Gå til innhold
Arkivverket

[#67466] Hvem er min 3 x tipp Osmund Knudsen f.ca 1790-1794 gift i Tveit


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har hatt dette tema oppe tidligere og finner ikke ut hvem Osmund Knudsen var. Innlegg nr. 54427 og 50588Han står registrert som innflyttet tjenstekarl fra Kristiansand, 26 år gammel i 1820 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9848&idx_id=9848&uid=ny&idx_side=-185>Lenke.Like etter gifter han seg i Tveit med Åse Simonsdatter fra Vennesla Permanent sidelenke: Lenke.De får barna Inger Andrea, Knut og Gunnhild, men det ser ikke ut til at det er noen faddere fra Osmund Knudsen sin side,Det er nok 'min' mann Osmund Knudsen, som jeg finner død, 74 år gammel i 1864 i Birkenes. Permanent sidelenke: Lenke.Han skal da være født ca.1790-1794.Jeg har elinimert de Osmund Knudsen som kan være aktuelle, men det kan kanskje være en kandidat fra Hvidsøe i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Han burde jo være der i ft 1801, men den fra Telemark er vel i eldste laget dersom han var 26 da han gifta seg. Det er litt vanskelig å vite hvilke Osmund Knutsen du har eliminert. Det hadde kanskje vært bedre å fortsette med den av de trådene du har fått hjelp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Jeg takker for svar og skulle nok ha tatt en av de gamle sakene, men i den ene snakker jeg mest med meg selv.Som du ser så er Osmund Knutsen 74 år gammel, da han døde i 1864 og det kan da ikke være så galt at han er ca. 11 år i 1801 tellingen. Han er 26 år i 1820 og noe slingringsmonn må en jo regne med.Når det gjelder hvem jeg har elimenert så er det vel så og si alle i 1801 tellingen.Osmund Knudsen fra Vinje ble gift der og døde 1846.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f10834&gardpostnr=200&personpostnr=1470&merk=1470#ovre>Lenke.Osmund fra Jelsø Lenke ble gift i 1822.Osmund Knudsen fra Suldal Lenke lever i beste velgående i 1865 i Hjelmeland.Osmund Knudsen fra Gjerrestad Aust-Agder Lenke ble gift der.Osmund Knudsen fra Schiold Lenke ble gift i 1817.Tror jeg har sjekket de fleste, så det står igjen Osmund Knutsen fra Hvidsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har lagt merke til det at ved dødsfall, plusser de ofte på noen år. Tror jeg i første omgang ville satset på alderen oppgidt ved hans giftermål. Har du sjekket om der finnes Aasmund, eller andre variasjoner av navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen og mange takk for at du tar deg tid til dette.Det er en Ommund Knudsen Skjeggedal i Aust-Agder jeg har lurt på Lenke, men han er bare fire år i 1801 og navnet er jo ganske annerledes.Mulig 'min' Osmund finnes med et annet patronym i tellingen og da er det jo nesten umulig.Igjen mange takk, da jeg setter stor pris på innspill her.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser han har kalt opp sin far, da skulle en nesten tro at første dattera var kalt opp etter hans mor.Da har du den kandidaten i Jelsa, men han ble jo gift med en annen har du funnet.Og så har du han i Telemark med foreldre Knut Knutsen og Ingeri Osmundsdtr. Han var født i mai 1790. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Lårdal, Ministerialbok nr. I 4 (1790-1814), Kronologisk liste 1790, side 1. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7991&idx_id=7991&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, den du viser til er han jeg har nevnt fra Hvidsøe og jeg har ikke funnet ut noe mer om denne familien.Det er en Osmund som gifter seg i Lårdal 1812, s.74 men har hele tiden ment at det står enkemann foran Permanent sidelenke: Lenke.Når det gjelder et annet patronym, så er ikke det utenkelig, da dette skjer. Blandt annet er Osmund Knudsen fra Suldal egentlig sønn av en Lars.Men skulle noen vite noe om Osmund fra Telemark, så setter jeg stor pris på å få vite det, da han har surret rundt i bakhodet mitt en god stund.Takker så mye for dine innspill Kjellaug. Jeg setter stor pris på det.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Joda, det står enkemann for denne Osmund Knutsens giftermål.Håper du får hjelp videre, det skal jo ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er vel han som gifter seg her 1. gang i 1803 i Lårdal, men da må nok han være eldre enn den du fant! LenkeMen da din Osmund gifter seg i 1820, 26 år gammel står det ikke at han er enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men det er en Osmund Knutsen til fra Lårdal f 1796 med foreldre Knut Osmundsen og Guro Hogetved, n° 2 på venstre side: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Lårdal, Ministerialbok nr. I 4 (1790-1814), Kronologisk liste 1796, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7991&idx_id=7991&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Cathrin. Jeg har også en Osmund (Aasmund)Knudsen f ca 1790 i min kones aner som jeg har grunnet lenge på. Han gifter seg 11 Mai 1818 i Brunlanes med Barbro Helene Halvorsdtr. Ved gifte bodde Osmund på Folvik i Brunlanes.Den eneste med navnet Osmund (Aasmund) Knudsen jeg har funnet død i Brunlanes er en som døde 21.05.1848 på Brekke østre som fattiglem 73 år gml. Om det er 'min' kar er jeg usikker på da alderen oppgitt viser født ca 1775. Riktignok er alder oppgitt svært usikker og er nesten alltid satt for høyt, så det kan jo være den rette mann. Aasmund og Barbro fikk tre barn: Knud f 1818 død 1818 Grethe Helene f 1823 (senere gift)og en ny Knud f 1826 som er 'min' Han står skrevet som både Osmundsen og Aasmundsen. Jeg har også skjelet til Osmund i Kviteseid som du har gjort, men har ikke funnet noen forbindelse, så derfor har det stoppet opp. Vi er begge i samme situasjon med en Osmund Knudsen f ca 1790 med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sjekket de to første dåpshandlingene, som du sier er det visst bare folk fra hennes side, hennes foreldre? (? Simon Torjussen og Birthe Reyersdtr?), hennes søster Inger?Det ser ut for at de alle bor på Myren.Men det er nok mulig at de første to barna (Knut eldst [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9848&idx_id=9848&uid=ny&idx_side=-16>Lenke og så Inger Andrea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har du sjekket vielsen til deres barn og dåp til eventuelle barnebarn? Ser Inger Andrea er gift og har flere barn i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61012&gardpostnr=120&personpostnr=655#nedre>Lenke Rart at hun ikke har kalt opp sin mor.Da hun gifter seg i 1847, står hennes og farens bopel som Grodum: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og god kveld. Beklager så mye for sent svar.Til Kjellaug. Du fant en kandidat, men jeg finner ikke familien i tellingen!Når det gjelder familien til Inger Andrea, så kommer de fra Vennesla og Vigeland jernverk.Lenke. Hvis du ser både over og under Simon, så er dette hele slekten som flyttet til Myren. Alle holder sammen der og Inger som du nevner er søster til Åse. Navneoppkallingen var ikke så vanlig her.De to andre barna til Osmund og Åse døde tidlig begge to, så her blir det bare Inger Andrea og følge videre. Jeg har tenkt at hun kan være kalt opp etter sin tante.Inger Andrea giftet seg med Jens Endresen i Oddernes og fikk mange barn og en pike ble oppkalt etter sin mor, Inger Andrea og jeg har kontrollert faddere her flere ganger, men ingenting. Der er det mest slekt fra Oddernes og Jens Endresen sin familie.Etter hva jeg har funnet, så døde hele slekten fra Vigeland jernverk i Tvedt/Birkenes, bortsett fra Åse sin far Simon Torjussen, som ser ut til å ha forduftet helt. Vet ikke hvem han er heller!Grødum går under Birkenes, som tidligere var Tveit Aust-Agder.Til Roy. Ja, nå kan vi kanskje greie å luke ut noen her. Det er ikke mange Osmund/Aasmund å gå igjennom, men du verden så vanskelig.Jeg må atter en gang få takke for alle forslag og bidrag og jeg får se om jeg finner ut noe om den Osmund fra Lårdal f.1796 og Roy kommer jeg over noe som kan passe din kandidat, så skal du få vite det.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk Berit. Du verden, da kan jeg luke ut han. Jeg fant en annen kandidat i Vinje Lenke, men han er jo eldstesønn og skulle tro han var odelsgutt.Igjen tusen takk Berit.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk for tipsen Aslak. Nå er den gutten ute av bildet også.Vi er altså to stk. som ender tilbake til Osmund Knudsen f. 1790, men noe må jo være galt her!En ting jeg undres over når det gjelder 'min' Osmund er, hvorfor komme til Kristiansand, for så å flytte ut av byen og på landet. Det var da lettere å få jobb i Kristiansand.Inger Andrea og Osmund må vel ha kjent hverandre siden det gikk så kort tid fra han flyttet til Tveit og de giftet seg?Vel, noen tanker en fredagskveld.Tusen takk for hjelpen til alle.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Jeg kan nokså mye om folk i Tveit og særlig Birkenes, men denne her var vanskelig. Da han dør i 1864 har han Flak som bosted. Her lå et hjem for gamle og fattige, så det var nok muligens her han bodde det siste. Ellers så døde Aase Simonsdatter tidlig, 29.09.1827, Lenke, men har ikke kunnet finne ut at han giftet seg på nytt. Så i bygdeboka for Birkenes om han var nevnt under Grødum, men det var han ikke. Skal undersøke mer.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Benn. Takk for informasjonen om Flak. Jeg har lurt litt på det, men jeg har kontroll på en del i denne familien og to av svigerinnene hans, Inger og Helje ble gift med hver sin bror, Nils og Carl Taraldsen. Både Helje og Inger døde tidlig, så det ser ut til at han ble igjen alene der.Tenk, jeg har lett og lett etter Simon og du fant han med en gang. Tusen hjertelig takk. Jeg har vel da fått bekreftet at han er denne gutten,Lenke. Født utenfor ekteskap.Som du sier i ditt innlegg 20, så er ikke Osmund Knudsen lett. Har du noen formening om dette med å være innflyttet fra Kristiansand? Litt rart hvis han er fra Telemark. Først reise ned til Kristiansand, så opp igjen til Aust-Agder.Jeg må må igjen få si tusen hjertelig takk. Kjempeflott. Ja, jeg er virkelig glad for at du fant Simon for meg.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.