Gå til innhold
Arkivverket

[#67427] Kjenner noen til Jacob Pedersen Takserås, Vegårshei?


Gjest Harald Valstø Eikland
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Valstø Eikland

Jeg søker informasjon om Jacob Pedersen Takserås (1857-1942) og hans kone nr 2, Karen Kittilsdatter (1852-?) Han er født og død på Vegårshei, hun ble også født på Vegårshei, men oppvokst i Gjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hva slags opplysninger er det du ønsker? Forfedre? Vielsesdato? Ser at du står uten dødsår på Karen, men har data om hennes fødested og oppvekst i Gjerstad.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

Karen er min oldefars eldste søster. Hun ble Peders andre kone, de bodde først i Søndeled, men flyttet til Vegårshei. Fra de flyttet til Vegårshei vet jeg bare en ting, og det er døddatoen for Jacob og at han er gravlagt på Vegårshei. Hva/hvor/når skjedde det noe med Karen, som ikke er gravlagt sammen med Jacob.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hva vet du ellers om Karen? Kan hun være døpt på Vegårshei 18/7 1852 (datter til Kittel Halvorsen Simonstad)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

Hei, Oddbjørn. Ja, du har rett med Karen og Jacobs første kone. Kittil Halvorsen Simonstad var min tippoldefar. Du kan si at jeg vet 'alt' om Karen (og Jacob) fram tom at de flyttet fra Søndeled til Vegårshei. Men etter det er Karen borte - hva skjedde med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

De flytta til Vegårshei i 1915 sammen med de to yngste barna til Jacob, fra første ekteskap. Dette har jeg far kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser av bokverket Norges bebyggelse at Jacobs eldste sønn, Tjøstel Jacobsen, overtok slektsgården på Takserås i 1922.Den yngste dattera, Inga, ble for øvrig gift med Nottolv Vangstad, som i en årrekke var forstander for Guds menighet på Vegårshei.Jeg kan jo ellers føye til at jeg er fjernt i slekt med begge Jacob Pedersen Taxerås' koner. Gunhild Tjøstelsdtr. (Breiungen) var tremenning til min tippoldefar Nils Johnsen Askekjær (1850-1938), mens Karen Kittelsdtr. var firmenning til min oldefar Thor Andreas Eriksen (1852-1920), som var hammersmed på Nes Verk.Gravregisteret for Vegårshei kirkegård viser at Jacob og flere av barna hans er registrert der, men ikke Karen - og det er vel det du også har sett. Det kan jo skyldes at hun døde lenge før ham, og at graven er slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten at det bringer oss noe nærmere Karen Kittelsdatters skjebne, kan jeg jo ta med at panteboka for Vegårshei viser en eiendomstransaksjon datert 21/9 1923, der Vegårshei formannsskap v/ordfører Lars Espeland selger gnr. 42, bnr. 39 Moland (Elvebakken) til Jakob Takseraas for kr. 200.Det er altså sønnen Tjøstel som overtar bruksnr. 1 på Takserås, mens faren Jakob kjøper et mindre bruk av kommunen. Så finnes det også et skifteskjøte datert 19/12 1942, som viser at Tjøstel Takseraas overtar Elvebakken fra boet etter avdød enkemann Jakob Pedersen Takseraas for kr. 2700. Dette forteller oss to ting: 1. Karen døde før Jakob. 2. Tjøstel kjøper ut sine søsken. Han blir dermed sittende med både gården på Takserås og farens bruk Elvebakken. Han eier fremdeles Elvebakken i 1954 (jf. Norges bebyggelse), men leier ut huset der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

Dette var interessant, Oddbjørn. Jeg har også tenkt på dette med sletta grav. Kirkekontorene i Gjerstad, Søndeled og Vegårshei finner ikke Karen i sletta grav. Jeg har vært inne på tanken om hun har gjort noe kriminelt og ført henne ut av området. Jeg leiter også etter Karens yngre søster, Anne, som etter at hun giftet seg med en Johan Anton Pedersen og fikk en datter Gunda Kristine,f 27.11.1879 i Gjerstad, er borte med mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

Dette var interessant, Oddbjørn. Jeg har også tenkt på dette med sletta grav. Kirkekontorene i Gjerstad, Søndeled og Vegårshei finner ikke Karen i sletta grav. Jeg har vært inne på tanken om hun har gjort noe kriminelt og ført henne ut av området. Jeg leiter også etter Karens yngre søster, Anne, som etter at hun giftet seg med en Johan Anton Pedersen og fikk en datter Gunda Kristine,f 27.11.1879 i Gjerstad, er borte med mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Jeg har i kveld snakket pr telefon med Gunnar Taxerås, f. 1930. Han er sønnesønn av den Jacob P Taxerås som er det ene utgangspunktet for debatten. Karen Kittilsdtr var Gunnars 'stebestemor'. Men heller ikke Gunnar visste noe sikkert om Karens sjebne. Han trodde imidlertid hun kunne være gravlagt i Søndeled, der hun kom fra, i følge Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

Per Tore, det er - regner jeg med - Gunnar Taxerås jeg prata med for i nærheten av ett år siden. Kan vi regne med at det enkelte kirkekontor har den fulle oversikten når vi spør etter sletta graver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.