Gå til innhold
Arkivverket

[#67432] Vika, Oslo, hvilket kirkesogn tilhører det?


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere begge to, og har bladd litt i Minesterial for Johannes 1888, men fant ikke den jeg ville kikke på. Jeg tenkte jeg skulle finne dåpen til en medaljebehengt skøyteløper fra først på 1900, Oscar Mathiesen, han skal være oppvokst i Vika men han behøver kanskje ikke være døpt der for det?. Det var bare litt for moro skyld. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det kan nok være det Gunn og takk, det var egentlig ittno jeg ville med`n, men det var ei reportasje om ham i nyeste Vi Menn og ser at han hadde et endelikt som i hvertfall ikke jeg kjente til. Men det får nå så være. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her er skøyteløperen ved FT1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00301&gardpostnr=997&personpostnr=18834&merk=18834#ovre>Lenke .Rett nok var hans far av Toten-slekt (innlegg 10), men mora kom fra Hedemarken.Pauline Pedersdatter fra Vang/Furnes inngikk ekteskap med Carl Anton Mathisen i 1876 (Nr.55: Lenke ) og her har vi henne som 10-åring(??) 1865 på Staf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Iver og takk for den, og den siste setningen din var viktig å få med:-) Da er han vel stort sett lokalisert, men morsida videre kunne jo vært litt interessant, men ikke livet om å gjøre. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Oskar Mathisens mor kom fra en selveier-familie , og siden Staf er omtalt i Furnes bygdebok, er det ganske sikkert lett å finne mer ut av dette på en enkel måte. En av de som ofte er aktør (T.B.) i brukerforums-debatter vedr. Hedemarken (og i særdeleshet Furnes) er en kløpper på disse familene.Når det gjelder det skøytehistoriske aspektet kan vi jo foreløpig bare spekulere over muligheten for at Oskar Mathisens kan ha hatt, for eksempel den 16 år eldre Peter Sinnerud http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Sinnerud , som trener/instruktør ved besøk vinterstid hjemme hos morsslekta nær Hamar.(Det er forresten godt mulig noen har ”forsket” på dette før.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Iver og Arnfrid, skal sjå litt på det senere, og hvis noen har lyst er det bare å forske videre på bakover-slekta, særlig morsida som Iver er inne på. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Iver i 14, nå tror jeg gikk det opp et lys for meg hvem du mener med T.B, det var et fint tips! Kunne jo vært litt interessant og visst litt om hvilke veier morslekta går. (Kanskje det er avstikkere til Løten). Og teorien din ellers i 14 vedr. Peter Sinnerud har kanskje en del for seg. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.