Gå til innhold
Arkivverket

[#67511] Hjelp med Sogn og Fjordane?


Gjest Richard R. Einerson
 Del

Recommended Posts

Gjest Richard R. Einerson

Hei, Jeg lurte på om noen har kompetanse på forskning familie fra Leikanger sogn området. Jeg har hatt flaks finne informasjon om mine forfedre i Leikanger, Hafslo og Gulen sogn registrerer, men har truffet noen døde ender. En av disse er om mine forfedre og navnebror, Einer Andersen i Leikanger. Hans første kone var Synneve Bentsdatter Tjønn. Jeg har inntrykk hun kan ha hatt noen eierandel i Tjønn gården. Einer og Synneve var gift 3 jun 1802 (side 154). Synneve døde en gang før 1811, som einer gift Kari Johnsdatter Helleland på 28 april 1811 (side 17). Til tross for søk på parish register svært nøye for noen gravlegges involverer Synneve Bentsdatter, kunne jeg finner ingen. Vil noen ha opplysninger eller kilder som kunne hjelpe meg å finne ut mer om når Synneve døde, og hvis Einer mottatt en aksje i Tjønn gården? Einer forble på Tjønn for resten av livet. Før han giftet seg Synneve, det synes han var en huusmand.Takk,Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Synnøve kom fra plassen Hestøen / Hestøy under Tjønn der en finner hun i ft 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011419&gardpostnr=52&personpostnr=1466&merk=1466#ovre>Lenke Einer har da trolig fått overta plasen etter svigerfaren, og det er sønn til Einer som bor der i 1865 LenkeEg har heller ikke klart å finne noe om dødsfallet til Synnøve.Du er kanskje klar over dette, men slik ser det ut på Hestøy i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Virkelig Ble Synneves far Bent Knudsen Tjonn og de er listet opp sammen med hennes bror på Tjonn farm i 1801. Nysgjerrig kan ikke synes jeg til å finne en begravelse for Bent Knudsen enten. Vet du av en website som ville tillate tilgang til å lande protokoller for dette området ? Kanskje var det adganger som ha blitt plassert for Synneve og hennes far som forklarer hva del, hvis noe som de kan ha eid av Tjonn. I tillegg er jeg ikke sikker hvis det er en testamentstadfestelsesindeks som kan hjelpe.Takk,Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Har prøvd å lete etter begravelsen til Bent Knutsen uten å finne noe. Prestene var nok litt slurvete med slike innførsler, så trolig er det det som er årsaken. Noen ganger kan en finne opplysninger i skifteprotokoller dersom det ble avholdt offentlig skifte, men forutsetningen for det var at det var noe til arv og det var det sjelden etter husmannsfolk. Skiftene for Sogn skal være digitalisert, men ikke funnet noen av disse personene der. Du kan jo prøve selv her LenkeBent eller Einer eide nok ikke jord på Tjønn, men kanskje eide de huset de bodde i. Det er heller ikke sikkert det finnes noen skriftlig kontrakt om leien av plassen de brukte, men oversikt over disse kontraktene eller festesedlene som de ble kalt, er ikke digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Takk deg Terje. Jeg antar mitt eneste annet alternativ er til å se i tilstøtende menighet for Synneves begravelse. Jeg har sett i Vik men fant ikke noe. Jeg tror deg er riktig i at de kan ha blitt oversett i registeret på grunn av deres beskjeden å ståing i fellesskapet.Et annet spørsmål for du. Jeg har letet etter opplysninger om Kari Johnsdatter Helland, Einer Andersens andre kone. Jeg tror hun kan bli funnet å leving på Tjonn på det 1801 manntall og er listet opp som 23 år gammel. Dette er i overenstemmelse med hennes alder på død. Dessverre kan jeg ikke synes til å finne en Kari værende født til en mann kalte John i 1778 i Leikanger eller Vik. Jeg har sett navne «Joen» som ha blitt brukt utskiftbart med «Jon». Er det samme som er sann av «John» og «Johan» ? Da Kari er ikke listet opp med noe familie, men bare som en tjener, det kan være at hun var et foreldreløst barn. Men, jeg har funnet hennes bekreftelse i Leikanger i 1796 og hun levde på Helleland sted. John Baarsen appers på Helleland i 1801, men nysgjerrig han hadde en datter av hans egen kallet Kari som var født i 1767. Jeg er med tap til å vite hvordan min Kari Johnsdatter som er født i 1778 anfall i med denne familien. Er det mulig at de illegitemate barn av den epoken ville ha tatt fornavnet av deres velgt far (dvs. John Baarsen) ? Dette kan være en strekning...Den beste hensyn,Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I følge bygdeboken for Leikanger s. 736 hadde Jon Baardson datteren Kari født 1777 som i 1795 ble gift med Endre Olson Helland. Side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11568&idx_id=11568&uid=ny&idx_side=-65>Lenke bilde LenkeDen samme bygdeboken sier at ektefellen til Einar var Kari Johannesdtr. Helland, men forfatteren av bygdeboken har ikke klart å finne opphavet hennes. Eg er langt fra noen ekspert på dette, men min erfaring er at Jon / Joen / John er et navn som ikke blandes med Johannes / Johan. I alle innførslene eg har sett i kirkeboken ser det absolutt ut som Kari er en Johnsdtr og ikke en Johan(nes)dtr. Dessuten døper de sin yngste sønn født 5 aug 1820 for John Lenke bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Terje har jeg søkte databasen på Digitalarkivet nettsted kalt 'Baptisms i deler av Sogn og Fjordane' og funnet to personer som heter Kari som kan være en mulig match for Kari Johnsdatter som gift Einer Andersen Hestoen av Leikanger kommune i 1811. Den første er Kari Johannesdatter døpt 21 april 1778 i Davik til Johannes Olsen Ervik og Mette Rasmusd. Den andre er Kari Joensdatter døpt 11 mars 1779 i Davik til Joen Anthonsen Vik og Kari Knudsdatter. Begge disse Kari er ikke vises på census for Davik i 1801. Min bekymring er hvis Davik (sogn 1442) er nær nok til Leikanger (sogn 1419) geografisk for å gjøre det mulig for noen i det siste attende århundre å reise frem og tilbake. Hva tror du?Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Problemet med databasen 'Baptisms i deler av Sogn og Fjordane' er at den dekker bare noen av prestegjeldene for det aktuelle tidsrommet. Det kan du blant annet se ved å søke i mormonernes database.Det er nok ikke helt umulig at noen fra Davik ble gift i Leikanger på denne tiden, men det er ganske uvanlig. Mer sannsynlig er det at hun kommer fra Indre Sogn (Sogndal, Luster, Lærdal) eller fra Voss. Dette er basert på både geografisk nærhet så vel som det vanlige flyttemønsteret. Nå vet vi vel heller ikke hvor Einer Andersen kom fra, og en mulighet er at hun kommer fra det samme området.På denne tiden var det svært vanlig at barna fikk navnene til foreldrene, og ut fra det burde mor til Kari ha navnet Gjertrud, Anna eller Brita (mest sannsylig Anna eller Brita). Eg har sett etter kandidater, uten å lykkes til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Ang ditt innlegg nr 6, Terje: Gudmund Balvoll (GB) har laga 5 Hefter om folka i Vik, Arnafjord og Vangnes. Nr 5, Vangsnes, kom ut hausten 2006. På s. 46 står det: I 1723 er det Bård Sjurson Dale frå Feios som har bruket i Øksdal, Løpenr 3. Han er fødd 1692 og døydde 1767. Gift 1721 m/ Ingeborg Hansdtr Vangsnes f. 1700 d. 1779. GB skriv at Vangsnes er tenaradressa hennar og at ho må væra frå gården Øksdal. Bård og Ingeborg fekk fleire ongar, bl.a Jon f. 1733 som reiste til Helleland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Jeg har sjekket alle sogn registrerer nå for årene 1777 og 1778 og kan ikke finne noen Kari Johnsdatters. Kanskje som nevnt før, min Kari Johnsdatter kom fra Voss. Det ville virke lang skudd for å finne en på Voss og kunne koble henne til garden Helleland og senere til Einer Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har sett at en Anne Einarsdatter fra Tjøn ble begravet 8 dager gammel i slutten av januar 1813 i Leikanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du finner dåpsinnførslen til Kari Johnsdtr på http://fylkesarkiv.no/Dåpsdato 0.0.1766 Førenamn Kari Etternamn Jond. Ekte (e) - uekte (u) e Far Jon Baars. Far's bustad Helland Far's yrke Mor Guri Bentd.Også hennes død: År 1848 Kyrkje Død dato 11.10.1848 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Kari Etternamn Johnd. Bustad Helland Yrke kaarkone Gift g Fødd 1766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du finner dåpsinnførslen til Kari Johnsdtr på http://fylkesarkiv.no/Dåpsdato 0.0.1766 Førenamn Kari Etternamn Jond. Ekte (e) - uekte (u) e Far Jon Baars. Far's bustad Helland Far's yrke Mor Guri Bentd.Også hennes død: År 1848 Kyrkje Død dato 11.10.1848 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Kari Etternamn Johnd. Bustad Helland Yrke kaarkone Gift g Fødd 1766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanhende dette er din Endre Olsen Helland:År 1814 Kyrkje Død dato 1.5.1814 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Endre Etternamn Olss. Bustad Helland Yrke Gift Fødd 1759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Endre Olsen født på Tjønn i 1759:År 1759 Kyrkje Fødselsdato .. Dåpsdato 0.0.1759 Førenamn Endre Etternamn Olss. Ekte (e) - uekte (u) e Far Ole Far's bustad TjønnAlt detter er fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, men kan dessverre ikke legge inn lenke derfra - da forsvinner alt.Men klikk på 'databasetenester' oppe til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Alle, dessverre, John Baarsen datter Kari født i 1766 er ikke min stamfar. Hun giftet seg med Endre Olsen Tjønn i 1795, og senere remarried i 1814 etter Endre død. Mine forfedre einer Andersen ble gift i 1802 til Synneve Bentsdatter Tjønn, en mye eldre dame som døde før sin andre ekteskap til Kari Johnsdatter Helleland i 1811. Jeg tror Einer nest kone Kari Johnsdatter ble født i 1778 som det er Kari Johnsdatter oppført som tjener på Tjønn i 1801, alder 23. Senere, i 1855 hun døde Tjønn ved alder 78, plassere henne født rundt 1778. Men jeg kan ikke finne en Kari Johnsdatter som ble født i 1778 nær Leikanger som forsvinner fra henne parish (ingen begravelse eller ekteskap funnet). Det synes hun har bodd på Helleland i flere år da jeg fant en bekreftelse av et Kari Johnsdatter Helleland i 1796. Jeg vil anta at hun hadde blitt adoptert av noen på Helleland eller bodde med slektninger som søsken, moren eller faren. I Leikanger er begravelse rapporter, fant jeg ut en begravelse av John Olsen Fosshagen rundt denne tidsramme. Det er ikke klart hvem han var gift. Min gjetning er at denne jenta trolig migrert til Leikanger med familie, og de døde ut før 1801, forlot henne alene i verden. Det er interessant at Einer Andersen og Kari Johnsdatter Tjønn kalt sin første sønn Endre i 1816. Dette navnet vises ikke i einer familie. Kan det være at Kari har noen forbindelse til Endre Olsen Tjønn (senere Helleland)?Richard E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Einer og Synneves giftermål: År 1802 Kyrkje Vigselsdato 3.6.1802 Namn Ejnar Anderss. Synneve Bentd. Bustad Berdal Tjønn Bustad i prestegjeld Leikanger Leikanger Yrke ungkar pike Fødselsår 1772 1782 Alder 0 0 Fødd i prestegjeld Leikanger Leikanger Fødestad Berdal(Han) Tjønn (Hun) Ekteskapsnr. 1 1Ekteskapet til Einer Andersen Hestø og Kari Johnsdtr Helland: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 6 (1810-1838), Kronologisk liste 1811, side 17. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11569&idx_id=11569&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe får en datter Synneve på Tjønn i 1811 (sikkert nok oppkalt etter hans første kone): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 6 (1810-1838), Kronologisk liste 1811, side 22. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet kan være en idé å sjekke fadderne. Det ser ut for at de er fra Helland, Drege og Tjønn, der er og en Kari Helland i blant dem.I 1812 får de en datter Gjertrud på Tjønn (sikkert oppkalt etter hans mor): (1. Gjertrud på høgre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 6 (1810-1838), Kronologisk liste 1812, side 34. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa har vi faddere: Ingebrigt Berdahl, Endre Helland, Giertru Tjønn, Guro Tjønn og Britha BerdahlDet er utvilsomt at det er dette paret som får en datter Britha her i 1813 (1. Britha på høgre side)Faren står som Einer Andersen Hestøen (skal vi da tro at hennes mor het Britha?): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 6 (1810-1838), Kronologisk liste 1813, side 44. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere er: Ole Tjøn, Halvor Drege, Eric Naa..., Sigri Tvedt og Gjøri HellandI 1816 får de en sønn Endre (kan være etter hans far, Anders og Endre ble ofte skrevet om hverandre): (venstre side) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 6 (1810-1838), Kronologisk liste 1816, side 60. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere er: Gjest Dahle, Haaver Tjøn, Hans Grindedahl (?), Kari Helland og Gjertrud Tjøn(På Dale ser jeg at det er folk med farsnavnet Jon)I 1820 får de en sønn John (hennes far uten tvil): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 6 (1810-1838), Kronologisk liste 1820, side 122. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Faddere: Sjur Anfindsen Tjøn, Andersen Endresen ..?.., Nils Olsen Drege, Synneve Endresdtr Helland, Gjertrud Andersdtr Tjøn Det ser det klart ut at hun eller han må ha forbindelse til Helland, Tjøn og Drage.Ved dødsfallet står det at hun var født 1777: Død dato 15.10.1855 Gravlagd dato 0.0.0 Førenamn Kari Etternamn Johnd. Bustad Tjønn Yrke hmdskone Gift g Fødd 1777Det trenger ikke være helt rett!Kanskje noen med bygdebøker kunne sjekke disse fadderne for å se om det er noen Jonsen eller Jonsdøtre blant dem.Jeg ville da ha leita etter et par John og Britha i området.Ellers ser jeg ikke noen med farsnavnet Jon/John på de andre gardene nevnt blant fadderne, bortsett fra Dale hvor det gifter seg en Nils Jonsen og en Guro Jonsdtr. og Helland hvor en Ingebiør Jonsdtr gifter seg i 1799.Sogndal blir nok for langt unna, men der er det en født i 1777 På Sværen Leikanger er det en født i 1781, men faren står som Johannes (det er ikke umulig da!)Dersom du går hit og søker, kan du se hva som kommer opp selv:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Dessverre kan ikke lese jeg Nordmann. Jeg må bruke en oversettelse website. Jeg ha blitt dirigert til dette stedet før, men kan ikke lage hoder eller haler av det. Jeg ser en Kari som er født til Jon Olsen Stavedal og Brite Andersdatter på 15 juli 1770, ut av wedlock. Men, dette ville plassere min Kari på alder 50 da hun hadde hennes siste barn John i 1820. Sannsynlig passer et usannsynlig. Der ikke er noen tvil at min familie har forbindelser til farmen Dal. John kom Einersons først og andre koner fra der. Jeg ser at det var en Jon Olsen Dal som har barn omkring tiden min Kari var født imidlertid kommer han fram ikke til å ha hatt noen barn Kari.Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Maybe it would be easier for you if you wrote in English then. Most people here do read and speak English and I must admit I have to make an effort to understand the 'translations' above.What I wanted to show is that most of the godfathers and godmothers came from these farms: Berdahl, Drage, Helland, Tjønn and Dale, and it would be quite natural to think that he or she had family there. As your Einer Andersen is said to be from Berdahl, wa may deduce that the people from this farm must be related to Einer.I also said that Endre is sometimes written for Anders at this time and thus I presume Einar's mother is called Giertrud?? Which makes me think that you ought to look for a Britha and John as Kari's parents.I also saw that Kari born out of wedlock (utenfor ekteskap), but she's definitely too old. I've checked the churchbooks, but so far I haven't found any Kari born in Leikanger that fits yours. So maybe you'll have to check the nearby parishes.You said you had roots from Gulen? So do I, my grandfather came from that region. Which farms are you connected to there?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard R. Einerson

Dear Kjellaug, thank goodness I can finally write something that makes sense! I do apologize for my crummy Norwegian writing! I am sure it was blatantly obvious I was not fluent. Anyway, with that aside, back to the business of Kari Johnsdatter. I have checked all parish records for the years 1777 & 1778 and have not found a Kari Johnsdatter that would fit. In all cases, I traced their eventual marriage, burial, or appearnce on the 1801 census for their respective place of birth. I can only speculate, but perhaps her father is listed as Johannes, as I have found several with this name. Another person in this string suggested I try Voss, but I am so unfamiliar with Hordaland, I would not know where to begin.Please feel free to email me directly and we can discuss Gulen: einerson.richard@mayo.eduBest regards,Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Yes, it could be Johanesdtr too. I find a Kari Johannesdtr born in Sogndal in 1777: År 1777Fødselsdato 9.6.1777Førenamn Kari Etternamn Johannesd. Ekte eFar Johannes Eriks. Far's bustad EngeseterMor Brita Andersd.This on [url="http://fylkesarkiv.no/>http://fylkesarkiv.no/In 1801, her father is a widower, but Kari is not to be found in Sogndal: LenkeShe could be dead, of course. But I can't find anyone in the database.Then we have this maid in Leikanger in 1801: She's about that age:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

John Monsen and Synneve Eriksdtr who lived on Fosshagen when their daughter was born, lived on Eggum in 1801: LenkeSo why did they not move again?Maybe this _is_ your Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

No, what am I saying!! It can't be your Kari who married again in 1815 as your Kari and Einer had children at least until 1820!Then it must be the maid on Tjøn.Here's the list of those born in Sogn & Fjordane around 1780: Fødde Fann 8Namn År Foreldre Gard/bustad KjeldeKari Joend. 1780 Joen , SætreKari Johannesd. 1778 Johannes , OppedalKari Johannesd. 1777 Johannes Eriks., Brita Andersd. EngeseterKari Johannesd. 1780 Johannes , LøkenKari Johannesd. 1778 Johannes , KleppeKari Joend. 1778 Joen , Brithe Davik IndreKari Joend. 1779 Joen , Kari VikKari Johannesd. 1778 Johannes , Mette Ervikhttp://fylkesarkiv.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ert det noen som har bygdebøker og som kan hjelpe Richard her?Han har problemer med å vite om han har funnet den riktige Einer Anderson. Den han har er født 1772 i Hafslo. Problemt er jo at da Einer Andersen Tjøn døde står det at han var født i Leikanger.Er det og noen med bygdebøker fra Leikanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.