Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sissel Johnsen

[#67529] tyding av kirkebok, Lardal, dåp 1750

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

I mars 1750 ser det ut tul at Gunder Sverkholt døper et barn. Kan noen fortelle meg hva som står i forbindelse med denne dåpen?LenkeJeg er på jakt etter dåpen til Søren Gundersen, men synes det står Simen her.MVH Sisseøl Johnsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

For meg ser det ut som at kona til Gunder blir intro. 4 søndag i faste (Mars). Men litt før det, 8.feb. døpes Gunders sønn Simen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Da er det kanskje denne mannen du søker etter 1801: Lenke I FS står det Søren Gundersen f.1752 Try i Hedrum, død 1831, og gift med Maren Jensdatter. Det er alt, og dermed ganske usikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel Johnsen

Ja, da har vi tydet likt.I FT 1801 er Sørens alder oppgitt til 49 år.LenkeJeg synes jeg har sjekket kirkeboka grundig, men har ikke klart å finne dåpen hans. Jeg er rimelig sikker på at Gunder Sverkholdt er hans far. Kanskje andre er flinkere til å leite enn meg?Jeg har heller ikke funnet Maris dåp, men jeg tror hennes foreldre er Jens Ambrosen Stensholt og Sidsel Halvorsdatter. Dette er antagelser utfra at Ambros Jensen er fadder til flere av Søren og Maris barn.SisselSissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel Johnsen

Hei Berit! Våre innlegg har nok krysset hverandre. Jeg tror ikke det med Try og Hedrum er riktig, for jeg synes det er så mye annet som stemmer med Sverkholt.Men skal selvsagt sjekke videre.Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ved foreldresøk på FS fikk jeg opp følgende barn av Søren Gundersen og Maren Jensdatter på Gjone(Jonne) mellom gnr.97, Kvelde i Hedrum: Gunder 1777 - 1837 Hedrum, Ole etter 1777, Halvor, Karen, Ingeborg fca.1780, Kristen 1783-1837 og Jens 1786-1821 Lardal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel Johnsen

Ja, alle disse barna er døpt i Lardal. Gunder bosatte seg på Gjone, og Søren Gundersen døde der i 1831. jeg har ikke funnet dødsdato for Mari Jensdatter enda.Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Rismyhr

Maren ( Mari ) Jensdatter døde på Gjone-Mellom Hedrum den 2.sept 1827 og gravlagt 11.sept 18727. Kilde: Hedrum mini 4. 1817-1838.Side 232. nr 27.Mvh. Kåre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Hva sier bygdeboka om disse gårdene ? Om det finnes bygdebok derfra da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Rismyhr

Alt om Gjone-Mellom finnes i Hedrum Bygdebok Bind 3 side 775. Mvh Kåre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel Johnsen

Takk så langt. Har dessverre ikke bygdebøkene, men kan jo skaffe dem fra biblioteket.Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel Johnsen

Det var jo egentlig det som skjedde i Lardal som var mest interessant for meg, men det kan jo være ok med opplysninger fra bygdeboka for andre.Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Rismyhr

Det eneste som står i Hedrum bygdebok er: Søren Gundersen,visstnok utenbygds fra Bruker ca 1806 - ca 1820 Død 1831.Gift med Maren Jensdatter død 1827, samt barna som du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Hvilken bygdebok hører Lardal og Sverkholt under ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Lardal bygdebok bind III forteller på side 706 under Sverkholt følgende:'Gunder Gundersen giftet seg II med Inger Ambrosd. f.ca 1718, dtr. av Ambrosius Jonsen Sverkholt-Dalen og h. Anne Jensd. De fikk 4 barn: Simon f. og d. 1750, Søren f. 1752, se nedenfor, Kari f. og død 1754 og Anne f. 1759 d. 3 år gl.''Søren Gundersen ca. 1770-ca.1804. Han var f. 1752, g. 1776 m. Mari Jensd. De fikk 10 barn.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel Johnsen

Da må det kanskje være Sørens dåp som er omtalt her, uten at det er nevnt noe navn så langt jeg kan se. Lenke Lurer på om presten har vært litt sløv, for jeg synes jeg ser flere dåper uten at barnets navn er nevnt her.Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Takk skal dere ha Kåre og Ove Gunnar for at dere tok bryet med å skrive av det som står bygdebøkene. Det er godt å kunne ty til bygdebøker når alt annet stopper opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.