Gå til innhold
Arkivverket

[#67501] Lensmann på Jevnaker Anders Ohlsen


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Anders var lensmann på Jevnaker på midten av 1800-tallet, og var med på å etablere Hønefoss bryggeri. Men hvor var han f. og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

I Hadeland bygdebok bind I, side 393 i kapittelet om lensmenn i Jevnaker står følgende:Anders Olsen, lensmann 1827-1858, var født 1797. Han arbeidet først i 7 år som betjent ved Toten fogdekontor og bestyrte så i omtrent 3 år som konstituret det samlede Toten lensmannsombud. 20. januar 1827 blev han beskikket til lensmann i Jevnaker. I 1857 søkte han avskjed fra denne bestilling.Det er alt som står. Det står ikke hvor han kom fra, bare at han var på Toten før han kom til Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Jobber med min svigermors aner på Toten. I hennes slektstre har jeg en Anders Olsen gift 23/10 1807 m Sigrid(Siri) Olsd. f. 25/7 1786 - 13/9 1859. Kan dette være samme Anders Olsen du leter etter (passer aldersmessig)? Dessverre har jeg ikke funnet fødselsdato og foreldrene hans! Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei Heidi. Anders Ohlsen var antagelig f. i 1797 (refr.: Hadeland bygdebok (2)) og ble antagelig gm. Marie Fredrikke Brestrup (refr.: nedtegnelser av Olaf Kolbjørnsen Opsahl) mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Den Anders Olsen Berg som giftet seg 23.10.1807 på Toten var sønn av Ole Friderichsen og Eli Christiansdatter Berg og ble døpt 23.1.1780. Han var følgelig for gammel til å være identisk med lensmannen i Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

OK. Et blindspor, altså. Men jeg fikk jo foreldrene hans.... (som jeg har lurt på - mange Ole'r på Toten - vanskelig å finne den rette!!) Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

En familietadisjon sier at lensmannen kom fra en plass under garden Fossen i Ringsaker.I folketellinga 1801 finner vi på en plass under Fossen følgende familie: Ole Tollevsen, husm. med jord, 39 år. Agnete Andersdt, hans kone 32 år. Barn: Tollev 9 år, Lars 7 år, Ole 6 år, ANDERS 5 år, Michel 1 år.Fra Kjørkeboka: Døpt 11.des.1796: Ole Tollefsen Nordre Tande-eie og Agnete Andersdatters barn ANDERS. Faddere: Hågen Eriksen Fossen, Erik Michelsen Tande, Gulbrand Larsen Tande, Agnete Botolfsdt Tande, Ales Arnesdt Fossen.Da Michel ble døpt i 1798, bodde familien på Fosseneie.Min konklusjon er at denne Anders må være den seinere lensmannen Anders Ohlsen.Anders Ohlsen giftet seg 2.des.1834 med Marie Fredrikke Bredrup.Vielsen foregikk i huset på garden Helgerud i Heradsbygda i Norderhov. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Thorleif! Iflg Olaf Opsahl Ble Anders oppfostret hos prosten Abraham Pihl på Vang prestegard på Hedmark, og dette stemmer vel bra med at han også ble født på Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Thorleif! Iflg Olaf Opsahl Ble Anders oppfostret hos prosten Abraham Pihl på Vang prestegard på Hedmark, og dette stemmer vel bra med at han også ble født på Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.