Gå til innhold
Arkivverket

[#67426] 1766, Breistein/Bredsten og Hvidsten/Qvisti, Hordaland, Lars og Martha


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

I 1776, i Mielde sogn i Haus, giftet ungkaren Nils Nilsen fra Bredsten (Hammer, Åsane) med enken Martha Iversdatter, bosatt på Hvidsteen. Hun var opprinnelig fra Almaas/Olmaas i Hammer/Åsane, men satt som enke på Qvisti etter et tidligere ekteskap. Slekten ble sittende på Hvidsteen i mange generasjoner. De fikk sønnen Jens på Qvisti/Hvidsteen i 1767. Jeg undres på om noen der ute vet noe om Lars og Martha's foreldre og evt. andre barn?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er ekteskapet mellom Nils og Martha i Haus [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=hausvgd&gardpostnr=1648&merk=1648#ovre>LenkeOg da er vel dette første ekteskapet i Haus i 1759 med Lars Larsen Qvisti LenkeLurer på om dette er dødsfallet til Lars Larsen Qvisti, første mannen til Martha. Han døde i 1764, 42 år og 3 mnd gammel (f.ca. 1722) Lenke.Finner denne Lars Qvisti som døde i 1757, 77 år og 3 uker gammel (f. ca. 1680)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel dåpen til Jens Nilsen, sønn av Nils Qvisti og kona Martha - Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 8 (1754-1769), Fødte og døpte 1767, side 109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11479&idx_id=11479&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bente og Grethe,Bente, du skriver ikke om du har sjekket hva som står i gardsogene for de du søker. Det Grethe har funnet tror jeg er korrekt. Ellers forteller Haus i soga og segn II s 232 under Kviste atMarta Ivarsdatter var f på Almås i 1722 og at hun døde på Kviste i 1809. Hun var helt riktig g 3 gng, 1) Lars Larsen Kviste 1722-1764 i 1759, 2) Jens Mikkelsen Ytre Takvam (f på Sogstad) 1723-1765 i 1764 og 3) Nils Nilsen Breistein 1737-1804 i 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være konfirmasjonen til Lars Larsen Qvisti? [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=79&filnamn=Konfhaus&gardpostnr=231&merk=231#ovre>LenkeFem år etter, i 1747, ble Einer Larsen Qvisti konfirmert i Haus, 17 år gammel LenkeJeg lurer på om disse to er brødre, for hvis du ser på fadderne til Jens, døpt i 1767, så mener jeg det var en Einar Qvisti blant dem.Einar var født ca. 1730, og i 1801 bodde det en Einar Larsen på Romslo som var 73 år gammel, f.ca. 1728 – kan det være samme mannen? Han var da gift for 2. gang - LenkeJeg ser at det også er et gårdsnavn Qvidsteen/Qvisteen – kan dette være en annen stavemåte for Qvisti?? I så fall kan dette være Einar Larsens første ekteskap med enka på Romsloe LenkeOg hvis Lars Larsen og Einar Larsen var brødre, kan kanskje dette være ekteskapet til den mulige faren, Lars Qvisti, som døde i 1757 (se innlegg 2) – Lars Einersøn Qvisteen giftet seg i 1716 med Hilda Larsdatter Wichne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Larsen Kviste var sønn av Lars Einarsen fra Dale, 1680-1757, og Hilda Larsdtr Vikne 1689-1771. De ble g i 1716. Lars var postkar fra 1701-1708. de hadde 5 barn som levde opp, samt 2 dødfødte. Lars var gift også tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Martha var født på Almås i 1722. Jeg finner denne Iver Almås som døde i 1725 i Hamre, men han var 69 år gammel [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=152&filnamn=HAMRDODE&gardpostnr=4755&merk=4755#ovre.t>Lenke Vet jo ikke om dette er et spor å forfølge, med mindre faren til Martha var ”godt voksen” da hun ble født…Det var en Iver Knudsen Olmås ble gift i Hamre i 1700 med Mette Hansdatter Breistein LenkeIver Knudsen Almaas var 44 år gammel i 1701 LenkeMette Hansdatter døde på Almås i 1771, 86 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Den første setningen i forrige innlegg var bare en gjentakelse av det som var sagt tidligere om at Martha var født på Almås i 1722. Ja, kirkeboka for Hamre er vanskelig å lese!Jeg gjorde et foreldresøk på Iver Knudsen og Mette Hansdatter i Family Search og iflg. denne basen som ALLTID bør sjekkes, hadde Iver og Mette sønnen Jens, f.ca. 1703, Anna, f. 1710, Gjertrud f.ca. 1711, Agathe, f. 1712 og så Martha, f. 1722.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye, Arnfrid og Grethe! Jeg har også forsøkt å lete etter dåpsinnførselen til Marthe Iversdatter fra Almås/Olmaas/Aalmos i Hammer uten å finne henne. Her var mye nyttig info om Lars Larsen fra Qvisti, og jeg vil gå videre på det sporet dere la til meg vedr. Marthes foreldre. Hadde vært så mye enklere om vi hadde funnet dåpsinnførselen hennes. Og denne siste av henne ektemenn, Niels Nielsen fra Bredsteen/Breistein i Hammer, født ca. 1739, noen som vet noe om han? Fikke Marthe og Niels kun sønnen Jens, f. 1767 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er den eneste Nils som er aktuell i vielsesdatabasen, om han bodde på Breistein ved vielsen da LenkeBruden Marite Hansdatter Haukås. Der er to faddere fra Haukås ved Nils dåp i 1739. Så jeg tror det må være korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdebok for Åsane bind 2 som kom ut i høst omhandler blant annet gårdene Breistein og Almås. Her finner en mye godt stoff om de aktuelle slektene.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.