 William W Vickery 22 Edward A Baisch 26 Edward O Barton 22 Benjamin Reese 27 Harold H Oneil 25 James M Lowden 22 Edwin R Fait 22 Charles L Shapley 26 Frederick McGowan 22 Alfredo Fernandez 20 Walter S Yarash 20 Angus Cowan 24 Carl S Belkin 28 Francis G Weichman 23 Frank R Hann 30 Niles S Andrews 22 Russell Miner 21 Charles W Mors 23 Albert J Wirsing 27 Walter Margetts 25 Arthur Leaper 25 Harold Hunkins 39 Frederick Hahner 26 Douglas Ray 21Ralf imm 1927, jobber som 'clerk, milk co.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Signe Bochelie Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Age: 41 Estimated Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Race: WhiteHousehold Members: Name Age Axel Benson 43 Ellen A Benson 31 Alex Anderson 43 Caroline Schmidt 69 Laura Bentras 32 Mildred Studley 13 Signe Bochelie 41 James M Danos 23 Joseph E Gillin 32 James Smith 46Signe er enke, imm 1927 og er 'servant, private family'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er trolig den samme Charlotte som Knut fant (innlegg 2).1920 United States Federal CensusName: Charlotte Larsen Home in 1920: Chicago Ward 33, Cook (Chicago), Illinois Age: 60 years Estimated Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother-in-law Spouse's Name: John Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: Un Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 643Household Members: Name Age John Gilboy 43 Sadie Gilboy 37 Charlotte Gilboy 13 Gladys Gilboy 9 John Larsen 69 Charlotte Larsen 60Da er vel Sadie deres datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hjertelig takk til alle: Knut, Arne, Hanne for god og rask hjelp! Her er det mye nytt å gripe fatt i. For 1: Sibylla var svigerinne til en los i Sandefjord: Anders Isaksen. Hun kan derfor ha giftet seg med en av hans slektninger ved ankomnst til USA. For Charlotte ser det ut til at det meste passer godt.2: For Rolf og moren Signe ser dette veldig bra ut. Mht. Rolf som født på Spitsbergen, så er det mulig at det kan være riktig. Hans foreldre giftet seg i 1909 og faren var fyrbøter på en skute som bla. har seilt i nordlige farvann. På et tidspunkt var han også med en hvalbåt. Kona kan ha vært med på turen og fødselen skjedd i nordlige farvann. Hans fødsel er registrert i Kristiania.Spørsmål til Knut: Skjemaet for FT 1910 er litt vanskelig å lese. Står det under John Larsen (og øgså sønnen Ola) at de er Machinist? Det er forøvrig vanskelig å lese mye av det som står om denne familien. Har du mulighter til å sjekke detaljene?Til Arne: står det noen bostedsadresse på Rolf under hans Enlistment ?Til Hanne: Under Folketellingen i New York i 1930; står det noen bostedsadresse på Signe og Rolf? Under FT i Chicago 1920; står det noen bostedsadresse to Charlotte og hennes familie? Hanne,har du kopi av tellingslisten?Takk til dere alle for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Last Name First Name Middle Name Sex/Race Age Cert # Death Date County City Date FiledLARSEN CHARLOTTE BUCKLEY F/W UNK 6005177 1922-02-23 COOK CHICAGO 22-02-26 Buckley er vel Bockelie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: John Gilboy Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois Age: 54 Estimated Birth Year: abt 1876 Birthplace: Iowa Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Sadie Race: WhiteHousehold Members: Name Age John Gilboy 54 Sadie Gilboy 48 Gladys Gilboy 19 John Larsen 79John Gilboy er bilselger, Sadie er stenograf i et forlag, Gladys er stenograf i et reklamebyrå. John Larsen imm 1869 fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Saddie Gilboy Age in 1910: 28 Estimated Birth Year: abt 1882 Birthplace: Illinois Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: John S Home in 1910: Chicago Ward 14, Cook, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name Age John S Gilboy 34 Saddie Gilboy 28 Charlotte Gilboy 4 Edward Gilboy 22

bilete6549.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Sadie Larson Home in 1900: Moline Ward 6, Rock Island, Illinois Age: 18 Birth Date: Mar 1882 Birthplace: Illinois Race: White Ethnicity: American Gender: Female Relationship to head-of-house: Daughter Father's Name: John Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Sharlott Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : Moline City, Rock Island, IllinoisHousehold Members: Name Age John Larson 50 Sharlott Larson 40 Lewis O Larson 20 Sadie Larson 18

bilete6550.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til dere for utfyllende kommentarer. Til Arne: Rolf var sønn av Niels Bochelie (1884-1925) fra Horten. Hans far igjen het Henrik Bochelie(1849-1917). Denne Henrik var født på Sandø, Tjøme og flyttet til Horten en gang etter 1875.Til Hanne: Takk for tilleggsinformasjon om Charlotte. Jeg er litt usikker på hvordan hennes death certificate skal leses. Døde hun 22.2.1926 eller 23.02.1922? navnet Buckley skal være Bockelie. Det var fint å få yrkene også. Dette har hjulpet meg et stort skritt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant noe på et familietre på ancestry.com: Name Charlotte BocklieBirth Sep 1859 in Norway Marriage 07 June 1879 in Moline, Rock Island Co., Illinois Name Johan LarsenBirth 15 May 1850 in Vang, Hedmark Co., Norway-Name Louis LarsonBirth March 1880-Name Sadie LarsonBirth March 1882 in Moline, Rock Island Co., Illinois

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Hanne, takk skal du ha. Dette passer godt inn. Charlotte ble født 24.9 på Øvre Haug gård, Tjøme, og døpt 16.10.1859 i Tjøme kirke. Faren døde i 1863 og gården ble solgt. Charlotte og moren flyttet så til Sandefjord, hvor de bodde i Berggaden under folketellingen i 1865. De flyttet deretter til Larvik hvor de bodde hos morens familie frem til mai 1873. Den 23. mai reiste de ut med 'St. Olav' fra Christiania og ankom New York 16. juni. Som du, Kurt og Arne har vist, så reiste Charlotte og moren til Chicago som planlagt og slo seg ned der. Charlotte døde i Chicaco i 1922, 63 år gammel, etter å ha vært gift og fått barn der. Jeg er svært takknemlig for hjelpen med å få trukket opp rammene omkring henne liv. Nå gjenstår å finne frem til detaljene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Arne, Denne reisen ble utført av Signe Bockelie. Hennes far het Henrik Bockelie og drev avistrykkeri og boktrykkeri i Tromsø. Hun reiste alene til USA fra Tromsø via New York, 21 år gammel og slo seg ned i Stoughton, Wisconsin for å få seg en karriere der. Hun bodde i Stoughton til hennes tre brødre hadde etablert seg og reiste deretter tilbake til Norge i 1915 da først faren, og senere moren, ble syke og døde. Signes liv har jeg en relativt bra oversikt over. Jeg er imponert over hvor raskt du klarte å få frem denne oversikten over hennes ankomst til USA.Jeg har gått gjennom alle passasjerlistene til USA og tror jeg har oversikt over de fleste medlemmene av slekten som reiste ut. Flere var i USA i kortere eller lengre tid, noen slo seg ned og andre kom tilbake til Norge.Eneklte var utestasjonert i jobb sammenheng (bla Ole Bockelie i New York).For tiden er det mest hva som skjedde med enkelte av slektningene mens de bodde i USA som er noe usikkert. Jeg har kontakt med alle i Bockelie slekten i USA og har organisert intervjuer med dem alle for noen år siden. Arbeider nå for å ferdigstille en slektsbok.Her er en oversikt over de jeg mangler informasjon om:1. Christian Richard Nygaard Bockelie (1854- 1904?). Han flyttet til USA 28.3.1888 med kone (Martha) og to døtre (Kirsten, f. 1885) og Erica (f. 1884). De reiste med Hekla til New York og ankom 17.4.1888. De fikk en datter, Marie (Mary) som ble døpt i Sjømannskirken i New York 3.3.1889. I 1890 fikk de en sønn, Louis (f.16.6), også han døpt i sjømannskirken. De bodde da i 72 Sullivan Street i New York. 4.4. 1891 døde den eldste datteren Kirsten Nicoline. Christian arbeidet nå som lekterman og bodde i lekter nummer 39 tilhørende et Contractor selskap (Bonker eller Boucker).For tiden mellom 1891 og 1900 vet vi ikke hvor de bodde, men sannsynligvis i New York, kanskje på lekteren.I 1900 bodde de i hus 507 i 23rd Street i Brooklyn. Christian er oppført som skipskaptein. I løpet av våren 1901 flyttet de ut. Christian har så startet en butikk med matvarer (grocery store) og døde en gang mellom 1901 og 1905,men jeg vet ikke når. I 1905 drev enken Martha butikken og bodde i 89 33rd Avenue i Brooklyn.Resten av familiens historie har jeg dokumentert frem til 1939 da sønnen Louis døde og ble begravet på den militære kirkegården i New York som veteran fra 1.verdenskrig. Enken Martha døde mellom 1934 og 1939 (årstall ukjent).De to andre døtrene døde begge i en ulykke i New York i 1927.2. Rolf Henrik Bochelie (som jeg har etterlyst over). Jeg vet ikke om han giftet seg, ei heller når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Rolf var nok gift. Den eneste grunnen til at det ikke kom med i innlegg 6 må være at jeg ikke har markert det hele. Beklager.:Name: Rolf H Bochelie Birth Year: 1910 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Norway or Spitsbergen State of Residence: New York County or City: QueensEnlistment Date: 31 May 1943 Enlistment State: New York Enlistment City: New York City Branch: No branch assignment Branch Code: No branch assignment Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: 4 years of high school Civil Occupation: Checkers Marital Status: Married Height: 63 Weight: 114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.