Gå til innhold
Arkivverket

[#67488] Mellomalder quiz 2009


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og fra Storm kunne jeg skannet:Om Magnus Erlingssøns Privilegium til Nidaros Kirke 1164Festskrift udgivet i anledning af Trondhjems 900 aars jubilæum 1897 (Trøndelagen i forhistorisk Tid / K. Rygh. Om Aarstallet for Trondhjems Grundlæggelse / Gustav Storm. En Krønike om Erkebiskopperne i Nidaros / Ludvig Daae. Nidaros's Handel og Skibsfart i Middelalderen / Alexander Bugge. Kampen om Trondhjem 1657-1660 / Yngvar Nielsen. Om Trondhjems Byvaaben / H. J. Huitfeldt-Kaas)pluss en del til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Leiv Magne; (18) og (21) du resonerer både forhastet og ulogisk, og opptrer dertil usmakelig arrogant. I den utstrekning det med noen grad av sakelighet kan hevdes du faktisk resonnerer i det hele tatt. Jeg utfordrer deg eksplisitt til å konkretisere påstandene tatt inn i ovennevnte innlegg. For den eventualitet at dine uttalelser er basert alene på generelle søk her i Brukerforumets database, er det et utslag av så slett ”research” at det foranlediger berettiget grunn til å sette spørsmålstegn ved hvor vidt dine egne ”arbeider” er beheftet ved tilsvarende lemfeldig omgang med faktum, og på samme måte er resultater av vilkårlig presumpsjon.Som medlem av NSH og abonnent på ”Genealogen” forbeholder jeg meg naturligvis retten til å ha en oppfatning av hva redaksjonen skal anvende ressurser og spalteplass på. Om du derimot på din side finner tilfredsstillelse i å ”surre rundt her på arkivverkets nettsted” i et lite vellykket forsøk på å initiere hva du har valgt å benevne ”Mellomalder-quiz” er det meg på den annen side knakende likegyldig ! Forsøksprosjektet ditt ser allikevel ikke ut for å appellere til Brukerforumets besøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Kjære Kjell H Myhre. Eg har garantert ikkje fortatt noko som helst ”research” på deg, og kjem heller ikkje til å gjere det i framtida. Du påstår at eg er arrogant, og det sikkert med rette. Men det er minst like arrogant å bruke andre personar sine debattrådar for å få fram sitt eige bodskap om noko som ikkje vedkjem denne tråden i det heile. Har du kritiske merknadar til korleis Are som redaktør av Genealogen vel å bruka spalteplassen i tidsskriftet, håpar eg at du for framtida tar dette opp med han i dertil egna fora. Og dessutan Kjell H Myhre, du skriv at ”Forsøksprosjektet ditt ser allikevel ikke ut for å appellere til Brukerforumets besøkande” Tja, nokon må då ha funne ei form for tilfredsleik av å lesa tråden min. 1400 stk kl 0140 i natt kan då umogleg ha tatt heilt feil. Kor mange lesarar har dine trådar? Eg treng ikkje noko svar Kjell H Myhre, sjå berre til at du ved eit eventuelt neste innlegg har med noko som har relasjon til mitt innlegg nr.1. Det er faktisk kun det denne tråden handlar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

(30) Du har selv vært den betydeligste bidragsyter til at ”tråden” er blitt frynsete i dette ordskiftet, i og med dine urimelige og arrogante kontrareplikker. Det jeg i utgangspunktet tillot meg å tilkjennegi mitt syn på, var spørsmålet om graden av hensiktsmessighet ved å benytte redaksjonell kapasitet og spalteplass i ”Genealogen” til publisering av ”Mellomalder-quiz”, forfattet av deg.Jeg avviser naturligvis påstanden som synes å fremgå av den ustrukturerte formuleringen ”det er like arrogant å bruke andre personar sine debattrådar for å få fram sitt eige bodskap som ikkje vedkjem denne tråden i det heile.” Mitt innlegg tok utgangspunkt i en problemstilling som er gjort til gjenstand for diskusjon i og med innleggene (3), (4), (6), (7), (13) og (18). På denne bakgrunn kan mitt anliggende selvsagt ikke påberopes å være irrelevant.La det avslutningsvis være klinkende klart at antallet lesere av dette ordskiftet ingen lunde kan anvendes som en parameter på interessen for det aktuelle quizkonseptet. Kun 2,1 % av leserne du henviser til har vist den grad av interesse at de har funnet det bryet verdt å kommentere ordskiftet, hvorav ingen kommentar synes å være innholdsmessig direkte relatert til innlegg (1). Dette vitner ikke om åpenbart overveldende oppslutning. Jeg vedkjenner meg det standpunkt at å åpne for quiz i ”Genealogen” ville være et redaksjonelt blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Leiv Magne har helt rett i at jeg ikke har noe å tilføre i denne debatten, i alle fall hvis det gjelder spørsmålene i innlegg 1.Jeg 'surrer' ikke så mye rundt 12-1300 tallet, jeg 'surrer' helst rundt i arkivene og ved skanneren min.Så den eneste måten jeg kan bidra, er å skanne vanskelig tilgjengelig materiale. Hittil har jeg ikke prioritert middelalder av forskjellige årsaker.Nå har jeg bestemt meg for også å publisere noe middelaldermateriale (sikkert til noens ergrelse), og grunnen til dette er at jeg ser mye av dette materiale er vanskelig tilgjengelig, og at de som sitter med dette materiale helst ikke deler, men derimot 'briljerer'.Jeg har mye lett tilgjengelig, så dette blir ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kjempeflott Lars Ove. Kanskje du kan få ei litteraturliste frå Leiv Magne, slik at i alle fall nokon kan løysa quizen hans :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kjempeflott Lars Ove. Kanskje du kan få ei litteraturliste frå Leiv Magne, slik at i alle fall nokon kan løysa quizen hans :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Denne tråden er for meg no lagt død. Eg registrerar at nokre av deltakarane ikkje har til hendsikt å respektera, sjølv etter fleire oppmodingar, min intensjon med tråden. Dette tar eg til etterretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg skjønner reaksjonen din Leiv Magne, men jeg synes det er synd. Det har blitt etterlyst slike tester i forumet og jeg har sett fram til løsningen. Ikke det at jeg driver med granskning av middelalderen, men å lese hvordan problemet blir løst lærer jeg litt av. Du har fått en del konstruktiv kritikk av formen på oppgava, ta med deg den og lag ei ny nøtt til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi får berre ta til etteretning at Leiv Magne meinar at litteraturen er uten relevans for quizen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

(35) og (36) Ja, hold for min del gjerne liv i quizkonseptet ved å la det utarte her; på arkivverkets server er det mest sannsynlig tilstrekkelig plass. Men jeg henstiller fortsatt til å forskåne ''Genealogens'' abonnenter og lesere fra å la det trykke der, til fordel for å la den kvartalsvise publikasjon også i fortsettelsen være kjennetegnet ved meningsfull, interessant og instruktiv journalistikk. Hva nettopp nettopp dette forhold angår, er jeg tilfreds med at Leiv Magne har valgt selv å legge ''tråden'' død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Finn, jeg kan ikke se at Leiv Magne noe sted kan tillegges det synspunkt at litteraturen er uten relevans for quiz’en,A at en quiz skal inneholde avgrensning i form av en gitt litteraturliste virker pussig på meg, hvorfor ønsker man å legge premissene for Leiv Magnes quiz? Er det blottlegging av egen kunnskap man frykter, en nesten påfallende motvilje mot å svare uten garderinger. Når en quiz blir så høytidelig at temperaturen blir såpass høy, er det kanskje like bra å legge den død. (At ”fasiten” skal kildebelegges er noe ganske annet)Men 'utfall' som i (21) skjemmer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det var jeg som introduserte ønsket / kravet om litteraturliste og bærer derfor ansvaret for at dette oppfattes som en premiss for quiz'en (slik Geir uttrykker det i innlegg 39). Min premiss er i såfall knyttet til quiz'en i tidsskriftet Genealogen, og ikke til quiz'en her i Brukerforumet. Litteraturlistens hensikt er å være veiledende for leserne av tidsskriftet. Som middelaldergenealog er jeg overrasket over at noen mener en litteraturliste er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Er nok mange med meg som blir lokket til å lese denne tråden pga ordet 'quiz'. Men, akk - så blir vi nok litt skuffet da fordi dette kun er for de svært viderekomne.Slutter meg derfor til Sverre Søgaard jeg som sa: Lag ei ny nøtt til påske.Vet ikke om han hadde i tankene samme enkle forutsetninger som meg, men jeg (og mange med meg tror jeg) ville nok elske en liten nøtt eller to som vi kunne løse ved hjelp av internetten i påska (ikke alle som liker ski & fjellturer heller).Ble nok litt OT dette, men håper jo faktisk at noen av dere med mye kunnskap kanskje kan glede oss andre med en liten quiz da...Klæm til alle uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.