Gå til innhold
Arkivverket

[#67437] Vassdragsingeniør Bjarne Øgaard, i 1919 i Molde


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

I folketellingen i 1900 finnes det bare en Bjarne Øgaard, i Kristiania. Han er da 10 år. I 1919 var han engasjert med planlegging av kraftutbygging i Hallingdal. Det er da anført at han bor i Molde. I 1900 anføres at han er født i Kristiania. Er det noen som kjenner til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under Dis Gravminner Id. nr. 675892, finner jeg nok den samme Bjarne Ødegård gravlagt, 9/10 1973, Vestre Gravlund , Fagerborg menighet. Vet ikke om lenken går inn her, men i så fall kan du søke på navn. Denne mann er oppført f. 1892.Det finnes flere med samme navn registrert i Gravminner, men de er mye yngre.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Gunn, den jeg søker er ØGAARD og ikke ØDEGAARD. Den eneste aktuelle må være den jeg nevner i åpningsspørsmålet og som Solveig lenker til i (3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, du nevner at Bjarne Ødegaard er nevnt født i Kristiania. På RHDs telling 1900 er det vel denne karen ? Samme som på lenken i nr. 2? LenkeLitt pussig med to i ca samme alder med nesten like navn:-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da prøver jeg med en ny kandidat fra Dis Gravminner: LenkeBjarne Øgaard f. 3/5 1890, beg. 23/8 1949, Vestre gravlund , Fagerborg .Håper han passer bedre?:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den lenken i forrige innlegg fikk jeg ikke kopiert skikkelig, prøver nok en gang: LenkeOm ikke det går bedre så søk på navn, finner kun en Bjarne Øgaard registerert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til(7), Gunn, det tror jeg ganske bestemt må være han jeg er ute etter. Fødselsåret stemmer og siden det bare finnes en ved det navnet i folketellingen i 1900 i hele landet, må det være rett person. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Gunn, det ser ut til å være blink og passer godt med de opplysningene som er gitt ved folketellingen i 1900 der Bjarnes far er oppgitt å være karttegner, født i Solør. Ekteskapet i 1887 kjente jeg ikke til. Takk igjen, Gunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Takk, Michael. Det var påfallende. Begge var ennå ikke 60 år gamle og begraves samme dag. Var de utsatt for en ulykke mon tro? Det ser ut til at jeg må kikke innom på Vestre gravlund og se om jeg kan finne gravsteinen, hvis graven ikke er slettet. Dødsdagen bør stå på steinen for dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her går jeg da tilbake til Bjarnes far Arnt Magnus som vel døpes her i Vaaler , se dåp nr. 25: LenkeEr litt usikker på hva det står ved farsnavnet, får det ikke til å passe med Andreas Andersen fra Vielsen?Vet ikke om dette er av interesse. Flott at du nå også fikk Bjarnes hustru og gravsted.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er redd du ikke finner noen gravstein på graven, siden gravminner er registrert her og ingen gravsten fotografert, men der kan jeg godt ta feil.Lurer litt fortsatt på farsnavnet til Arnt Magnus? Lenke Kan det være denne familien i Vaaler 1865-telling som er opphavet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Vet ikke om dette er av interesse, men finner en Bjarne Øgaard som medlem av Den Norske Ingeniørforening (efter foreningens medlemsfortegnelse av september 1915). Det eneste som står om han der er: Vasdragsvæsenet, Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Gunn og Unni: Takk for fin informasjon. Bjarne Øgaard var vassdragsingeniør som jeg har grunn til å tro var i Molde i 1919, mens han altså i 1915 var i Kristiania. Det med Vasdragsvæsenet visste jeg ikke, kan evt. sjekke med NVE. Han er begravet i Oslo, så det er vel der han bodde. Jeg finner ham trolig i adressebok for Oslo etter krigen, men er foreløpi ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.