Gå til innhold
Arkivverket

[#67402] NO; Karen Lucie Corneliusdatter, Flakstad


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Karen Lucie?Hun gifter seg med Jens Christian i Flakstad 9.11.1847 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010427.jpg>LenkeDer står det at hennes far heter Cornelius Pedersen og at hun er 20 år og fra Strømsnes. Dvs at hun er født ca 1827. Jeg finner ikke Karen Lucie blant de døpte i årene rundt 1827, men jeg kan jo selvfølgelig ha 'blingset'. Det finnes en annen ved samme navn, men navnene på foreldrene stemmer ikke..Konfirmasjonen hennes finner sted i Flakstad 22.9.1844 Lenke Den bekrefter farens navn. Morens navn står i parantes, Anna ???, og antar at dette gjøres fordi at de ikke var gift. Det begrunner jeg med at Cornelius Pedersen Ramberg gifter seg i 1828 med Caroline Pedersdatter (Ramberg). Par nr 8. LenkeDa dette paret døper sitt første barn Johan f 24.5.1828 Lenke står det kommentar om 'begge 2det leiermål'. Denne Johan er 'uekte' og jeg antar at Karen Lucie er det første leiermålet til Cornelius.I et skifte etter Gilles Pedersen Ramberg (4301) er Cornelius nevnt som bror, og deres mor er nevnt som Helene Corneliusdatter (Nusfjord). Finner henne og hennes første mann Peder Gillesen på Kilen i Flakstad i 1801. Antar dette er faren til Cornelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så langt 1827-30 er dette den eneste med det navnet. Morens navn og bosted kan stemme, men farens navn er jo et helt annet enn oppgitt ved konf. og vielse. Kan Cornelius være stefar eller lign. mon tro? Det ser ut til å være morens 2.leiermål om jeg ikke leser feil. Nr.7 Lenke Se også på neste side hvor dåpen har stått oppført men er strøket over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved konf. i 1844 står ikke morens etternavn i parentes. Det står 'og Anne Chirstine'. Det er g i og som har en stor bue og så er det 'e' til sist som har det samme.Det er egentlig rart det du nevner med Ramberg og Cornelius for om du ser så står det ved dåpen at Johannes Andersen også var fra Ramberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er vel Cornelius Petersens første leiermål, se h.side LenkeJeg har lest nøyere gjennom dåpen til Karen Lusie på side 75, den overstrøkne dåpen, og der står det mye tydligere at Johannes Andersen nægter factum. Han benekter altså at han er barnefaren. Da må vel dette ha blitt en sak, og det står antagelig oppført i en eller annen slags protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Hei, vet ikke om det er noe nytt for deg her, men jeg tror dette er samme familie. Peder Gillesen, f 1774, og Helena Corneliusdatter, f 1772, er foreldre til Caroline Pedersdatter, gift med Cornelius Petersen (1803-1867).De fikk Johan,f 1827, Elen Maria, f 1831, og Karen, f 1835. Caroline døde i 1835.Tidligere hadde han med Nelle Marie Christofferdatter fra Ramberg datteren Kirsten Marie Oline, f 1824. I 1837 giftet han seg på ny med Anne Johansdatter fra Bodø. En datter Karen Lucie f 1828, har jeg ikke hørt om før. Cornelius er min kones 2tippoldefar. Det blir spennende å se hva du finner ut. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei Takk for all hjelp! Her var en del interessante ting.Etter å ha lest morens navn om igjen i konf til Karen Lucie, er jeg helt enig om at det står Anne Chirstine/Christine. Den dåpen i 1827 er nok den rette, da også morens navn er det samme. Det interessante er at ikke Cornelius er oppført som faren, i og med han er det både i konf og vielse.Hvis det er Johannes Andersen fra Ramberg som er den rette faren, og han benekter farskapet, hvor kan jeg finne mer ut av dette?Tore: Helena og Peder er nok ikke foreldre til Caroline, men til Cornelius. I et skifte etter Peder Gillesen, Bøe i 1807 (6005) er konen Helena Corneliusdatter, sønnene Lars (8), Gilles (4) og Cornelius Helt, og datteren Beret Maria Ursin nevnt som arvinger. Lars er nok den samme som er nevnt i 1801-tellingen. I skifte etter Gilles i 1834 er disse nevnt som arvinger: moren Helene Corneliusdtr, Nufsfjord, Ole Nielsen Nufsfjord (stefar), broren Lars i Hoelsdalen, broren Cornelius i Tennes i Moskenes, søsteren Berith i Nufsfjord (31) og halvbroren Peter Petersen i Buksnes(22).Spørsmålet er om det er riktig å gå bakover på Cornelius..hvis det er Johannes Andersen som er faren.Er det mulig å finne noe mer om Anne Christine fra Strømsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Har prøvd å finne Anna Kirstines dåp ml 1800 og 1810. Det er 3 kandidater.Nr 1: født 13.8.1802 med foreldre Abraham Hansen Vigten og Sara Pedersdtr, øverst på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16702&idx_id=16702&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNr 2: født 6.5.1807 med foreldre Hans Mortensen og Ane Elisabeth O?? nederst på høyre side Lenke Permanent bildelenke: LenkeNr 3: født 4.5.1808 med foreldre Hans Olai Wigten og ?? Jochumine O. nede på høyre side Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner vielse mellom nr 1 og Anders Andreas Andersen 20.10.1831, par nr 13, Lenke Permanent bildelenke: LenkeHar ikke funnet andre vielser med navnet Anne Kirstine frem til 1835. Kan dette være den rette Anne Kirstine? Antar at dette er henne i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.