Gå til innhold
Arkivverket

[#67520] Hans Myrengen, Ringelia, S.Land


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

I følge Norske Gardsbruk er Hans Myrengen(1885) sønn av Hans Køtte og Olava Fløytbråten(Brandbu). Men i kirkeboka finner jeg Hans(4.1.1885) som sønn av Hans Andersen(1856) og Elleve Arnesdtr.(1856), begge Haugseie Hans Myrengen skal ha en søster, Emma. Da finner jeg i kirkeboka, Emma(20.5.1895) datter av Hans Andersen(1857) og Olava Andersdtr.(1859), begge Haugseie Finner ikke noe på gifte. Hans Køtte må jo ha vært gift 2ganger? Klarer ikke finne når Olava Fløytbråten ble født. Kan noen hjelpe meg å løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Olave og Elleve er nok samme person. Hun ble kalt Elleve da hun ble døpt. Hun ble født 28.12.1856 på plassen Fløytbråten på Bjonskogen, en plass under garden Bjone. Ved vielsen (lenke i innelgg 5) oppgis faren som Arne Arnesen Bjoneeie. Moren het Helvig Olsdtr. Arne ble født på Åsli i Hedalen 20.5.1812. Han meldte utflytting til Gran i 1831. Helvig ble født på Somdalseie i Ådalen og døpt 13.6.1813. Arne Arnesen Fløytbråten var bror til min ane Ole Arnesen Bjoneeie. Du finner mer om denne familien i min artikkel om Høgloft i Hedalen i Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift nr. 3/1996. Artikkelen finnes også på min nettside: http://home.c2i.net/oavesthagen/hogloft.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har 'nøstet' litt videre og har funnet følgende: Hans og Elleve ble gift 29.12.1881 (hun ble kalt Olava) - se lenke i innlegg 5. De bodde på Lomsdalseie i 1882 (hun kalt Olave Andersdatter) og på Haugseie i 1885, 1887, 1891 (hun ble kalt Olave Andersdatter), 1895 og i 1898 (hun kalt Olave Arnesdatter). De hadde barna Anna Otilie 22.11.1882, Hans 4.1.1885, Anders 8.11.1887, Ingeborg 27.4.1891, Emma 30.5.1895 og Halvard 9.7.1898. Haugseie var antakelig det samme som plassen Køtte.Sønnen Hans Myreengen ble gift 22.9.1905 med Marthe Marie Johansdatter. De hadde barna Harald, Olga, Helga, Martha og Bertha. Hans ble gift andre gang med Anna Bergstuen. De hadde barna Hilda, Arne, Laura og Magne. Jeg har opplysninger om sønnen Harald som jeg ikke ønsker å publisere her. Ta kontakt hvis du er interessert: ole.arild.vesthagen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Takk skal dere ha :-) Nå skal jeg se hva jeg har, så kommer jeg evt tilbake til deg om Harald, Ole Arild. Jeg har iallefall fått bekreftet at det er min slekt det er snakke om :-)og jeg får en sammenheng i det jeg har fra før.Tusen takk, dette var god hjelp. Du har rett i at Køtte var Haugseie. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.