Gå til innhold
Arkivverket

[#67416] Vestby, Garder Akershus, 1902 - dåp


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

se Lenke nederste innføring pike nr 3. Hva står etter farens navn? Lie? Jeg vil gjerne ha opplysning om farens bo- og fødested, og hvem som kan være hans foreldre. (Kan jeg ha lest en eller annen plass at han var fra Ullensvang??) Håper noen kan hjelpe her!Takk og hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Mener du Ragnhild Gudruns dåp er faren Jernbanearbeider Olaf Engebretsen f. Kristiania 1875 og moren Pige Thea Tostensen?? fra Brandvold i Solør f. 1879. Antar at moren var hos fru Otterbæk paa Rogsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ja, alt dette stemmer. Det er Olaf her som 'uroer' meg. Jeg fikk for flere år siden - før skanna kirkebøker kom - opplest over tlf hva som sto i kirkeboken. Da fikk jeg også opplyst etternavnet Lie på Olaf. Jeg trodde blindt på denne opplysningen, men er nå usikker på hvilken Olav jeg har funnet anene til.. Jeg håper virkelig jeg kan få noen bekreftelser/tips som fører meg til rette Olaf Engebretsen.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Finner en Olaf Engebretsen f i Ullensaker. Kontorist ved jernbanen. Han er født i 1870. Stemmer jo ikke med kirkeboka, men det kan jo sjekkesLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk Bjørg. Ja, jeg har sett dette, men spørsmålene jeg stiller meg selv er om jerbanearbeider/kontorist ved jernbanen er titler som kan sidestilles, så er det to forskjellige f år 1870/1875..er dette en eller to Olav? Hvem var fru Otterbæk? Arbeidsgiver til Tea, eller drev hun et pikehjem? Ingen ser altså at det står Lie etter Olaf i kirkeboken - jeg er veldig usikker på om blekkstreken skal være bokstaver, eller om den bare er en blekklattvennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Hvem var fru Otterbæk? Hvis du ser på Ft. 1900 for Kristiania, finner du en enke som drev kontor for bortsettelse av barn osv. (Søk på Otter, for det er mange rare stavemåter.) Bygdebok for Vestby har ingen fru Otterbæk på Rogsti.Jernbanearbeideren kan bli et skikkelig problem, for det er ikke sikkert han har oppgitt riktig fødselsår, og 'f' KAN være forkortelse for 'fra' - hvem vet? Jernbanearbeidere ble vel neppe registrert ved inn- og utflytting, men en kontorist som vel ble en lengre tid, BURDE melde seg for lensmannen/folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk Inger-Berit, - jeg skal sjekke kirkebøkene for Oslo og se om han er registrert som innflytter. Skal også sjekke Brandvalbøkene og se om en sambygding av Tea flyttet til Oslo (noe jeg ble fortalt da jeg fikk etter-/gårdsnavnet Lie). Fru Otterbæk var vel flyttet fra Kristiania til Vestby i 1902, yrket hennes passer.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Jeg skrev av denne kirkeboken for noen år siden, og var ikke da i nærheten av å tolke at det stod noe om 'Lie' her. Min tolkning var nok bare 'fra Kristiania'. Og om du vil sjekke Brandvald kan jeg nevne at Karen Martinsdatter (datter av Martin Martinsen Petterød) fra Brandval var i tjeneste på Vestre Garder fra noen år tidligere, og giftet seg på gården i 1901. Så her var det forbindelser.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei Jarleif, og takk for bekreftelsen på f'en! Tea var også i Kristiania i 1900, så Karen M var nok den som tipset henne om fru Otterbæk. Og jeg får prøve å finne Olaf og røttene hans...takk igjen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.