Gå til innhold
Arkivverket

[#67481] En spesiell brud i Vestfold?


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

I Larvik/Langestrands ministerial kirkebok 1779 - 1817 side 62 a nederst, har jeg kommet over en litt spesiell fritekst, som jeg har tolket slik:Anno 1782 den 18. Juni blev Copuleret Velædle og Velfornemme Sr. Johan Martin Burchardt med Dydæste og Dydzinnede Jomfrue Dorthea Sophia Angel. Cautionisterne som cavere for dette Ægteskab, for ald Tiltale om noget imod Kongens Lov og Forordninger skulle indløbe, var Høiædle Velbaarne Hr. Justitsraad og Ober Inspecteur Fabricius og Velædle Hr. Procurator Petter Ostenfeldt. Bruden ?? Copulationen ?? paa Brudgommen, Sygn Kopi, saa som foruden al ??, Brudens Forældre tillige med Madame Mørch og Datter tilstædeværende som Vidner at hun har ?? med Velberaad Hu og Brudgommens sunde Fornuft samt tilbørlig ?? paa Forældres Side. Dette til Bekræftelse under Vores Haand og Fortrykte Zignata Datum ut supra. Fabricius OstenfeldtSiden jeg ikke skjønner meningen, er det vanskelig å legge inn de manglende ordene, men kanskje mer erfarne lesere av gotisk håndskrift kan klare det?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8250&idx_id=8250&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Her er min tolkning:Anno 1782 den 18de Juni blev Copuleret Velædle og Velfornemme Sr. Johan Martin Burchardt med Dydædle og Dydziirede Jomfrue Dorthea Sophia Angell. Cautionisterne som caverer for dette Ægteskab for ald Tiltale, om noget imod Kongens Lov og Forordninger skulle indløbe, ere Høiædle Velbaarne hr. Justitz Raad og Ober Inspecteur Fabricius og Velædle hr. Procurator Petter Ostenfeldt. Desuden da Copulationen skeede paa Brudgommens Syge Leje; Saa vare foruden de benævnte, Brudens Forældre tillige med Madame Mørch og Datter tilstædeværende som Vidner, at denne For Eening skeede med Velberaad hue og Brudgommens sunde Fornuft, samt tilbørlig samtykke paa Forældres Side. Dets til bekræftelse under Vore hænder og hostrykte Zigneter Datum ut supra. Fabricius Ostenfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Sidsel!Det ser ut til å vere storfolk dette her..Dydædle og Dydziirede Jomfrue...Ostenfeldt. Desuden da Copulationen skeede paa Brudgommens Syge Leje, Saa vare foruden de benævnte, Brudens Forældre tillige med Madame Mørch og Datter tilstædeværende som Vidner, at denne For-Eening skeede med Velberaad Hue og Brudgommens sunde Fornuft, samt tilbørlig Samtykke paa Forældrenes Side. Dette til Bekræftelse under vore hostrykte Signetter [etc]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Tusen hjertelig takk til alle. Det var kjekt å få vite.Ja, det var stor klasseforskjell i denne lille 'republikken' Langestrand i Larvik den gangen, det går fram av kirkebøkene. Men jeg tror det var 'dydzinnet' hun var, bruden, ikke 'dydsiiret'?Hilsen Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.