Gå til innhold
Arkivverket

[#67478] Petter Andersen f.1877 på Nordby i Tanum sockn Sverige?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Min kunnskap om svensk geografi, sokn og gårdsnavn strekker dessverre ikke til. Er det noen som er bedre orientert, og som kan se etter en aktuell kandidat: Petter Andersen, født 1777 i Sverige på Nordby? i Tanum? Gift 1) i Hedrum/Vestfold 1815: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8238&idx_id=8238&uid=ny&idx_side=-88>Lenke helt til høyre, nr. tre fra toppen. Gift 2) i Hedrum/Vestfold 1822: Lenke Side 404 nr.24. Død på Grevet/Seierstad i Hedrum 1864, nr.73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til deg her om Tanum: LenkeVet ikke om du kan få hjelp av Anne Lene Hagen her til å finne Petter Andersen fra Nordby?Hun hjelper svært mange her i Brukarforum.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det samme slo meg, Anne. Tanum i Brunlanes og Nordby i Hedrum kunne jo passe bra. Har ikke funnet nevnt i kirkebøkene her at han var av svensk opphav? Mulig jeg ikke leser rett?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Anne og Gunn.Dette var en tanke som også slo meg. Men jeg kan ikke finne denne Petter døpt hverken i Hedrum eller Brunlanes i aktuelt tidsrom. Han er heller ikke med i FT1801 såvidt jeg kan se. Og hans familie mener bestemt at han kommer fra Sverige, uten at de heller har dokumentasjon. Den beste dokumentasjon jeg har funnet på fødested og alder er det som er lenket i lenke 1 og lenke 3 i innlegg nr. 1. Jeg har også søkt i Sverige foreløpig uten resultat. Det var derfor jeg håpet på hjelp fra noen som er litt mer lokalkjent enn meg. Jeg har jo forstått at det er i alle fall minst 2 gårder med navn Nordby i Bohuslen, ikke langt fra grensen.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, litt vrient dette: Jeg finner en kar her født 1775 i Hedrum, LenkeKan hende at alder oppgitt ved død ikke er helt rett?Det er også en Peder Andreas Andersen som er i passe alder nevnt i Stavern?Fant ikke andre Nordby i Sverige nær Tanum, en der hvor et stort kjøpsenter NORDBY nær Strømstad ligger i dag, men her kan sikkert ekspert på svensksøking, Anne Lene Hagen, hjelpe med svar på gårder i Tamum sockn .Jeg har også lett etter en Petter Andersen i Brunlanes, Larvik, Fredriksvern, Tjølling , Hedrum i 1801 tellingen uten å finne en passende kandidat.Har også søkt litt over grensen til Telemark, men igjen som jeg festet meg ved der heller.Hva med skifter etter hans død, finnes det noen kilder i arkivet i Hedrum som kan hjelpe deg med å finne nasjonaliteten hans?Lykke til i alle fall med søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke han er fra Sverige for da pleier det å stå. Tanum sogn finnes i Brunlanes, Seierstad og Nordby gård (idag kjøpesenter) ligger ikke så langt fra hverandre i Hedrum.Om man legger alderen 40 år i 1822 til grunn så finnes det en Petter Andersen i Tanum i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Omtrent midt på v.side 15/10 1781 Tanum krk.: Peter, foreldre Anders Larsen og Sara Petersdt. Jorde. (Jorde ligger vel mellom Stavern og Larvik). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Jeg takker for alle innspill! Du har rett Berit i at det ved vielser som oftest pleier å stå notert at vedk. er fra Sverige hvis det er tilfelle. Og som du videre ganske riktig påpeker, så passer alder 40 år ved vielse 1822 til fødsel 1782, som igjen passer på Peter fra Stokkeskog i FT1801. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010726&gardpostnr=76&merk=76#ovre>Lenke Stokkeskog og Jorde, der denne Petter er født er nabogårder i Tanum sogn, så alt dette passer som hånd i hanske. Men…..Brudgommen kaller seg Petter Andersen Nordby. Det normale ville vel for denne karen vært å kalle seg Petter Andersen Jorde? Men i denne bransjen er jo heller ikke alt normalt hver gang. Etterkommere etter Petter Andersen mener i kveld at Jan W. Krohn Holm i Hedrum Bygdebok oppgir at Petter kommer fra Sverige uten at det er nærmere dokumentert. Jeg har dessverre ikke boken hjemme her i kveld, men jeg skal kontrollere dette i morgen og komme tilbake. I mellomtiden håper jeg noen som er gode på svensk geografi kan si meg i hvilket kirkesogn denne Nordby som er markert på kartlenken ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei. Ved omtrentlige beregninger ser det ut til å være ca. 6 km i luftlinje fra Kville Prestegård til Nordby i Fjällbacka. Da er det vel ikke utenkelig at Nordby ligger i Kville sockn og at det derfor er noe vanskelig å dokumentere fødsler fra 1777 og utflyttinger ca 1810-15. Lenke, 45071 FJÄLLBACKA|45071|11.328620997548017|58.62266544381316|5|maps_place;119495;21||||&addr2=|Kville, 45071 FJÄLLBACKA|45071|11.380933193025093|58.569002754270294|7|maps_place;317042;21||||Hilsen Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Her er bedre lenke: Lenke, 45071 FJÄLLBACKA|45071|11.328620997548017|58.62266544381316|5|maps_place;119495;21||||&addr2=|Kville, 45071 FJÄLLBACKA|45071|11.380933193025093|58.569002754270294|7|maps_place;317042;21||||

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Et siste forsøk:Dessverre, Digitalarkivets oversettelse av lenker fungerer ikke helt bra i dette tilfelle, men legg inn reiseruten selv fra Nordby Fjällbacka til Kville Fjällbacka, så får du både Nordby og Kville plottet i kartet.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en liten kommentar til evt. Peter Andersen Jorde. Han kan kalle seg Peter Andersen Nordby om han arbeidet på Nordby da han ble gift. Det finnes bygdebok for Brunlanes og Tanum sogn. Kanskje det står noe under Jorde(t) som kan si om det var eller ikke var han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.