Gå til innhold
Arkivverket

[#67506] Rakkestad. Skoskatten 1711, Skattemanntallet 1723, Ekstraskatten 1762


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Er det noen som har tilgang til beboerne på de nedenfor nevnte gårder? (Guri Isaksens transkriberinger?)Rakkestad Manntall for Skatt på Tjenerlønn 1711 for: Gjølberg, Galborg (Galhag?), Jerberg (Gjerreberg), og Guttestad.Rakkestad Skattemanntallet 1723: Gjølberg, Galborg, Jerberg, og Guttestad.Rakkestad Manntall for Ekstraskatten 1762: Gjølberg, Jerberg, Guttestad, og Linnestad.Tune Skoskatten 1711: Bjørneland.Er det noen som kan hjelpe meg med dette ville jeg bli svært fornøyd.mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fra Kragerøs Kopp- heste- og ildsted- samt rentepengeskatt etter forordning 1.12 1699:2. Residerende Capelan Hr Christen Christenßen 4-0, hans Hustru 4-0, en Thieniste Pige 1-0, 2de Jldstæder 1-1-8. 10-1-8Selvangivelse: No 4.1 1700, Christen Christenß.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Gutestad Dragonkvarter 1711 Rakkestad: Oppsitter Torer Michelsen, tj.folk Hans Mortensen liten.Jerberg 1711. Oppsitter Anders Rasmussen, tj.folk Joen Søfrensøn og Anne Joensdatter.Gjølberg og Galborg er ikke tatt med. Gårdene lå vel nede.1723 Skattemantall Rakkestad:Galborgen Ødegaard er tatt med under Wædahl. Oppsitter og eier der var Peder Simensen.Jerberg. Oppsittere og eiere av hver sin del, Johannes Andersen og enken Dorthe.Guttestad Oppsitter Tore Michelsen. Eier Fredrikstad hospital.Gjølberg er ikke tatt med.Rakkestad manntallet 1762 har jeg ikke. Jeg er usikker på om Isaksen har transkribert dette.Tune Skoskatten 1711 har jeg heller ikke. 1664 - 1723 og 1762 matriklene har jeg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Petter Langeland

Liv, kunne du hjelpe meg med 2 oppslag til for Rakkestad?1711 og 1723 for Gjølstad.Hilsen Petter Langeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei!I 1711 på Fogdegården Giølstad fogden Hr. Peder Larsen og familie. Ingen tjenere er med, innførselen er etterskrevet står det bak i heftet.I 1723 på fogdens frigård Giølstad er oppsitter og eier Conrad Holst. Skog til gjerdefang og brendeved. Ligger i sollien og har middelmådig vind. Sår: 2 tnd. bl. korn, 20 tnd. havre, 1 skepp. erter, 1 skepp. lin. Avler 90 lass høy. Har 4 hester, 24 kreatur og 20 sauer.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.