Gå til innhold
Arkivverket

[#67441] Helge Olsen, enkemann født i Gran og 6 barn utv. 1854 fra Hakadal, hvor?


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Helge var født 1802 på Ensrud i Gran, dpt. 14.feb. Hustruen, Birthe Marie Olsdtr., døde 19. mars 1845 i Jordbærbakken (Elnæseiet)i Hakadal 39 år gammel, vet ikke hvor hun var født eller hvor hun og Helge ble gift. Helge og barna: Ole, f. 20.1.1825, Andreas, f. 16.2.1830, Hans, f. 10.8.1832, Erik, f. 25.11.1834, Anne Kristine, f. 10.9.1837 og Gustav, f. 23.8.1840, fikk utflyttingsattest fra Hakadal i april 1854 til Amerika. De tre siste barna finner jeg født i Hakadal, de tre første vet jeg ikke hvor er født. Er det bygdebøker for Hakadal/Nittedal, og har noen opplysninger om hvor de bosatte seg i Amerika? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Tusen takk til dere beggge. Visste ikke at bygdebøker for Hakadal/Nittedal var på nett. Her på Hadeland har vi ikke engang fått laget bygdebøker. Ann-Mary, du er dyktig, jeg prøvde å finne de andre barna men ga opp. Etter å ha lest i bygdeboka for Elnes og plassen Jordbærbakken, fant jeg også datteren Maren f. 14.3.1826 på Nøkleby, gift 19.2.1854 med Ole Peter Joersen? Hakloa, f. 20.2.1826. De utv. også 1854 fra Hakadal. Nå er spørsmålet; hvor slo de seg ned i Amerika og hvordan gikk det videre med familien? Siden Helge var fra Hadeland må vi prøve å finne opplysninger til emigrantprosjektet vårt.Kjempefint om noen kan finne de igjen i Amerika. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Hei OleKan det være denne du lurte på.Helge Olson Estimated Birth Year: abt 1802 Age in 1870: 68 Birthplace: Norway Home in 1870: Lincoln, Winneshiek, Iowa Race: White Gender: Male Value of real estate: View Image Post Office: Ridgeway Household Members: Name Age Andrew Helgeson 40 Betsy Helgeson 31 Henry Helgeson 11 Louisa Helgeson 9 Gustav Helgeson 6 Mary Helgeson 4 Edward Helgeson 9/12 Helge Olson 68 Hans Helgeson 38Odd Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Takk for opplysningene Odd Kjetil. På kart over farmere Lincoln Township i Winneshiek County fra ca. 1915, finner jeg Ole H. Bakken med familie, bodd 57 år i Lincoln, Gilbert H. Bakken med familie, bodd 53 år i Lincoln og Caroline H. Helgeson som også eier en farm. Kan du se hva som står om disse i 1900 og 1910? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.