Gå til innhold
Arkivverket

[#67517] Bjørn i Herøy/Dønna


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

I forbindelse med slektsforskning for andre har jeg kommet til et sted som heter Bjørn. Ved skifte etter Marit Pedersdatter i Andvågen i Alstahaug i 1858 er broren Nils nevnt, og han var da på Bjørn står det. Ved søk på folketellingen 1865 er ikke Bjørn å finne i det heletatt hverken i Herøy eller Dønna, men derimot finner en Dønbjørn eller Sør-Bjørn. Det ser ut som om det er Nils Pedersens enke som var på Dønbjørn da, og jeg har funnet Nils som død i 1861(han ble gift med Elen Anna Svensdatter 08.11.1839 som var født ca 1797, og en Elen Svensdatter var i Sør-Bjørn eller Dønbjørn i 1865, og var da født 1798).Jeg har slitt litt med å finne ut om denne Nils og hans søstre Karen og Marithes opphav(det er Karen jeg skal videre på og det er tatt opp i annet emne). Det er en Nils Pedersen i Dønbjørn i 1801 med en søster Karen på 11 år. Regner med at disse kan være dem jeg er ute etter, men er usikker blant annet fordi jeg ikke vet sikkert om Dønbjørn og Bjørn er det samme.Litt lengre tilbake i tid så er det en annen Nils Pedersen som var bruker i Nord-Bjørn i 1738 ved et skifte, og når jeg går til matrikkelen 1723 finner jeg en bruker Nils Pedersen i Hangbjørn.Mine spørsmål blir etter dette1)Var Bjørn det samme som tidligere ble kalt Sør-Bjørn eller Dønbjørn? Når i såfall falt Døn-eller sør bort? Jeg har ikke hørt annet enn at det heter Bjørn i dag og ligger på Dønna.2)Var Hangbjørn det samme som Nord-Bjørn? Ligger det i Herøy i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Nils Pedersen var på Bjørn da han døde 13.01.1861. Siden han også er på Bjørn i 1858 så kan jeg vel da være 100 % sikker på at dette er den samme som nevnes i skiftet etter søsteren Marit Pedersdatter i Andvågen i 1858, selv om han ble gravlagt på Herøy kirkegård. Det kan se ut som om at den gangen gikk Bjørn under Herøy.Det som forvirrer noe når det gjelder disse er et veldig sprik når det gjelder tidspunktet de skal være føddt på. Da Nils ble gift for 3.gang den 08.11.1839 med Elen Anna Svendsdatter er han oppgitt å være 50 år(født ca 1789), og da han døde i 1861 var han 90 år(født ca 1771). Det blir et sprik på 18 år. Hvis det er han som er i Dønbjørn som sønn av Abel Nilsdatter og Peder Hansen i 1801 så er han 20 år da(født ca 1781). Det samme gjelder søsteren Karen som jeg skal videre på. Da hun ble gift i 1821 med Møller Sachariassen er hun oppgitt å være 39 år(født ca 1782), men hvis det skal være henne som er i Dønbjørn i 1801 ble hun født i 1790(døpt 19.post trinit.1790). Foreldrene til disse skal være Peder Hansen og Abel Nilsdatter. Finner hverken Marit eller Nils som døpt i Herøy,Stamnes eller Nesna 1781-1792. Karen må være yngre enn født ca 1782, siden hun får sitt siste barn så sent som i 1832, så det kan godt være den Karen som ble født i 1790 som er den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Per Hansson, husmann på Sør-Bjørn, Dønna var født 1757 i Stavassdalen, Grane og døde 1803. Han ble gift i 1783 i Vefsn med Abel Nilsdotter, f. 1751 i Sjøleigda, Vefsn og død 1835. De hadde følgende barn: Nils, f. 1782 på Ner-Øya,Vefsn og død 1861 på Bjørn. Gift 1. gang i 1812 og gift 2. gang i 1839. Marit, f. 1785 på Flatøya, Tjøtta og omkom på sjøen i 1851. Gift i 1820. Karen, f. 1787 på Bjørn og død 1789. Karen, f. 1790 på Bjørn og gift i 1821. Berit, f. 1793 på Bjørn og død 1794. Hans, f. 1801 på Bjørn.Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Nå nå fikk jeg jo forklaringen på hvorfor jeg ikke kunne finne Peder Hansen og kona som gift og sønnen Nils som døpt i Herøy, Stamnes eller Nesna(Dønna). Tenkte ikke en gang på å lete på Tjøtta etter Marit, og regnet det som for langt unna det jeg trodde måtte være 'riktig' sted Bjørn(har jo vært på Bjørn på Dønna). Ja da får jeg gå igang med kirkebøkene for Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor ble Nils gift i 1812? Jeg har at han var gift 3 ganger. Føste gang var han gift med Christina Jensdatter som det var skifte på i 1814, og andre gang med Benedikta Johansdatter som det var skifte på i Dønbjørn i 1839. Tredje gang ble han gift 08.11.1839 med Elen Anna Svendsdatter født ca 1797-98(42 år i 1839 og født 1798 ved FT-1865 på Dønbjørn). Lurer også på hvor Nils ble gift med Benedikte Johansdatter. Har ikke greid å finne han som gift i hverken Stamnes eller Herøy 1801-1817. Var det i Vefsn det også?Marit Pedersdatter ble gift med Ole Mickelsen Sandnes 17.p.trinit.1830, og jeg har at hun døde 11.03.1852(ikke 1851). Ole var født ca 1792, og døde 15.11.1857. Gravlagt ble han 06.12.1857. Disse holdt til i Andvågen her i Sandnessjøen(jeg har faktisk bodd i Andvågen, men bor på en annen kant av byen nå).Ja jeg har iallefall endelig fått bekreftet teorien min om at Aben Nilsdatter og ektemannen Peder Hansen på Bjørn var foreldrene. Så tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenke til tidligere debatt om Karen Pedersdatter og ektemannen Møller Zachariassen:Lenke Lise Hovdal&nr=4&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#ankerDet står Karen Maria Pedersdatter på Frode Holthes hjemmeside(hvis han ikke har rettet det nå da etter at jeg sendte mail om det), og det er det som fikk meg til å tro at hun het det. Det stemmer jo ikke i det heletatt ut fra andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Nils Person (Pedersen), Bjørn giftet seg 21. søndag etter trinitatis (18. oktober) 1812 i Stamnes med Anna Benedikta Johannesdotter, f. 1784 i Berfjorden og død 1837.Mvh Halvard L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret, men da må det jo ha vært flere Nils Pedersen på Bjørn på samme tid siden Nils Pedersen var ektefelle til Christiana Jensdatter ved dennes skifte i 1814. Hvis det var et omfattende skifte så kan hun selvfølgelig være død en stund før 1812. Så da er det kanskje likevel mulig at Nils var gift i 1.ekteskap med Christiana. Ikke rart jeg ikke fant dødsfallet på Anne Benedikta. For det første så jeg jo etter henne som Benedikta, og for det andre så jeg bare 1838 og 1839 siden skiftet var i 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Etter mine notater ble Kristianna Jensd., f. 1758 på Slapøya og død på Bjørn i 1811, gift i 1803 i Herøy med Nils Pettersen, f. 1783 på Slapøya. Fra kirkeboka for Herøy 2. oktober 1803: 'begjæret ægteskab tillyst af Nils Pettersen, Slapø og pigen Christianna Jensd. ib.' 2. juledag: 'ægteviet N: Persen Slapø og Christiana Jensd.'Mvh Halvard L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja vel, så da var det 2 Nils Pedersen/Pettersen(det ble jo ofte skrevet om hverandre med Pedersen og Pettersen på den tiden). Da er Chriana Jensdatter strøket som ektefelle til Nils Pedersen. Problemet med å lete etter folk som bodde på Bjørn er jo å vite hvilken kirkebok en skal lete i. Jeg har observert i kirkebøkene for Stamnes at den kirka ofte ble brukt av folk fra Bjørn, og det samme med kirka for Herøy. En skulle jo også tro at de også brukte Dønnes kirke, men jeg har merkelig nok sett lite av folk fra Bjørn der i de kirkebøkene jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se nederst til høyre her og på dåpen av Karens og Møllers datter: Her ser det ut som om moren er beskrevet som Karen Marie(??)Persdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står også Karen Marie i kirkeboka, nr. 68: LenkeDersom det er 'Marie' som er problemet, har jeg sett tilfeller der personer senere opererer med flere fornavn enn oppgitt ved dåpen. Det kan være at presten ikke har fått med alle navnene i dåpsinnførselen, eller at personen har 'pyntet' på navnet sitt senere. Sjekket konfirmasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den eneste jeg har klart å finne som konfirmant til nå av barna til Møller og Karen(eller Karen Marie) er Else som ble konfirmert 5.p.trinit.1839 i Herøy kirke, og her heter også moren Karen Maria Pedersdatter. Så det spørs om jeg ikke etter dette må se bort fra hun som ble født i 1790. Jeg skal se om det kanskje har blitt født en Karen Maria i denne familien senere enn 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det var Karen Marias konfirmasjon du mente så har jeg sett etter det uten å finne noe, men det er mangelfull føring av konfirmanter både i Stamnes og Alstahaug og for enkelte år mangler det konfirmanter. Så fra 1805-1810. Hun ble ikke konfirmert i Herøy i samme periode såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.