Gå til innhold
Arkivverket

[#67423] Søker hjelp for min kusine i Usa, Kjenner noen til denne familien?


Gjest Kari Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Hagen

'Here is the family I was hoping you could look for, in particular the dead of the father, Ottinius Andersen.'Hans Ottinius Andersen', born 11/24/1830 on Gilland Farm, Stange Parish, Hedmark, Norway. He married Anna Britha Johanesdatter and they lived in Gronland, Menighet Parish in Christiania. They had six children and around 1870 they moved to Bergen. Sometime between 1873 and 1890, Hans Ottinius died, probably from an accident and probably in Bergen.I am looking to find his date of death, how he died, and also a daughter who seems to have disappeared, named 'Ingeborg Annette Andersen/Andersdatter'', born in 1866 in Christiania. She was on the 1875 census at age 9, but I do not know what happened to her after that.Ottinius' oldest son, Carl Johan August Andersen, was married in Bergen, Hordaland Co., to Rachel Bertine Johnanesdatter on 10/13/1875, and Ottinius shows up there last. In 1890, Ottinius widow Britha emigrated with the youngest son, Siguard Anderson, to America, so obviously he was dead by then.By the way, there was also a son named Frantz who died at sea if you find anything on him, the other 3 children came to America.' Jeg har søkt etter familien i 1875-tellingen før, uten å finne dem. Har også lett igjennom kirkebøker for Bergen. Derfor spør jeg her om noen kjenner til denne familien.Vennlig hilsen Kari Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du en Ottinius Andersen som flytter til Kristiania fra Gillund i Stange. Gårdsnavnet er nok som Berit sier Gillund. Har ikke funnet andre enn denne karen i passe alder utflyttet ?LenkeIkke finner jeg familien nevnt under Gillundgårder i mine gamle Stangebøker heller. Om familien har vært husmenn eller arbeidere på Gillundgårder så spørs det om de er nevnt i den gamle bygdeboka.De samme bøkene er forøvrig digtalisert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei og takk for respons :)Jeg sendte en e-post til Julia, min kusine og hun ga meg disse opplysningene:'They left Christiania for New York, USA, on the Norge ship and arrived on 9/22/1890. They were originally from Christiania, and may have returned there after Ottinius died and before they left for the US, but not sure.All I know about Bergen is that the son, Carl, was married on 10/13/1875 in Bergen, Hordaland, so that's probably where they were living then.'Jeg skal gi beskjed om det rette gårdsnavnet.Hun er jo mest interessert i å finne dødsdato til Ottinius og datteren Ingeborg Anette. Dette kan nok bli vanskelig, når hun ikke vet hvor de bodde eller når de eventuelt flyttet tilbake til Oslo.Men jeg prøver lykken her allikevel.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ikke ut til at Ottinius eller noen av de andre var i Bergen i 1876, for da ble sønnen til Carl Johan August døpt Johan Otinius uten noen faddere fra farens side, nr.28 Lenke Det rare er at jeg ikke kan finne dette ekteparet i 1875. Mulig Årstad ikke er med i telliga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Jeg finner ikke Ottinius og familien i noen folketelling i 1875, det mangler jo noen 1875-tellinger. Datteren Ragnhild er født i 1863, så jeg skal lete etter hennes kofirmasjon i morgen. Mulig jeg må lete i Oslo.Takk så langt :)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.