Gå til innhold
Arkivverket

[#67530] Kunne vi hatt egne Sverige-forum,USA-forum og Andre lands forum?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg har sett og hørt at noen har problemer med å følge med i populære debatter som vedrører Sverige,USA her i brukerforumet. En hjelper nevnte det også i mail til meg. Så vedkommende holder seg til andre nettsteder hvor det er egne fora for Sverige,USA.Så jeg spør om det er mulig å lage egne fora i digitalarkivet for slike populære debatter som USA og Sverige. Slik som det er gjort for Arkiv-forumet og 3 fora til i digitalarkivet.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne H.Takk for ditt svar. Jeg vet om det å legge i korga.Jeg føler at jeg er blitt noe misforstått. I populære debatter, f.eks. svenskedebatt (et tema) har det vært mange forskjellige etterlysninger hvor folk mister oversikten. Derfor tenkte jeg på egne fora istedetfor lange debatter/temaer, f.eks. svenskedebatten til Anne Lene H. eller mange forskjellige debatter/temaer omkring Sverige,USA og andre land spredt blant de forskjellige debattene i brukerforumet.Nå ser jeg at det er satt sluttstrek for svenskedebatten.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Det finnes mange svenske forumer, men det som finnes her inne på digitalen er unikt. Her inne kan man lett 'diskutere' et tema, det er lett å få hjelp og en god oversikt. Dessuten får man raskt svar og god hjelp, og dette forumet kan ikke sammenliknes med andre. Videre, du slipper å betale på diverse abonnemanger for å bruke et forum og be om hjelp. Her inne er aktivitene høy og du når ut med spørsmålet umiddelbart. Og sekunder senere er det noen her inne som har satt seg på 'jobben'. Så tema for Sverige og USA kan blir nok best ivaretatt her inne på forumet/digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Nå ønsker jeg ikke noen debatt om forumene, men når du sier at det blir best ivaretatt her så er jeg ikke enig. Å finne igjen personer her inne er den store svakheten til forumet. Særlig i trådene hvor flere hundre svar og spørsmål samles i ett. Husk, det er ikke mulig å søke i annet enn overskrift og stikkord. Emner er interessante også dagen etter at spørsmålet er løst, og da gjelder det å finne dem igjen :-)Dessuten er det ingen forum i Norge (meg bekjent) som det koster penger å bruke. Alle er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei det er ingen forum i Norge som koster penger, og det var heller ikke det Gunn Anita tenkte på tror jeg. Går du til Sverige så koster de fleste fora penger. Skal du se i en kirkebok så må du normalt tegne et abbonnement før du får sett.Linken din Per-Olav i nr 4 går til Dis-norge som igjen går til Anbytarforum. Dere som over tid har fulgt min debatt om Svenske oppslag har sikkert registrert at det har kommet en del spørsmål fra folk som tidligere har forsøkt Anbytarforum. En del får god hjelp på anbytarforum mens andre igjen føler at det er lav aktivitet der og at de en del ganger får liten respons på sine innlegg, muligens også for at innleggene ikke alltid legges merke til.. Andre igjen mener at også Anbytarforum er uoversiktelig. Det er jo også en avgift på den om den så er liten 100 kr.Jeg er personlig ikke så sikker på om vi skal ha nettopp anbytarforum som en mal for hvordan vi ønsker at dette kan bygges opp. Man bør vite rimelig godt hvor man bør poste sin etterlysning.Dis- Norge har altså en link til Anbytarforum. Her på DA er det jo ikke noe slikt. Om man tar dis som eksempel.Det er vel heller ikke opp til oss brukere å avgjøre om det kan komme noe spesiellt fora for f.eks immigrasjon/emmigrasjon. Det er vel noe ansatte på digitalarkivet best kan si noe om. Om det f.eks er krevende å få til det.Jeg personlig tror det gjøres best i dette fora, om det er digitalarkivet man ønsker å bruke da. Skiller man det ut i eget debattfora så tror jeg at det blir langt færre øyne som ser det.Så kanskje det er best at hver og en legger det ut som eget spørsmål her. Men, om jeg skal ta min svenskedebatt så tror jeg også det har kommet en del spørsmål fra folk som har gjort det for at det var lett å spørre. En del av de hadde muligens aldri stilt et spørsmål i en egen debatt.Kaster vi øynene over til nabolandet Sverige, så ser vi at vi er priviligerte her. Tenk å ha et så flott verktøy som digitalarkivet uten at det koster oss en krone. Nå går det masse varme tanker til de ansatte på digitalarkivet igjen.Hvordan dette enklest og mest oversiktelig kan ordnes, nei se det har jeg ingen formening omSå det var noen tanker fra meg på morgenkvistenHilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Dersom vi skal diskutere oppbygging av forum, så er der mye å rette på i dette forumet. Ikke misforstå! Jeg er superfornøyd med innsats og respons og alt det der. Men det er ganske uoversiktlig.Jeg bruker fora i både DK, S, N og Tyskland og det jeg synes er det bestfungerende, er definitivt det danske DIS-forum. Nå tenker jeg på strukturen i forumet.Her i Norge har man jo både DIS-forum og DA. Personlig synes ikke at den strukturen DIS-Norge har valgt er særlig bra. Det minner om Anbyterforumet og deler innleggene opp etter distrikt. Jeg tror også det er derfor at bruken der er relativt beskjeden i forhold til DA. Og så har det vel bare blitt slik at DA er vårt hovedforum.Mht. å lage egen forum for f.eks. Sverige og USA, så tror jeg ikke det er noen god ide, så lenge man ikke legger om hele strukturen. Som nevnt i tidligere innlegg, så kan man bruke det som allerede finnes på DIS: Lenke - og kanskje på den måten blåse litt liv i forumet der.Når vi nå er inne på dette med å forbedre ting: I DA savner jeg muligheten for å redigere i innlegg og å kunne legge til at spørsmålet er 'LØST' ;-)Ble visst revet med her, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg for min del synes at dette forumet er så bra at jeg etter noen års bruk ikke vurderer andre forum.At det for noen virker uoversiktlig er i de fleste tilfeller brukernes egen feil.Hvis ALLE la inn spørsmål i riktig gruppe/fylke, og utenlandsspørsmål i 'generelt', så ville det hjelpe noe, men det som er viktigst er å bruke riktige og heller for mange enn for få stikkord slik at man kunne søke fram temaer. Dette slurves det utrolig mye med, og det kan uansett ikke redaksjonen eller Jan Oldervoll gjøre noe med. Det er opp til oss selv.Nå er det gjerne slik at temaer gjerne 'sklir ut' og man begynner å drøfte helt andre ting enn utgangspunktet, og da mener jeg at i stedet for å fortsette, bør man heller stoppe opp, lage et nytt tema, nye stikkord, for så å fortsette.Uansett; Det kan kanskje gjøres forbedringer, men det er helt sikkert hundrevis av ønsker og meninger om hvordan dette kan gjøres, og da er det bedre at vi aksepterer det slik som det er, og heller forsøker å gjøre det beste ut av det. Det skal ikke så mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg er litt enig med Kristin. Jeg har mange abbonement i Sverige masse litteratur og har derfor mulighet til å slå opp i mange kilder. Lag en ny debatt med den ettersøktes navn, ev. årstall og sted i overskriften så blir det enklere for de som vil hjelpe. Er det et uløst problem som man tilfeldig kommer over løsningen på er det enklere å finne tilbake til spørsmålet. Må jeg lete igjennom tusenvis av innlegg blir det gjerne til at jeg lar det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.