Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Bjarne Andersen

[#67428] Tydning af fødsel i Eidsberg 1823

Recommended Posts

Guest Bjarne Andersen

Super EgilTakker mange gange.Bjarne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Dåp nr. 86:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 7 (1850-1862), Fødte og døpte 1862, side 81. Permanent sidelenke: LenkeHvordan kan dette forklares ? Obs. uvanlig lang tid mellom fødsel og dåp. Flytting ? Født i Eidsberg, døpt i Vestby ?Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Dåp 74 her:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak, Ministerialbok nr. I 2 (1858-1870), Fødte og døpte 1864, side 64. Permanent sidelenke: LenkeInteressant? Er vel samme familie?Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Ja, dette var en spennede historie. Jeg tror Egil har rett i at datter Emilie var født i Eidsberg, Østfold, og døpt i Westby , Akershus etter flytting til Ås.Så finner du neste datter Hanna Josephine døpt i Drøbak , Akershus.Jeg fant også den dåpen under foreldresøk Fam.s. LenkeFamilien har som du nevner stadig vært på flyttefot, og også over fylkesgrensen. Ikke rart om barndåpene ble litt utsatt :-) Her gikk det vel ca 1/2 år før Emilie ble døpt?Veldig fint at vi kan følge bevegelsene i digitale kirkebøker!Ha en fin søndag. Takk for spennende reisefølge i denne historien. Får si velkommen til Norge til Bjarne!Mvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Jeg søkte igjen foreldresøk Fam.s. Da fant jeg flere interessante opplysninger:Først denne, Emilie Andersdatter f. 18 april , døpt 7 sep i Vestby også er ført med ektemans navn: LenkeFor meg ser det så ut til at familien har bodd i Akershus tidligere også.Finner at barna : Beata Caroline Andersdatter f. og døpt mai 1857 i Vestby, AkershusSigvardt Andersen f. og døpt juli 1859 , Vestby, AkershusEmilie Andersdatter f. 1862 Vestby , AkershusSamt Hanna Josephine Andersdatter dpt 25 sep i Drøbak, Akershus.Alle funnet på Fam.s. men dette må nok sjekkes i kirkebøker?( Med forbehold om rett avskrift :-))Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Ja, det stemmer at 1. barn, Beata Caroline Andersdatter blir døpt i Vestby, Akershus så tidlig som 1857, se dåp nr. 59 på kirkeboksiden her:LenkeSkal se om jeg finner Sigvards dåp også.Mvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg Sigvardt Andersens dåp i sammekirkebok , Vestby , Akershus, Mini. 1850-1862.Se dåp 103 . han er født 9 juli og ikke døpt før 26 Des, 1859.LenkeArtig?Mvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

I FT 1865 er alle barna født i Eidsberg.Enten er dette feil, eller moren har reist hjem (?) til Eidsberg for å nedkomme der ... ?Der hvor det er lang tid mellom fødsel og dåp, kan det henge sammen med nedkomst rundt flyttedag - 14. april og 14. oktober. F.eks. Emilie kommer omtrent da de skulle flyttet, 14. april ?Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Litt pussig at barna er født i Eidsberg , i følge folketellingen 1865 , men nå er dåpen funnet for flere av barna i Vestby, så din teori har nok mye for seg, Egil.Ikke har jeg greid å finne dåp til de to eldste barna, Anne Andersdatter f. ca 1852 og Ole Andersen f. ca 1855, heller. Jeg har søkt både i Eidsberg og i Vestby, men jeg kan godt ha oversett dem likevel:-)Følger fortsatt med på denne historien. Kulturhistorie er svært interessant.Mvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Ser at du også har funnet utflytting fra Eidsberg og fått hjelp med tydingen her! Flott!Legger en lenke til det temaet her: LenkeMvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Johanne Mathisdatters foreldre, forslag:Johanne, f. 1825 - dåp Qvinde, nr. 91:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Klokkerbok nr. 1 (1814-1831), Fødte og døpte 1825, side 177. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7491&idx_id=7491&uid=ny&idx_side=-181>LenkeMathis Johnsen (Skarpskytter!) og Berte Olsdatter, viet 12. april, 1813:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 6 (1807-1814), Ekteviede 1813, side 159. Permanent sidelenke: LenkeKanskje Mathis i 1801 på Sandaker, nabogård i Rakkest. til Torp Ø. og Rud S. i Trømborg:LenkeMathis' dåp event., 3. eller 4. sønd. i adv., 1785 - nr. 8 kirkeåret 1786 - øverst t. h.:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 4 (1759-1788), Fødte og døpte 1786, side 136. Permanent sidelenke: LenkeMathis' mulige foreldre (stemor) og søsken på Huseby-plass (Sneisrud), John Tharaldsen m.v.:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Den flyttingen nevnt i innl. 60 trodde jeg var et feilspor... Eller er det jeg som tar feil?Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Berthe Olsdatter finner man vel på Ruud S. i Trømborg i FT 1801, 10 år gml.Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Jeg tror du må ha rett i at flyttopplysningen er feil ektepar , Se etternavn på Johanne?Holder an knapp på Egils funn her::-) Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bjarne Andersen

Hej med jerSå er jeg hjemme og sidder igen bag computeren og jeg skal da love for at i har haft travlt. Jeg har ikke haft tid til at kigge på det endnu, men ville skynde mig at svare jer. Glædser mig til at kigge det hele igennem. Kan være man skal tage sig en sygdag i morgen fra arbejde :-) Nej det gør jeg dog ikke. Skriver tilbage når jeg har fået styr på det hele. Tusind tak til jer begge endtil videre.Mvh. Bjarne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Ja, hyggelig at du er tilbake!Her fant jeg eldste datter til Anders Andersen og hustru Johanne Matthiasdatter , Anne Matthæa , døpt i Eidsberg 1852 likevel!Se dåp nr. 85 : LenkeHer står også en utflyttedato til Sørby i Trømborg 27/3 1869.Da mangler bare dåpen til Ole ca 1855 . Skal se om jeg finner den også.Du får nok gi deg god til til å fordøye alt dette :-)Jeg sitter med kart over Østfold ved siden, og det er ikke så lenge siden vi kjørte forbi Askim og Mysen på en tur til vårt feriehus i Sverige. Gunn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Endelig fant jeg også Sønnen Ole Anton Andersen døpt i Eidsberg 1855. Se dåp nr. 10. Født 20 Jan . dpt 11 feb. utflyttet 27/ 3 1869, som nevnt ved den eldre søstres dåp:LenkeDet lønner seg tydligvis med nøyere leting!Da tar jeg en god pause.Mvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Endelig fant jeg også Sønnen Ole Anton Andersen døpt i Eidsberg 1855. Se dåp nr. 10. Født 20 Jan . dpt 11 feb. utflyttet 27/ 3 1869, som nevnt ved den eldre søstres dåp:LenkeDet lønner seg tydligvis med nøyere leting!Da tar jeg en god pause.Mvh. Gunn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bjarne Andersen

Hej med jerJeg har selv undret mig over den store forskel på født og dåb ved Emilie så det lyder meget fornuftig at hu er født i Eidsberg og døbt i Vestby. Jeg har i mine papirer stående at Emilie blev født i et Warnhus, men ved ikke hvad det betyder ???? Vedr. dåb nr. 74 så havde jeg denne. Hannas fødsel havde jeg også fundet efter jeg fik folketelling af dig Gunn. Nu har jeg stort set fået alle Emilie søskende med deres fødsel og dåb og ud fra det kan jeg se at Anna og Ole blev født Eidsberg i 1852 og 1855. Så blev Beata Caroline født i 1857 og Sigvardt født i 1858 begge født i Vestby. Så er det noget der tyder på at de igen er flyttet til Eidsberg, idet Emilie bliver født i 1862 og døbt sep. i Vestby. Deres sidste barn Hanna Josephine bliver født i 1864 i Drøbak. Jeg har fundet dem alle i kirkebøgerne. Det er rigtig at alle er født i Eidsberg i flg.folketelling 1865, men det må være en fejl da vi jo har fundet alle fødsler. Anne Mathea Andersdatter og Ole Anton Andersen fødsel har jeg fundet i Eidsberg. Gunn, det du skriver her 'Ser at du også har funnet utflytting fra Eidsberg og fått hjelp med tydingen her! Flott! ' den tror jeg ikke rigtig på. Jeg er bange for at det er nogle andre som jeg her har fået tydet :-) Så skriver du denne: Her har du Østby i Rakkestad i 1801: men er du sikker på det er 'min' Anders Andersen ??? Egil ved viet Mathis Johnsen skriver du skarpskytte, vil det sige han var i militæret ??? Hold da op sikke en stak oplysninger du kommer med. Har indtastet dem alle. Du skriver at John Tharaldsen's familie er omtalt i Eidsbergs gårdhistorie - er den på nettet??? Gunn jeg nåede ikke at skrive tilbage at jeg havde de 2 første børns fødsels datoer, men udflytning havde jeg ikke så det er super. Puha sikke en masse oplysninger som jeg nu har skrevet ind i slægten. Nu skal jeg i gang med at skrive alle datoer og år for familiens flytning som de jo havde en del af :-) Tusind tak til jer begge. Jeg er ved at overtale konen til at besøge Norge på et tidspunkt :-) så man kan se området. Mvh. Bjarne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gunn Huglen

Kun en liten oppklaring, Bjarne! Jeg så ditt annet tema med spørsmål om samme slekt, derfor la jeg inn lenke til dette tema. Trodde først at du hadde fått hjelp til å finne rett familie som utflyttet til Rakkestad, men det er nok en feil her. Ikke enkelt å holde styr på alle disse informasjoner.Egil har nok oversikten her :-) Jeg laget vel forvirring for deg i innlegg 60 og 61! Trodde opplysningene var riktige i første omgang!Håper det er klarere nå? Med ønske om at du kan fjernlåne bygdeboken som Egil nevnte , til ditt lokalbibliotek.Eller muligens få Egil til å kopiere sidene for deg. Lykke til ! :-)) Gunn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Hei igjen!Skal forsøke litt oppsummering:Anders og Christina: innflyttet (?) soldat gifter seg med gårdmannsdatter, blir plassfolk, Trømborg-plasser, men antagelig også på en Hærlands-plass.Anders og Johanne: har kanskje vokst opp sammen (?) i samme Trømborg-grend. Flytter mye som husmannsfolk, korte husmannskontrakter var vanlig. De 2 eldste barna født innenfor slektas Trømborg-grend, på Sørby og Vesterby. Og så flytter de fra Eidsberg ???FT 1865 med info. om alle barnefødslene i Eidsberg er gal. Den som registrerte for teliingen har gjort feil eller fått feil info. Utflytting fra Eidsberg, reg. i kirkeboken 1869 og tilføyd ved dåpen til de to eldste barna. Legg merke til at bare 2 barn er med - de 2 som ble født i Eidsberg, de andre i Vestby, etc.? Jeg tror at foreldre har bedt om dåps- og flytte-attest først i 1869 fordi de 2 eldste barna skulle konfirmeres i Ås og måtte ha slik attest (som de hadde 'glemt' å få da de faktisk flyttet fra Eidsberg).Hvor det er lang periode mellom fødsel og dåp, har de kanskje vært på flyttefot. Iflg. loven skulle vel barn egentlig døpes innen 8 dager ... ? Kanskje ikke lenger gjeldene lov i 1860-årene? Men det vanlige var jo innen noen få uker?Gårdene i de bor på i Vestby, ved Drøbak og i Ås ligger ganske nær hverandre ser det ut til. F. eks. Koldstad (Kaalstad) ved Drøbak (nå i Frogn) ligger utenfor Drøbak på veien mot Ås.Om Mathis og Berthe senere.Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Selvsagt skal jeg kopiere sidene fra gårdshistorien. Men er vi sikre på at det er rigtig Mathis og John...?I så fall kan det være muligheter for å trekke inn enda eldre forfedre ...Mer senere.Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bjarne Andersen

Super - vi skrives ved :-)Bjarne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Egil Glørud

Om Berthe og Mathis: Det er ganske sikkert Johannes foreldre som gifter seg fra Rud S. i Trømborg i 1813. Mathis er 'Ungkarl og Skarpskytter' - ja han var soldat også. Det var vel ganske populært for husmannsgutter og bli soldat, for det gav vel litt kontant-inntekt.Mathis og Johanna holder seg i samme grenda i Trømborg ? Man kan finne div. barn ved foreldre-søk på familysearch. Har bare kikket litt, men det ser ut til at Rud- og Torp-plass går igjen som bosted og i fadderlister. F. eks. nevnes Sandbekk som var navn på plasser både på Rud S. og Torp Ø. (nabogårder).Mathis som gårdsgutt på Sandaker i 1801 har jeg funnet bare på grunn av alder og geografi.Og Mathis som sønn til Jon Tharaldsen på Huseby-plassen Sneisrud er den som jeg mener passer best i FT 1801. Ett ekstra indisium er soldat-tilkn. Huseby var kanskje den mest 'militære' av alle gårder i Eidsberg...Kan vi finne noen faddere som viser slektsbakgr. til Mathis? Johnsønn el. datter ? John døde i 1816 og var kanskje for gammel og skrøpelig til å være forlover i 1813, men forloveren fra Kolshus - er han av Mathis-slekt? Skal sjekke.John Tharaldsen skal være fra Oppsal v. Mysen. Der har vi god slektshist. i bind I av gårdshist. Men det bindet må jeg skaffe fra biblioteket. Gjør det i morgen. Da skal jeg også skanne litt fra omtalen av John m. fam. i gårdshist. og legge inn her.Egil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.