Gå til innhold
Arkivverket

[#67410] Manntall 1769 Lenvik, Grete Jørgensdtr. Årnes


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Manntallet 1769: Jørgen Henriksen (klokker) er reg. med kone nr. 2 Maria Nilsdtr. og 3 barn. De to første, Christopher og Rasmus, er det ingen tvil om at de er barn fra Jørgens 1. e.skap med Gunnel Chatrina Sivertsdtr.(gift 19 nov 1762 i Lenvik). Gunnel dør i 1766 og er gravlagt 25.12.1766, Lenvik.Jørgen og Gunnel fikk også en datter i 1766, Maren Anne Jørgensdtr. dpt. 28.12.1766, (døpt 3 dager etter at mora var gravlagt!)Denne jenta er IKKE i 1769 tellinga (Kan være død)Jørgen gifter seg igjen 17 nov 1767, med Maria Nilsdtr.I det samme manntallet (1769 for Ornes (Årnes)) er Grete Jørgensdtr. oppført som barn av Jørgen! Hun må være født før 1769, men hvem er mora og når er hun født?Har forsøkt å finne henne videre, men så langt uten resultat.Trenger hjelp til dette. Samtidig hadde det vært fint om det dukket opp info om Gunnel Chatrina Sivertsdtr. f. ca 1727, hvor hun kommer fra og forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Søker du på fornavn sivert i skiftedatabsen for Troms, får du opp 5 Siverter. En av dem kommer fra Gisund-området og skiftet etter ham er fra perioden 1775-85. I og med at Gunnel tydeligvis dør ung (fire år etter at hun ble gift) er det vel verd å sjekke dette skiftet. En mail til Statsarkivet i Tromsø skulle gjøre susen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Har sendt forespørsel til Statsarkivet i Tromsø, så får vi se hva det inneholder.Grete Jørgensdtr. er fortsatt en gåte for meg. Hun er registrert som datter i FT.1769 (der er dessverre ingen alder eller fødselsår innført) Finner alle de andre barna til Jørgen Henriksen, fra 1. og 2. ekteskap, bare ikke Grete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Siur og Sivert er vel forskjellig skrivemåte på samme navn. Fant ingen Sivert i 1763, men det var et par stykker Sieur Olsen. Gunnel kan vel være født etter 1727? Jeg fant ingen datter Grete, Margrete eller sammensatt med noe som kunne bli kortversjon Grete døpt i Lenvik med Jørgen Henrichsen som far. Fant henne ikke i Tranøy heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Dette er den Sivert jeg har sendt forespørsel om til Statsarkivet i Tromsø, LenkeDette er de barna til Jørgen og Gunnel, som jeg har dunnet i krk.boka for Lenvik/Hillesøy: Christopher Jørgensen, dpt. 02.08.1763, Kårvik.Rasmus Sipian Schelderup Jørgensen, dpt. 06.01.1765, Årnes.Maren Anne Jørgensdtr., dpt. 28.12.1766, Årnes, gravlagt 05.04.1767.Så har vi barna fra 2. e.skap med Maria Nilsdtr., Kjønn Ukjent, f. 1768, gravlagt 26.06.1768 (innført kun 'Barn', men farens navn er innført!)Gunell Chatrina Jørgensdtr., Høgh, dpt. 23.04.1769, Årnes.Rebecca Jørgensdtr., Høgh, dpt. 24.03.1771, Årnes.Nicolai Jonathan Jørgensen, dpt. 06.05.1773, Årnes.Maren Margarethe Jørgensdtr., dpt. 24.09.1775, Årnes.Karen Jørgensdtr., Brems, dpt. 13.07.1777, Årnes.Ane Margrete Jørgensdtr., Høgh, dpt. 11.04.1779, Årnes.Jørgen Jørgensen, dpt. 22.07.1781, Årnes.Henrich Jørgensen, Høgh, dpt. 04.05.1783, Årnes.Abraham Jørgensen, Høgh, dpt. 28.03.1785, Årnes.Som dere ser så er alle barn både med og uten navn innført i kirkeboka. Da blir mitt spørsmål om Grete er ett 'ekte eller uekte' barn, kanskje av Maria Nilsdtr. med en annen far ???Jeg bare lurer og tenker høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bernt Jenssen

Skiftet for Sivert Nielsen er mottatt fra Statsarkivet i Tromsø. Skiftet er sluttet den 7. okt. 1779 på gården 'Molsnes' (i Malangen). Enken er Karen Hendrichsdtr. og det er ett barn, Niels Sivertsen, 1 år gammel. Det er et 'Stervebo'Da er vi altså like langt, når det gjelder Gunnel Chatrina Sivertsdtr. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.