Gå til innhold
Arkivverket

[#67429] Borre bygdebok på nett?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg mener å huske at hele Borre bygdebok har ligget tilgjengelig på nett tidligere, med påskrift om at den inneholder en del feil og mangler. Nå finner jeg imidlertid bare en tregårders versjon på Lokalhistorisk Senter i Horten? Er det noen som vet hvor hele utgivelsen finnes, eller er den på vei på understående adresse?http://www.lhs.no/nor/Lokalhistorie/Borrebygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jon Anders - du husker feil! Et prosjekt for å digitalisere boka innarbeide mine rettelser/tilføyelser ble igangsatt, men strandet etter kort tid pga. uenighet om størrelsen på økonomisk kompensasjon til den personen som skulle utføre arbeidet. Mitt materiale ble den gangen vederlagsfritt innlevert, og jeg samarbeidet litt om utformingen. Jeg ble aldri orientert fra LHS om 'problemene', og har heller ikke hørt noe fra dem siden. I de snart tre åra som har gått har jeg fortsatt å samle tråder fra eller til Horten/Borre/Åsgårdstrand, så spør gjerne om du du tror jeg kan hjelpe! Det du finner på nevnte link hos LHS er en liten del av det påbegynte arbeidet, og er egentlig bare til å grine av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk, det var opplysende! Da har jeg nok forvekslet Borre med en annen bygdebok i mitt minne. Noen 'bevisst erindringsforskyning', for å sitere Hambro, var det dog ikke.Synd at ditt store arbeid ikke har blitt lettere tilgjengelig! Det ville vært til glede for mange og til stor glede for meg.Jeg kommer nok tilbake med spørsmål om konkrete personer, men da i egne tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg liker ikke å motsi Jon Erik, men bygdeboka lå på nett et par års tid før sidene ble fjernet, angivelig fordi de skulle oppdateres. Det ser nå ut som denne oppdateringen har startet, jfr. lenken i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ikke ut til at man har fått med den nye kunnskapen om slektene på Åsgården som først og fremst Per Reidar Christiansen (i NST), men også Torbjørn Steen-Karlsen (i Gjallarhorn), har publisert de seneste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ketil! Jeg tåler nok å bli motsagt om det er noe jeg ikke har fått med meg! Kristian! Jeg har som sagt fortsatt å samle tråder, også fra Torbjørns artikler. Det er selvsagt tilfeldig hva jeg har fått med meg, og det er nok ingen ved LSH som gjør noe forsøk på å følge med på artikler og innlegg på nettfora! Mitt materiale (nå ca.530 sider i Word-format) var opprinnelig ment innarbeidet i den digitale versjonen,men det skjedde aldri. Som linken i (2) viser, så etterlyste jeg den gangen andres stoff til prosjektet. Jeg har hatt nærmere 3000 visninger av innleggene mine, men ikke EN eneste tilbakemelding med konkrete opplysninger! Hvis noen kan påvirke LHS her i Horten til å få utført dette på en skikkelig måte nå (altså ikke 'bare' legge ut den gamle boka), er det flott. Pr. idag er det ikke aktuelt for meg å engasjere meg mer enn tidligere = vederlagsfritt å overlevere mitt oppdaterte materiale. Siden jeg ikke har blitt kontaktet av LHS antar jeg derfor at det er den 'enkle' løsningen som velges (og det er jo noe for den som ikke har boka tilgjengelig)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.