Gå til innhold
Arkivverket

[#67453] Askøy - Davanger Skifte Marita Larsdtr. og Nils Johannessen


Gjest Marit Lønøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Martha Larsdatter Davanger, skifte 12. april 1758, enkemann Niels Johannessen og barna Ole, 5, formynder morbroren Jens Larsen Kolevaag, Mari, 15, Marthe, 13 og Maritha, 8. Faren var formynder for døtrene.Skiftet etter Nils Johannessen er datert 14. juni 1785, og nevner enken Marthe Olsdatter og hans barn, fra første ekteskap Ole N. Øvre Tvedt og Nils Nilsen, fra siste ekteskap: Johannes N., 12 1/2, og Lars N., 7, og døtrene Martha N., g.m. Johannes Olsen, i Bergen, Martha N. d.y., g.m. Anders Olsen Ravnanger, og Tala N., 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nils Johannessen og Marte Larsdotter finn du vigd under Domkyrkja i Bergen. Her er dei borna som er døypte i Askøy:DK02593,1,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Larsdtr,,,,,Marthe,1608,,1744DK02593,2,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Larsdtr,,,,,Marthe,1412,,1749DK02593,3,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Larsdtr,,,,,Ole,2801,,1753Her er vigsla til NJ og Marte Olsdotter i Askøy:AS0170,0,Niels,Johannesen,Daavang,,,,Pige,Marte,Olsdtr.,Daavang,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 261b.,,2406,1762Og her er dåpen til dei borna dei fekk i Askøy, slik dei ligg i mitt Askøy-register:AS0170,1,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Olsdtr,,,,,Marte Maria,2001,,1765AS0170,2,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Olsdtr,,,,,Niels,26..,,1768AS0170,3,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Olsdtr,,,,,Johannes,0203,,1772AS0170,4,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Olsdtr,,,,,Thale,2307,,1775AS0170,5,Nils,Johannessen,Davang,,,,,Marte Olsdtr,,,,,Lars,2309,,1778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Takk for innlegget ditt. Det var veldig nyttig. Jeg holder på å sjekke faddrer på Nils sine barn og kan dermed fastslå at det er den rette familien jeg jobber med. Bror til Nils Johannessen - Jens Johannesen Nordre Haugland - er min 4. tippoldefar. Avskrift fra et skifte fra Husebø fra 1766 etter Heine Nilsen (en omfattende avskrift på flere sider gjort av Elna F. Luker) viser at Johannes Jensen Davanger hadde 3 sønner og 1 datter. Nils, Jens, Lars og Marithe. Dersom du ikke har dette skiftet og er interessret i det så kan jeg skanne og maile det til deg. mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Så glemte jeg å legge til at disse 4 barna til Johannes Jensen Davanger er med Anne Larsdatter og i det nevnte skifte var det Anne som arvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har i utgangspunktet ikkje bruk for det skiftet. Dette er ikkje mi slekt, men eg har laga eit familieregister med utgangspunkt i alle ekteskap og døypte i Askøy frå tidleg 1700-tal og fram til 1911. Treng du noko frå det, kan du få det på epost (min er: fndbred@online.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.