Gå til innhold
Arkivverket

[#67486] Marita Viarsdtr Vik fra Skånevik til USA i 1856 og hennes barn


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

En av mine 3. tippoldemødre f. i Skånevik i 1774, utvandra til USA: Skånevik bygdebok Bind I: s. 377/378. 'Marita satt som enke i 11 år til hun giftet seg med den 22 år yngre Hans Jakopsson Åsheim (1807-1837). Etter 8 års ekteskap ble hun enke og bodde på Vik i nesten 20 år som kårenke til hun i 1856 reiste til barn i USA i en alder av 82 år.'Jeg har ikke vært i stand til å finne ut hvor hun havnet eller når hun døde.Flere av hennes barn emigrerte og:Viar Anfinnson Vik f 29/5-1796 død i 1869 i Story County IA, USA var gift med Martha Halvardsdtr Hauge f 1803 og død 29/3-1893 i Story County, IA, USA.De hadde ihvertfall en sønn Tørris f 1838 i Skånevik og død 21/1-1915 som Thomas Vierson Weks i Story County. De drog til Amerika i 1849 etter hva bygdeboka forteller.Tor Anfinnson f 1797 drog til USA i 1849 (fra bygdeboka)Guri Anfinsdtr 1805 - 1849 fikk 6 barn med Mikkel Anderson Storhaug, han ble gift opp igjen og drog til USA med kone og 9 barn (6 3) ca 1857.Her er hans andre kones obituary: LenkeBarna som han fikk med Guri var:1. Ingeborg 18362. Martha 18383. Anders 18394. Anfind 18405. Tørris 18426. Mikkel 1845 Udna Anfinnsdtr f 1809 drog til Amerika i 1849Lars Anfinnsson f 1813 drog til Amerika med kone Magdela Halvardsdtr Ryg (Etne) i 1849.Maritas datter (min tippoldemor) Marta Anfinnsdtr 1789-1832 hadde og flere barn som emigrerte til USA sammen med faren Anders Larsen Tre Utåker og hans nye kone. Deres etterkommere har jeg oversikt over, men de vet heller ingenting om disse andre som utvandra før annet enn det jeg har over.Finner ingen av dem i passlistene, så jeg aner ikke hvordan de drog over.Men det er så mange her som er flinke med å hjelpe til når det gjelder emigrasjon til Statene, så jeg prøver meg her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Tusen takk til Roger og Hans for interessante opplysninger. Her fant jeg mye om Wier Weeks/Vier Anfinnson Vik og hans familie.Lenken din til Iowa virker ikke Roger, men det er vel den siden Hans har satt opp. Mye fint stoff her, men fant ikke min tipp-tippoldemor.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sendte en mail til adressen som kom opp på lenken til Hans og fikk et hyggelig brev fra A. Twedt, hun kunne heller ikke finne Marita i Story county, men jeg fikk opplysninger om dødsfallet til Marita's datter Udna. Hun døde ugift i 1895, i 1870 bodde hun hos sin bror Vier og det ser ut for at hun fortsatte med det siden hun er begravd samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Jeg sendte henvendelsen til Arlen ( som er en mann :-)), som er en god venn av meg. Han har sendt kopier videre til meg på det som han sendte til deg. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal du ha for det, jeg vet ikke hvorfor jeg trodde det var en dame! Han skrev ikke fornavnet sitt, bare A. Twedt.Ja, det ser ut for at det blir en vanskelig nøtt å knekke, jeg fikk jo vite litt mer om hennes etterkommere i Story County da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1860 census er tilgjengelig på Ancestry.com. Jeg søkte på Story county og fikk opp 122 personer. Blant dem var Marta Week, f. 1805, Sarah Week, f. 1841, og M. Week, f. 1845. Alle tre født i Norge.Men fant altså ingen Marita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De tre bodde i Union township, Story county, Iowa.I Palestine township i Story county finner vi 4 stk. Anfinson som er et navn jeg ser nevnt i denne tråden:Ole Anfinson Palestine, Story, IA 34 abt 1826 Norway FemaleE J Anfinson Palestine, Story, IA 33 abt 1827 Norway FemaleB C Anfinson Palestine, Story, IA 9 abt 1851 Norway FemaleB S Anfenson Palestine, Story, IA 26 abt 1834 Norway Female

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal du ha for det. Hun var jo allerede 82 år da hun emigrerte i 1856, så det er store muligheter for at hun døde før 1860.Sarah Week er nok konen til Anfinn Viersson Vik, så fikk jeg fødselsåret hennes. Jeg vet nå at han kalte seg for Week og at kona het Sarah.Ja, det var veldig mange fra denne familien som emigrerte, men årstallene for deres fødsel stemmer ikke med noen av dem jeg har. Vil nok helst tro de kalte seg for Week/Weeks/Wicks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, vi ser i 1870 at Sarahs mann heter A. Weeks. De bor nå i Madison i Polk county.1870 United States Federal CensusName: Sarah Weeks Estimated Birth Year: abt 1842 Age in 1870: 28 Birthplace: Norway Home in 1870: Madison, Polk, Iowa Race: White Gender: Female Post Office: Polk CityHousehold Members: Name AgeA Weeks 35 Sarah Weeks 28 Wivere Weeks 9 Elsy Weeks 7 Olliver Weeks 5 Martha Weeks 2 C Barkow 65 Esley Barkow 36 Thos Weck 33 Martha Weck 18 Martha Weck 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I Union og omliggende townships er det i 1870 census også flere hundre personer med etternavn Anfinson, dels født i Norge, dels i Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.