Gå til innhold
Arkivverket

[#67449] Dedekam


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg er på søk etter anene til Anne Sophie Dedekam, som var gift med Jens Chr Hauge. Jeg vet at hun stammet fra Rederfam Dedekam i Arendal, men her det jo flere å velge mellom. Den som jeg mener kan ligge nærmest som en av hennes aner er Skipsreder/Legatstifter og Konsul i Arendal, Anders Sørensen Dedekam (1771-1843). Hans kone het jo Anne Sophie, så her er det vel oppkalling etter en oldemor el tipoldemor ? Jeg kjenner til 3 døtre av dette paret Margrethe, Augusta og Sophie. Har det også vært sønner her som event kan har ført Dedekam navnet videre til Anne Sophie D., el kommer hun fra en annen gren av Dedekam fam ?Takknemlig hvis noen kan hjelpe her! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anne Sofie Dedekam, f.28-2-1913 var datter av skipsreder Peter Dedekam, f.1874, Arendal og Aagot Sørensen, f.1883. Hun giftet seg med Jens Christian Hauge i 1938. (Hvem er hvem 1955)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Det er nok fra den samme familien, og her ser vi også at Anna (Anne) Sophie går igjen. Den Anne Sophie som jeg nevner i mitt spm vil antagelig være født engang rundt 1915-1920. Den tellingen som du har lenke til viser klart til de samme opphav, men hvordan koblingen er her, det er en annen sak. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Carsten ! Da blir spm hvem var Peter sønn av ? Skulle tro at han også fører sine aner til Anders Søresen Dedekam? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det går vel fram av ft. 1900 (se Gunns innlegg, lenken) at Peter Dedekam var sønn av trelasthandler Anders Dedekam, f. 1845. Familien Dedekam er detaljert beskrevet av Frithjof Foss i Arendal Byes Historie. Stamfar (antakelig): Skipsfører Anders Andersen Dedekam, ant. f. ca. 1665. Bodde i Arendal, men skal ha vært sønn av 'Raadmand Anders Tønnesen i Christianssand'. Gift to ganger: 1. med Anne Jonasdtr. Undal, datter til sogneprest Jonas Andersen Undal i Kristiansand. 2. med Bergitte Hansdtr. Tysch.Dette er altså Frithjof Foss' ord, og jeg har ikke gjort noe forsøk på å gå ham etter i sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. Frithjof Foss: Sophie Dedekam, g.m. Engebrecht Fahslan Hald (Anders Dedekams foreldre) var datter til en av Arendals mest innflytelsesrike handelsborgere, Sørensen Dedekam (1771-1843) og Anne Sophie Carisius (f. på St. Croix 1778, død 1840), datter av tollinspektør i Arendal Ferdinand August Carisius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det til deg Oddbjørn og også en takk til deg Gunn ! Er det noen av dere som kjenner navnet til mannen til Sofie, ser ut for meg som han heter Engelbrecht F... Hald ? Kan det være riktig ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Mitt siste spm ble antagelig sendt samtidig som svaret kom fra deg Oddbjørn. Da har jeg dette på plass. Takk for hjelpen. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Opplysningene i Harald Sørens database (17) stemmer godt overens med det F. Foss skriver:s. 268 - Der opplyses det at Engelbrect Fahslan i 1790 kjøpte matr. nr. 52 a og b i Arendal i 1780 på dødsboauksjon etter byfogd Henrik Thaulows enke. Dette var et stort hus som lå der Bendixkleiv møter Pollen (dvs. 'den indre Pol, det nåværende Torvet). I dag ligger byens nye bibliotek på denne tomta. Foss skriver ellers at Engelbrect Fahslan ble 'født paa Gaarden Valle i Undal, død 1816, gift for anden Gang med Enken Anne Sophie Nielsdatter. Fahslan, der først boede i Colbjørnsvig, var en vestaaende Mand; han efterlod sig en Formue af Spd. 68,360. Han var Reder af det Byfoged Thaulow før tilhørende Skib 'Den gode Villie' samt Briggerne 'Elisabeth' og 'Venus', og igjennem sin udstrakte Virksomhed som Laangiver maatte han efterhaanden lægge sig til en stor Mængde Huse rundt omkring i Byen. I 1786 tog han (...) Byfoged Thaulows Svigersøn Peder Brinch Tange og dennes Hustru i Folloug og kom derved i Besiddelse af Nedre Barboe, hvilken Eiendom han beholdt ligetil 1816, da han kort før sin Død overdrog denne til Niels Hald, gift med hans Datter Inger Marie Fahslan, død 1812 i en Alder af 36 Aar'.s. 275-276 fortelles det at Niels Hald i 1801 kjøte matr. nr. 4b - et hus som lå der hvor Langbrygga går over i Havnegaten (som den gang var en kanal mellom ytre og indre Pol - dvs. mellom nåværende Pollen og Torvet. Foss presnterer Niels Hald slik: 'Exam. jur. og Kjøbmand, født 1766, død 1923, gift med Inger Marie Fahslan. Niels Hald var en af Datidens mest anseede Borgere. Han blev betroet Forvaltningen af Byens offentlige Kornmagazin; ved sin uafhængige Stilling særligt skikket til at varetage Umyndiges Tarv, valgtes han ofte til Formynder og Skiftecommissair. (...) I 1816 fik han af sin Svigerfader Engelbrect Fahslan Skjøde paa Barbo Gaard for en Kjøbesum af 5000 Rdl.'. (Foss opererer både med dødsåret 1823 og 1828 for Niels Hald.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Foss gjengir forresten en fornøyelig historie, som jeg like godt refererer innholdet av, mens jeg er i gang:Historien er fra 1809, og foranledningen er at Niels Hald har anlagt noen flåter utenfor bryggene sine, mens de er under reparasjon. Disse flåtene skulle fungere som midlertidig 'fortau'. Regimentskirurg Johannes Nielsens enke Elisabeth (søster til Peter Herlofson på Strømsbu gård) hadde gått aftentur med sin svoger, prokurator Rasmus Holders - og hadde falt i vannet mellom 'de af Hr. Niels Hald foranstaltede uforsvarlige Træ-Flaader'. Hun skriver et skarpt klagebrev om saken - og får et like skarpt svar tilbake av Niels Hald. Han refererer til at såvel Rodemester Anders Dedekam, som underfogd Andersen og politibetjentene Hammer og Furbye har gått god for konstruksjonen - og han har selv 'med egne Øine seet Krøblinge paa 1 og 2 Krykker, Halvblinde, Fruentimmer med Børn paa Armen og Mænd med svære Byrder paa Nakken sikkert og vel at passere Flaaderne, og aldri har jeg hørt, at andre end Fruen og enkelte drukne Mennesker har havt noget paa Passagen at udsætte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.